Közélet

A legismertebb magyar nő üzent: muszáj segíteni!

Cseke Eszter azt mondja: ő is bevándorló. S. Takács András a 22-es csapdájának nevezi, hogy miközben azt állítjuk, „megvédjük Európát, szembemegyünk alapvető európai értékeinkkel.”

Az One The Spot a születésről forgatott filmeket. Cseke Eszter és S. Takács András a Heti Válaszban most elmeséli, hogy az új sorozat első része egy olyan szír menekülttáborban játszódik, ahol 80 ezren élnek. Olyanok, akik szegények és csak a határig jutottak. A filmben szereplő család szeretne hazatérni, „de amikor az édesapa erről beszélt, a kisfia sírva fakadt, annyira megrémült. (…) A » háborús gyerekek« hiperaktívak, sosem elég nekik a szülői törődés. Magzati korukban a félelemtől néha egy hétig nem mozogtak, az anyák azt sem tudták, mi van velük.”

S. Takács András kiábrándítónak nevezi, ahogy Európa a menekültválságot kezeli, illetve nem kezeli. Azt, hogy a helyzet nem magától jött létre, ők a saját szemükkel látták Egyiptomtól Afganisztánig.

„De elég ránézni a térképre, a mesterségesen meghúzott, nyílegyenes országhatárokra Közép-Afrikában és a Közel-Keleten: gyakorlatilag időzített bombák, amelyek most sorra robbannak. Fogalmunk sincs a megoldásról. Olyan ez, mint a 22-es csapdája: miközben azt állítjuk, hogy megvédjük Európát, szembemegyünk alapvető európai értékeinkkel.”

Cseke Eszternek, aki hamarosan szül, a mostani helyzet azt idézi, amikor a romániai forradalom után két hónappal szülei egy piros Daciával és három bőrönddel nekiindultak Európának.

„Anyámék a negyvenes éveik derekán feladták korábbi életüket, mert azt mondták, itt a gyerekeknek nem lesz jó, és elindultak úgy, hogy fogalmuk sem volt, mi lesz velünk. Rövid németországi kitérő után Magyarországon kötöttünk ki. Én is bevándorló vagyok, persze ezerszer szerencsésebb, mint azok, akik most menekülni kényszerülnek.”

Azt ő sem tudja, mi lesz Európával, de nem tud ehhez nem humánusan hozzáállni: „muszáj segíteni!” Ő is érti, hogy ijesztő, „hogy egy más kultúrájú és más vallású embertömeg vándorol, de ez a jelenünk. Egy reggel felébredtünk, és megváltozott a világ.”

“Sokszor álmodom, hogy menekülnünk kell”

Döbbenetes érzés, hogy három éve ezzel a címmel adtuk közre a két dokumentumfilmes lapunknak adott interjúját. Akkor elárulták, hogy ők is félnek, óhatatlanul érik őket traumatikus hatások.

„Az állatvilágban, ha egy gazellát üldöz egy oroszlán, de végül nem kapja el, a gazellát sokkhatás éri. Ilyenkor azt látni, hogy a gazella elkezd remegni… remeg, remeg… és egyszer csak abbahagyja. Ez a test természetes reakciója a sokkra. Mi, emberek azonban a szocializáció során azt tanultuk, hogy a remegés ciki.”

Cseke Eszter és S. Takács András tavaly felkerültek a legismertebb élő magyarok Forbes-listájára, amit külföldi újságírók állítottak össze.  A politikusoktól mentes rangsort Rubik Ernő Kossuth-díjas, Prima Primissima-díjas feltaláló vezette, a második Szabó István Oscar-díjas, Prima Primissima-díjas filmrendező, a harmadik Kertész Imre Nobel-díjas, Kossuth-díjas író vezette. A toplista negyedik helyén a Strasbourgban Sajtószabadság Díjjal, Monte-Carlóban Arany Nimfával kitüntetett On The Spot alkotói – Cseke Eszter és S. Takács András – álltak. A legismertebb magyarokról szóló toplista élvonalában Cseke Eszter volt az egyetlen nő.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik