Közélet

A fővárost nem érdekli a Dél-Budán bringázók biztonsága

A villamosperonok korszerűsítése miatt mégsem épül meg a Bartók Béla úti kerékpársáv, és a Fehérvári úti fejlesztést is ejtették.

Ahogy arról nemrég mi is beszámoltunk, fellázadt a Fidesz-fiatalság a kerékpáros érdekvédők után a Fidelitas is kérte Budapest vezetését, hogy folytassa a kerékpáros infrastruktúra és a Bubi közbringarendszer fejlesztését.

Friss értesüléseink szerint a dél-budaiak által régóta várt Bartók Béla úti és Fehérvári úti kerékpársávok veszélybe kerültek, a kerékpáros közlekedés jövőjéről szóló viták eredményeként

– írták az MTI-hez eljuttatott közleményükben.

Fotó: Dávid Imre
Javában folynak a munkálatok a Kosztolányi Dezső térnél (Fotó: Dávid Imre)

Sajnos, nagyon úgy fest, hogy Tarlós István főpolgármestert nem hatotta meg az őt főpolgármesteri székbe ültető párt ifjúsági szervezetének kérése: az Index tudósítása szerint a Bartókra és a Fehérvárira tervezett bringasávok is áldozatául eshetnek a dél-budai villamoshálózat felújításának.

Pontosabban a megállók akadálymentesítésének és korszerűsítésének, amelynek keretében alaposan megmagasítják, kiszélesítik és meghosszabbítják a peronokat. A tervek szerint augusztus 28-ig harmincöt megállót újítanak fel, ezért a Bartók Béla úton a Gellért tértől, a Fehérvári úton pedig a Móricz Zsigmond körtértől kifelé pótlóbuszok járnak majd a villamosok helyett.

A felújítás ideje alatt nem lehet majd kocsival felhajtani a Szabadság hídra, a gyalogosok és a kerékpárosok viszont továbbra is használhatják a Gellért tér és a Fővám tér közötti átkelőt.

Fotó: Dávid Imre
Még járnak a villamosok (Fotó: Dávid Imre)

Nem kellenek a biciklisávok

A megállókat állítólag azért kell kiszélesíteni és meghosszabbítani, hogy jobban passzoljanak az új CAF-villamosokhoz, és a kerekesszékesek is könnyebben közlekedhessenek a peronon. Ahogy az képeinken is látszik, a munkálatok már el is kezdődtek; a BKK és a BKV csapata egy füst alatt az esedékes vágány- és felsővezeték-karbantarást, illetve a villamosok üzembiztonságát javító földkábel-építési munkákat is elvégzi majd.

A felújított rámpák miatt a Bartók Béla út felső szakaszán már biztosan nem marad elég hely két közúti sávnak.

A BKK éppen ezért javasolta, hogy építsenek inkább egy közúti és egy bringasávot; a tervek el is készültek, de a tulajdonos főváros végül nem járult hozzá a kivitelezésükhöz.

Ehelyett azt találták ki, hogy ahol nincs villamosmegálló, ott továbbra is két sávban hajthatnak majd az autósok, ahol pedig van, ott egy sáv lesz. Kerékpársáv nem épül, legfeljebb bringás piktogramokat festhetnek fel a szélesebb útszakaszokon.

Fotó: Dávid Imre
Sem a Bartókon, sem a Fehérvárin nem épül bringasáv. Marad a cikázás az autók és a buszok között (Fotó: Dávid Imre)

A BKK korábban a Fehérvári útra is kétoldali biciklisávot tervezett. A Bocskai úttól a Kondorosi útig tartó sáv a Bartók Béla útihoz hasonlóan jóval biztonságosabbá és kényelemesebbé tehette volna a Dél-Budán tekerők számára a közlekedést, de az Index információs szerint ez sem fog megépülni.

A bringásoknak maradnak a forgalmas közúti sávok: továbbra is az autók és a buszok között kell majd cikázniuk, ha el akarnak jutni mondjuk a Kosztolányi Dezső térről a Gellért térre vagy az Etelétől az Allee-hoz.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik