Csütörtökön 13 órától menetrend szerint jár a 3-as vonalon az első két CAF villamos, amelyek egyikét délelőtt Tarlós István adta át a BKV Fehér úti telephelyén.
Az első villamost idén és jövőre további 46 jármű követi majd. A rövidebb, 34 méter hosszú szerelvények a 3-as villamos vonalán és a budai fonódó villamoshálózaton, a hosszabb, 56 méteres villamosok pedig az 1-es vonalon biztosítják majd az akadálymentes közlekedést. Előbbiből 35-öt, utóbbiból 12 darabot vásárolt a BKV.
Az 1-es villamos vonalára szánt 56 méteres CAF szerelvények a világ leghosszabb és legnagyobb kapacitású villamosai lesznek.
A rövidebb villamos 200 utast tud szállítani egyszerre (46 ülő- és 154 állóhellyel), a hosszabb villamoson pedig 345-en férnek majd el, közülük 81-en ülhetnek le, 264-en állhatnak.
A budapesti CAF Urbos3 villamosok azonos típuscsaládba tartoznak Freiburg, Zaragoza, Málaga, Besancon, Belgrád és Nantes villamosaival. Magyarországon Debrecenben közlekednek hasonló járművek.
A spanyol (pontosabban baszk) gyártóval kötött szerződés értelmében 2020-ig opcionálisan további 77 villamos hívható még le, amennyiben a fővárosnak lesz majd pénze további villamosokra.
Az opcionális keretből 20 darab felsővezeték nélkül működtethető villamos rendelhető, ezeket nyilván a 2-es villamos vonalán lesz majd érdemes közlekedtetni – ha lesz rájuk pénz.
Az összesen 46,5 milliárd forintos járműbeszerzést az Európai Unió, a kormány és a főváros finanszírozta.
Az új villamosok forgalomba állításával 40-45 éves Ganz ICS szerelvények szorulnak majd ki Budapest útjairól.
A pálya felújításának és az új villamosoknak köszönhetően a 3-as villamos menetideje mindkét irányban 6 perccel lett rövidebb a két végállomás között.