Keddig lehetett véleményezni a budai fonódó villamos átadása utáni forgalmi rend tervét. Ezt tette Kálmán, aki észrevételeit a BKV-Figyelőnek is elküldte. Olvasónk több javaslatot is tett a sok sebből vérző 29-es busz vonalára is.
A BKK a társadalmi egyeztetés tárgyának és elindulásának a bejelentésében írja: “A villamoshálózati változásokhoz kapcsolódóan a BKK úgy alakítja át a III. kerületi buszjáratok rendszerét is, hogy azokkal az új villamosvonalak minél kényelmesebben és gyorsabban legyenek elérhetőek.”
Ezt részben elfogadva, a BKK részletes ismertetőjében szereplőktől eltérő szempontokat is figyelembe véve bennem viszont más kép alakult ki – a lényeges nézetkülönbséget gondolatébresztőnek szánom.
Agglomerációs személyvonattal nehéz távolsági gyorsvonattal szembeni igényeket kielégíteni. A 29-es busz tervezett vonalával mégis ilyenre tesznek kísérletet. Így a busz tervezett III. kerületi funkciója szerintem leginkább egy Hop on/hop off városnéző buszét elégíti ki. Ennek szellemében a Hűvösvölgyi úti egyenes szakaszt is színesíteni lehetne kitérőkkel, pl. Zugligetbe, a Libegő és a Tündér-szikla felé; emellett megszüntetve a jelenlegi konkurens redundanciákat.
Észrevételeim – megfontolásra és megoldásra ajánlott problémák:
1. A tervezett 29-es busznak lényegesen kevesebb átszállási kapcsolata lesz a H5-ös HÉV-vel, mint a jelenlegi 134-es és 29-es busznak. Az átszállásra megmaradt HÉV-megállók többségét is csak jelentősen hosszabb menetidővel lehet majd elérni, mint most.
a) A tervezett 29-es buszról a HÉV-re (és viszont) a Kaszásdűlőtől délre nem lehet átszállni. A Kaszásdűlőtől déli irányban/-ból – a sokkal gyorsabb HÉV helyett – a tervezett 29-es busz a kötött pályás járművek közül csak villamost éri el (azt is csak a Kolosy térnél); addig is sok megállóval lassítva, és onnan is lassabban tovább, mint a jelenlegi lehetőségek szerint.
b) Ha a HÉV kimarad/leáll, a HÉV-pótló buszok üzembe állításáig a jelenlegi 134-es és 34-es buszokkal – a HÉV-vel több közös megálló, és e buszoknak a tervezett 29-esénél és 34-esénél lényegesen rövidebb észak-budai menetideje miatt – sokkal kedvezőbb helyzetben vannak most a buszok vonzáskörzetében lakók és a HÉV-en távolabbról utazók, mint lesznek a tervezett változtatások után.
A fentiek miatt a pesti és a budai városközpontok időben lényegesen távolabbra kerülnének a legtöbb, a tömegközlekedést használó, a Duna és a 11-es út között lakónak/dolgozónak.
2. A jelenlegi 134-es busz független a jelenlegi 29-estől, így annak a menetrendjétől is, meg a menetrendhez képesti eltéréseitől is. A tervezet szerint majd mindkettőhöz alkalmazkodnunk kell – mindkét körülmény az utazás további lassulásához vezet. Pedig már a jelenlegi 134-es is sokszor késik a Hunyadi utcánál, mindkét irányban; például a közeli Békásmegyerről jövet október 26-án a 17:30-as busz 10 percet késett.
3. A jelenlegi, Békás felől jövő 134-es busz menetrendje este jól csatlakozik a délről jövő HÉV-éhez és elég jól a Szentendréről jövőéhez Csillaghegy H megállóban. Ez a csatlakozás érték a Csillaghegy belső utcáiban (a 11-es úttól keletre) lakók számára most is; a tervezett változtatás után pedig még inkább az lesz, amikor délről már csak hosszabb menetidővel lehet ezeket az utcákat elérni az utód-busszal, mint jelenleg.
4. A jelenlegi, részben alternatív 134-es és 34-es busz utasforgalmát befolyásolja az a körülmény, hogy a 134-es buszra való felszállásnál a használat jogát a buszvezető ellenőrzi, a 34-esen viszont legfeljebb szórványosan végeznek ellenőrzést.
Kérdéseim:
1. Mennyivel nőne meg a 134-es busz menetidejéhez képest a tervezett 29-es busz menetideje a Hunyadi utca és Aquincum H, illetve Kaszásdűlő H között? (A két irányban külön-külön kérem megadni a válasz-párokat!)
2. Hogyan alakulnának a követési időközök a tervezett 29-es busz esetén a különböző időszakokban és napszakokban?
Minimális kéréseim:
Gyökeresen gondolják át a 29-es busz tervét, funkcióit, összehasonlítva a jelenlegi 134-es, 34-es és 106-os busz és a H5-ös HÉV funkcióival és képességeikkel egymás helyettesítésére/átszállási lehetőségekkel a másik időleges kiesése idejére!
1. A délre menő 29-es busznak legyen megállója a HÉV Rómaifürdő megállójához vezető aluljáró bejáratánál, a 11-es úton! (Az aluljáró a Rozgonyi Piroska utca – Prés utca vonalában van.) Amíg ez a megálló meg nem valósul, addig a tervezett 29-es busz déli irányban a jelenlegi 134-es busz nyomvonalán járjon, a 11-es úton! Ha ez nem így történik, fenti észrevételeim szerint a pesti és a budai városközpontok a Csillaghegy belső utcáiban (a 11-es úttól keletre) lakók számára időben lényegesen távolabbra kerülnek majd a mostaninál – HÉV-kimaradás/leállás esetén még így is.
2. 20 óra után a tervezett 29-es busz Békásról jövő járatainak Csillaghegy H megállóban maradjon meg a menetrenddel támogatott csatlakozása a Batthyány tértől jövő, illetve a Szentendréről jövő HÉV-vel!
3. A Mátyás király út déli oldalának a rendezésével helyezzék lényegesen közelebb a busz Csillaghegy H megállóját a HÉV-megállókhoz!