Közélet

Rejtélyes Klik házi feladat igazgatóknak a migráns gyerekekkel

Meg kell mondaniuk, hány „migráns” tanuló jár hozzájuk, de azt nem árulják el, ki számít annak.

Magyar Nemzet birtokába került a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) egyik tankerületi igazgatójának levele, amelyben az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) megkeresésére hivatkozva kéri az adatokat. Az nem derül ki az irományból, hogy pontosan mely tanulók minősülnek „migránsnak”, mi célból történik az adatgyűjtés.

A gyerekek nevét nem kell közölni, összesített létszámukat egy táblázatba kell vezetni, feltüntetve, hogy az érintett tanulók közül tanév közben hányan távoztak, hányan fejezték be tanulmányaikat, hány migráns gyermeknek maradt meg a tanulói jogviszonya év végére. Az iskolaigazgatóknak két napjuk van a feladatra.

Egy neve elhallgatását kérő budapesti iskolaigazgató szerint 2015-ben, a migránsválság kezdetekor kértek először ilyen jellegű adatokat. Őt borzasztóan felháborította a kérés, nem érti, pontosan ki számít migránsnak, mi alapján kellene megkülönböztetnie a diákokat egymástól.

Vájkáljak a gyerekek életében?

Egy másik, vidéki iskolaigazgató azt mondta, ő tavaly sem teljesítette a Klik kérését, mert iskolája nem profitált volna az adatszolgáltatásból, ráadásul szerinte az intézkedéssel a nagypolitika próbál az iskolákba beszivárogni.

Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke azt mondta, tavaly azért kérték be az adatokat, hogy segítsék a migráns gyerekek integrációját. Ha idén is ezért teszik az dicséretes, de nem zárja ki, hogy a kormány adatokkal akarja alátámasztani „a migránsveszéllyel való riogatást”.

Hoffmann Rózsa volt köznevelési államtitkár 2015-ben azt mondta, az oktatásügy következő nagy kihívása a „népvándorlás” nyomán Magyarországra érkező, itt rövidebb-hosszabb ideig tartózkodó gyermekek oktatása-nevelése. A lap kereste az ügyben az oktatásügy irányítóit, de sem a Klik, sem az Emmi nem válaszolt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik