Közélet

Újabb városrészben jöhet a fizetős parkolás

Újabb városrészben jöhet a fizetős parkolás

Áldatlan és a gyalogosok/biciklisek számára irgalmatlan állapotok uralkodnak a XI. kerület patinásodó iroda- és k+f-parkjában, az Infoparkban. A rendszerváltás utáni években szép lassan felparcellázott korábbi mocsár (és villamostároló) új funkciót nyert, és egyetemi tömbök, az MTA kutatóépülete, irodaházak, sőt egy templom is épült ide a kevéske park mellé. Persze, előtte még építettek egy saját körutat (Magyar tudósok körútja) és pár egyéb utcát is (Magyar Nobel-díjasok útja, Gábor Dénes utca, Infopark sétány, Neumann János utca, Hevesy György út, Warga László út és Feketeházy János út). A probléma a következő képsorozaton is tetten érhető.

Fotó: Berecz Valter/ 24.hu
Fotó: Berecz Valter/ 24.hu

Az építkezések idején ugyan vájtak mélygarázsokat, de jó magyar szokás szerint a földalatti parkolókapacitás nem bizonyult elegendőnek, pláne most, az enyhülő világválság utáni autóvásárlási bumm után. Rengetegen járnak kocsival dolgozni (jó pár éve én is elkövettem párszor e hibát), és nekik bizony minden alkalommal parkolóhelyet kell találni.

Fotó: Berecz Valter/ 24.hu
Fotó: Berecz Valter/ 24.hu

A környék autóelnyelő kapacitása azonban véges: a Duna-menti Pázmány Péter sétányon nem lehet parkolni, az alsó rakparton is kevéske a hely, a vasúttól északra pedig fizetős zónák vannak, ez alól csak az Egry József utca a kivétel. Magyarán sok az autó, kevés az ingyenes parkolóhely, amiből két dolog következik: öldöklő verseny reggelente a szabad helyekért, illetve új helyek felkutatása, kiaknázása. És mi más lehetne új parkolóhely, mint a zöldfelület, a járda, a kerékpárút.

Fotó: Berecz Valter/ 24.hu
Fotó: Berecz Valter/ 24.hu

Itt érünk el a második problémakörhöz, ami főleg a Magyar tudósok körútját és a Hevesy György utat érinti: az utcák mentén végig kiépítettek külön gyalogutat és kerékpárutat (amiket zömmel füvesített sáv választ el egymástól), de erre is lazán ráparkolnak. Jellemző, hogy a Feketeházy út, Budapest talán egyetlen utcája, ami deklaráltan csakis kerékpárút, tele van parkoló kocsikkal.

Fotó: Berecz Valter/ 24.hu
Fotó: Berecz Valter/ 24.hu

A mindenhova parkoló autóktól pedig kihal a fű, kátyús-saras-poros lesz a padka menti rész, maga a padka és a burkolat is rongálódik, így hétvégén, amikor nincs munkaidő, és üresek az utcák, balkáni látványt nyújtanak ezek a közterületek (már amikor a Tüskecsarnokban vagy az uszodában nincs rendezvény). Az amúgy egy külön problémakör, hogy a fentebb említett gyalog- és kerékpárutak is rossz állapotban vannak, és valamiért az Infopark nagy részén nincs jelölve, melyik a bicikliút, melyik a járda, ezért a szabályosan tekerő bringás és a gyalogos is gyakran a másik útján ténfereg. Ezt egyszerű felfestéssel, pár táblával meg lehetne oldani.

Fotó: Berecz Valter/ 24.hu
Fotó: Berecz Valter/ 24.hu

A kilencvenes évek konzervált állapotai miatt megkerestük az illetékeseket. A Budapest Közút Zrt. szerint 2015 nyaráig a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőé, tehát az államé volt az Infopark területe, ekkor került át a XI. kerülethez. Annyit tudnak a tervekről, hogy a bringaút helyett az úton lehetne tekerni, biciklis piktogramok jelölnék ezt az úttesten. A parkolási kapacitás a közterületen szerintük nem növelhető, az irodaházaknak kéne további parkolóhelyeket biztosítani. Várhatóan a fizetős övezet kiterjesztése lehet a megoldás, de ehhez már az újbudai önkormányzatnak kell elvégeznie a szükséges megelőző vizsgálatokat.

Fotó: Berecz Valter/ 24.hu
Fotó: Berecz Valter/ 24.hu

A kerületi önkormányzat 2014-es átvételre emlékszik, mindenesetre a terveket már megrendelte a közlekedés átszabására ebben a negyedben. Ha megvannak a tervek, jöhetnek az engedélyek, el lehet kezdeni felfesteni a burkolati jeleket és a biciklis figurákat az útra. A parkolással az a gond a kerület szerint, hogy sok autós P+R parkolónak használja az Infoparkot. Ha végre meglesznek a felfestések, ki lesznek jelölve ezáltal a parkolóhelyek, akkor a kerület kezdeményezheti díjfizető zóna kijelölését a fővárosnál.

Olvasói sztorik