Két hete eljött a gyerekek és a gyermeklelkű felnőttek ideje. Mostantól gombnyomásra nyílnak az M2-es és az M4-es metrók ajtói, azaz mostantól lehet gombot nyomogatni. Gábor szerint viszont az új rendszernek semmi értelme.
Nemrég figyeltem meg, hogy a 4-es metrón (állítólag a piros metrón is, de én csak a 4-esen utaztam azóta) bevezették azt, hogy gombnyomásra nyílik az ajtó. Már kevés utazás során is feltűnt, hogy ennek a funkciónak érzésem szerint semmi pozitívuma nincsen, inkább csak hátráltatja az embereket.
Miért is gondolom ezt? A metrókocsikon található “gombok” nem hagyományos gombok, hanem valamilyen egyéb (talán optikai?) érzékelők. Feltűnt, hogy az embereknek nehezére esik kitalálni, hogy mekkora “határozottsággal” nyomjanak oda neki, de tényleg nem annyira egyszerű eltalálni. Mivel kis érintésre gyakran nem történik semmi, de mivel tulajdonképpen ez nem gomb, tehát a felület nem nyomódik be, ezért természetellenesen hat, hogy mégis szinte erővel kell nyomni ahhoz hogy történjen valami.
A végeredmény gyakran az, hogy a megállás után csak második próbálkozásra nyílik az ajtó, ami már szinte dupla késleltetés ahhoz képest, amikor még magától kinyílt. A késleltetés egyik tényezője az is, hogy nem lehet a nyitási szándékot előre jelezni, mint a buszokon. Furcsa, mivel mindenhol máshol lehet, nem értem itt miért nem.
További esetleges gond, hogy a kézi nyitogatás miatt ha egy ajtó éppen nincs nyitva, és valaki az utolsó pillanatban szeretne felszállni, akkor ezt nagyban megnehezíti. Persze hivatalosan az indításjelző (?) megszólalása után nem szabad felszállni, a megszólalásának pillanatában simán felugorhatna valaki még nyitott ajtónál, a gombos nyitás viszont ilyenkor azonnal le is tiltódik stb., szóval nagyobb eséllyel mehet el a metró az orrunk előtt.
Végül magának az egész rendszernek az értelmét megkérdőjelezném a 4-es vonalon, mivel a szerelvény soha nem megy ki a felszínre, az alagútban meg nem hűl ki vagy melegszik fel az utastér, amíg “feleslegesen” nyitva vannak az ajtók. Arra meg szinte nulla az esély, hogy legyen olyan hogy egy megállóban senki nem akar se le-, se felszállni (ezt az automata irányítással gondolom nem is lehetne figyelni), tehát még a felesleges megállás elkerülése se lehet indok.
Summa summarum, véleményem szerint ez a nyomkodásos nyitás ebben a formában csak rontja a szolgáltatás színvonalát a 4-es metrón.