Ön szerint ebben a pillanatban milyen állapotban van a 3-as metró?
A legjobb szó talán, hogy kritikus.
Az mit jelent pontosan?
Nem azt jelenti, hogy nem használható. A legnagyobb probléma a járművek állapota, de a pályához tartozó infrastruktúra állapota sem megnyugtató.
Először körülbelül 2 éve mondta azt nekem, hogy ezrek halhatnak meg a leghosszabb budapesti metróban. Most azt mondja, kritikus az állapota. Kezdem feladni.
Itt a folyamatos üzemet elég régóta úgy tartják fenn, hogy minden üzemszünetben arról kell dönteni, hogy másnap alkalmas-e a pályának minden szakasza a közlekedésre és melyik szerelvény vihet utasokat. Ahogy én ismerem az Európa boldogabbik felén a nagyvárosok metróit, nem ez a normális üzemben tartás.
Azt mondta nemrégiben, hogy két ember hibája elég ahhoz, hogy tragédia történjen a 3-as metró vonalán.
Ezt tartom továbbra is. A metró veszélyes üzem. Egy ilyen helyen elsődlegesnek kell lennie a technikai háttérnek. A 3-as metróban nem a technika biztosítja a balesetmentes közlekedést, hanem a felügyelő ember. Ez jobb helyeken fordítva van, vagyis az ember már csak a berendezések helyes működését kontrollálja. Itt viszont az embernek kell eldöntenie, hogy mennyire hadra fogható az egész.
Ha én laikus vagyok, akkor csak azt veszem észre, ha leáll vagy kigyullad a metró. Mik most a legdurvább hibák?
Ahogy mondtam, a legnagyobb baj az öreg szerelvények állapota.
Persze, ezt mindenki látja, aki utazik.
Ezeket 10-13 óránként ma már át kell nézni, és nemcsak az eddig is rendszerben lévő rutin miatt, hanem egyszerűen azért, hogy egyáltalán üzemképesek legyenek a kocsik.
Ezért nem gyulladnak ki sűrűbben.
Sarkítva igen. Meg azért, mert néhány éve a TÜV Rheinland nevű német cég javaslatára automata tűzérzékelő- és oltóberendezések kerültek a kocsikra.
Meddig mehet a toldozás-foltozás? Vagyis mikor kell bezárni a metrót, ahogy Tarlós István mondja?
Szerencsére már két új szerelvény itt van. Én abban bízom, hogy amíg ezek a cserék lezajlanak, addig infúzión tartva a többi szerelvény is ki tudja szolgálni az utasokat. De ez csak a szerelvények kérdése. A pályával az a helyzet, hogy a síneket kicserélték, ha ez nem történt volna meg néhány éve, akkor ma nem menne a 3-as metró. De a pálya alatti berendezések sincsenek túl vidám állapotban. A sínlekötések és a sín alatti tartószerkezetek, a beton, melyeknek a konkrét állapotát jelenleg sem én, sem a nálam okosabb emberek nem tudják megmondani. Ezt éjszakáról éjszakára vizsgálják. Ezért van néha olyan sebességkorlátozás, aztán leállítás, mint legutóbb a hétvégén is. Hogy meddig lehet ezzel játszani, azt felelősségteljesen nem tudom megmondani.
De ha nagyon tippelnie kéne? Évek?
Aki években gondolkodik, az biztosan téved.
Akkor le kell állítani a metrót, ahogy Tarlós mondja.
Hogy az egészet le kéne, abban nem vagyok biztos, de hogy szakaszokat igen, az benne van a pakliban.
Akkor mégsem akkora a baj.
Úgy érzi abból, amit idáig mondtam? Dehogynem! Nem így működik egy normális metró.
Egyébként milyen a normális üzem?
Ahogy a 4-es vagy a 2-es vonal működik.