Közélet

Az egész műfaj is megszűnhet a Class FM-mel együtt

Politikai viharok közepette született, és úgy is múlik ki: novembertől szinte biztosan elbúcsúzhatnak a hallgatók a Class FM-től, amely egykor a Simicska-birodalom ékköve volt. Lehet, hogy az országos kereskedelmi rádió mint formátum is megszűnik, de nem kizárt, hogy kormányközeli vállalkozók veszik át a helyét.

Már egy ideje lehetett sejteni, de hétfőtől hivatalos: novembertől szinte biztosan elbúcsúzhatnak a hallgatók a Class FM-től, az egyetlen országos sugárzású kereskedelmi rádiótól. A Médiatanács ugyanis úgy döntött, hogy – bár erre lenne törvényi lehetőség – nem hosszabbítja meg a rádió hamarosan lejáró szerződését.

Bár az új pályázaton indulhat a Class FM-et működtető Advenio Zrt. is, elenyésző az esélye, hogy nyerjen:

a Médiatanács elvileg ugyan független testület, de minden tagját a Fidesz jelöltjeként választották meg, és korábbi, frekvenciákról szóló döntései is arra utalnak, hogy nem pusztán a szakmai elvek alapján születnek a testület döntései.

A Médiatanács mintha tudatosan készült volna a hétfői döntésre: az elmúlt években többször is megbírságolták a Class FM-et (ez nem szokatlan, viszonylag gyakoriak a reklámidő-túllépések vagy a rossz korhatár-besorolások), de 2014 óta több határozatban szerepelt, hogy a jogsértést a rádió „ismételten” követte el. Ez azért fontos, mert nem lehet szerződést hosszabbítani azzal a szolgáltatóval, amely az előírásokat „ismételten vagy súlyosan” megszegi.

Az Adveniót ugyanis Simicska Lajos üzletember érdekeltségeként tartják számon. Ő korábban a Fidesz fontos háttérembere volt, de a 2014-es választások után összekülönbözött Orbán Viktor miniszterelnökkel. Azóta a kormánypártok minden fronton igyekeznek visszaszorítani az érdekeltségeit. A rádión az sem segített, hogy egyáltalán nincs Simicska vagy szövetségese, Nyerges Zsolt tulajdonában, hiszen idén májusban eladták a céget.

Bűnben született

2009 előtt két országos kereskedelmi rádió osztozott a piacon, a Sláger és a Danubius. Ezek tulajdonosai akkora lobbierővel bírtak, hogy képesek voltak kijárni egy médiatörvény-módosítást, amihez kétharmados többség, vagyis akkor MSZP-Fidesz egyetértés kellett. Ez megengedte volna, hogy másodszor is pályázat nélkül hosszabbítsák meg a két rádió szerződését, de Sólyom László akkori köztársasági elnök közbelépett: az Alkotmánybírósághoz küldte a törvényt, amely megsemmisítette. Ekkor írták ki a pályázatot, amelyen vitatott körülmények közt – a kritikusok szerint irreális médiaszolgáltatási díjat, éves árbevételük 50-55 százalékát ajánlva – nyert a Neo FM és a Class FM. Előbbit akkor bal-, utóbbit jobboldaliként tartották számon. A Class FM-et működtető cég, az Advenio Zrt. tulajdonosai Fellegi Tamás, későbbi fejlesztési miniszter, és Nyerges Zsolt, akkor még Fidesz-közelinek tartott vállalkozó voltak (Fellegi a kormányváltás előtt közvetlenül kiszállt a cégből). A két rádió valójában soha nem fizetett annyi médiaszolgáltatási díjat, mint amennyit a pályázatban vállaltak, hanem jelentős kedvezményeket kaptak. Ebben is a Class FM járt jobban, és a kormányváltás után ez az adó jutott hozzá nagyon sok állami hirdetéshez is, míg a Neo FM szinte semmihez, így szép csendben tönkrement. Több tulajdonosváltás után végül már olyan sok díjjal tartozott a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH), hogy felmondták a szerződését és megszűnt.

A Class FM várható megszűnése nemcsak az Orbán-Simicska háborúba illeszkedik, de része lehet annak a folyamatnak is, hogy a Fidesz-közeli érdekkörök teljesen át akarják venni a vezető szerepet a médiapiacon. Ebben több okból is kiemelten nagy lépés lenne, ha egy saját rádióval tudnák pótolni a jelenleg monopolhelyzetben lévő Class FM-et.

Az első politikai természetű: bár egy kereskedelmi rádió hírblokkjai csak korlátozottan alkalmasak politikai üzeneteket közvetítésére, a Class FM-t kiemelten fontossá teszi, hogy nagyon sok embert ér el.

A legfrissebb, március-júniusi adatok szerint naponta átlagosan több mint 2,6 millió ember hallgatja, ami mellett már nem lehet szó nélkül elmenni.

Emellett a kereskedelmi rádió üzletnek sem utolsó: az Advenio Zrt. 2014-ben 1,38 milliárd forint nyereséget termelt, és még tavaly (amikor pedig már dúlt az Orbán-Simicska háború, ezért elapadtak az állami hirdetések) is 837 millió forint volt az adózott eredménye. A tulajdonosok ki is vették a nyereséget, és még a tartalékokat is: a cég összesen 1,5 milliárd forint osztalékot fizetett.

Az új szereplők számára vonzó lehet, hogy a Médiatanács közleménye szerint új frekvenciatervet dolgoznak ki, vagyis az új rádió több embert érhet el. Egy rádió elindítása amúgy is viszonylag egyszerű, nem igényel igazán nagy befektetést. Maga a Class FM mutatta meg 2009-ben, hogyan kell átvenni egy bejáratott márka helyét: már az első napokban leigazolta a megszűnő Danubius Rádió húzóneveit, így a hallgatók kis túlzással észre sem vették a változást.

Egyelőre csak találgatni lehet, hogy kik léphetnek a Class FM helyére, de egy név logikusan felmerül: Andy Vajna kormánybiztos a TV2 mellé már indított egy adót Rádió 1 néven a budapesti 96,4 MHz-es frekvencián (a pályázaton úgy nyert, hogy riválisát formai okokból kizárták). Szóba jöhet még a Habony Árpád és Győri Tibor tulajdonában lévő Modern Media Group Zrt., amely a 888.hu nevű portált, illetve a Lokál című ingyenes lapot adja ki.

Az is lehetséges – és szólnak erről ellenőrizhetetlen pletykák -, hogy nem is lesz többé valódi, országos frekvenciacsomag. Ha szétszedik a jelenleg a Class FM által használt frekvenciákat, azok egy részét megkaphatja a közrádió, illetve regionális frekvenciákként, több részletben pályáztathatják meg. Erre is volt már precedens, hiszen a 2012-ben megszűnt Neo FM helyén sem indult új adó, így került monopolhelyzetbe az akkor még kormányközeli Class FM.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik