Hiába élcelődik a rövidítésen a fél szakma, nem lesz új neve a Pedagógus Önértékelési Csoport. A PÖCS az iskolai belső ellenőrzés lebonyolítója lesz. Az Oktatási Hivatal Projektigazgatóságának szakmai vezetője az állami hírtévében nem tudta megmondani, honnan származik a név, de nem is lát okot annak megváltoztatására. Maus Pál közölte: ilyen típusú csoportok korábban is működtek, csak akkor belső ellenőrzési csoportnak nevezték. Most hangsúlyozni akarták az önértékelés súlyát, ezért változtattak az elnevezésen.
A csoport tagjairól az igazgató dönt, érdemes olyan kollégát felkérnie, aki elkötelezett a minőségirányítás mellett, felkészülten tudja kollégáit segíteni. A hivatal az erre már felkészített mesterpedagógusok bevonását javasolja, de mások is bevonhatóak a munkába. Az Oktatási Hivatal nem tart tőle, hogy a csoportok működése megmérgezné a tantestület légkörét, hiszen a cél, hogy a pedagógus teljes képet kapjon magáról. A rendszerben a pedagógusok nem egymásról mondanak véleményt.
Maus szerint a rendszer működtethető, már sok helyen működik is. Ez azért is fontos, mert az intézményi önértékelés eredményeire épülnek majd a következő időszak fejlesztései. A pedagógiai-szakmai ellenőrzéshez, vagyis a tanfelügyelethez kapcsolódva bevezetik az intézményi önértékelést is, amely célja a fejleszthető területek meghatározása. A hivatal ”önértékelési standardokat” tartalmazó kézikönyvei már elérhetőek az interneten, bár a bevezetésükhöz szükséges rendeletmódosításokat még nem fogadták el.
Az önértékelést végző Pedagógus Önértékelési Csoportról (PÖCS) korábban lesújtó vélemények fogalmazódtak meg. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke néhány napja a TV2 Mokka című műsorában azt mondta, hogy a csoportok igenis nagyon rossz az ízűek, emlékűek, hiszen igenis jelenteni kell a kollégáról. Mendrey Lászlónak a nevetséges névnél több baja van a rendszerrel, a szisztémával, amibe beépítik.
Sajnos ebben az országban van egy nagyon rossz hagyománya az egymásról történő jelentéseknek, akár működő tantestületeket is szétverhet egy ilyen, annak ellenére, hogy nem biztos, hogy ez a cél.
A tanároknak a kollégájukat többek között az alapján kell értékelniük, hogy mennyire ismeri a Nemzeti Alaptanterv szerint tantárgya követelményeit, áttekinthetőek-e beszámolói, alapos-e a dokumentációja, nevelési kérdésekben konzultál-e velük, szervez-e a diákoknak szabadidős programokat, örömmel tanít-e, szakmai vitákban nyitott és toleráns-e, képzi-e magát, vannak-e új kezdeményezései. Az önértékelő kérdőívben is hasonló kérdések szerepelnek, a tanároknak pedig a diákokkal, szülőkkel, kollégákkal való kapcsolatukat is értékelniük kell.
Felülvizsgáltatná a rendszert a Pedagógusok Szakszervezete. Az érdekképviselet kezdeményezésére szakértői tárgyalások kezdődtek az EMMI köznevelési államtitkárságával a pedagógusok ellenőrzési rendszeréről, a minősítéssel kapcsolatos eljárásról. Galló Istvánné, a PSZ elnöke az ATV Start című műsorában azt mondta, ígéretet kapott arra, hogy a rendelkezéseket felülvizsgálják. Az elnök azt is jelezte: nagy feszültséget okoz a tantestületekben a belső ellenőrzési csoport, egymás megfigyelése.