Indokolatlan kötbérekre, lekezelő stílusú belső ellenőrökre, elbukott tízezer forintokra panaszkodik levelében egy volánbuszos buszvezető, aki az agglomerációs vonalakon szállítja az utasokat. Elvárható minőségellenőrzés? BKK-s túlkapás?
A minőségellenőrzés feleslegességéről engem nagyon nehéz, hovatovább lehetetlen meggyőzni, hiszen a magas színvonalú, kiszámítható szolgáltatásnak ez a garanciája. A levél ettől függetlenül (vagy éppen ezért) érdekes.
Olyan problémahelyzet alakult ki nálunk, a Volánbusz Zrt. agglomerációs területén, amit – gondoltam – itt is megosztok. A BKK belső ellenőrzési osztályának dolgozóiról van szó, akik a saját kollégáikat jelentik fel. Kollégának nevezhető az ilyen? Mik a jogaik?
Tulajdonképpen arról van szó, hogy iszonyatosan magas kötbéreket szabnak ki, például a következőkért:
– Dohányzás az autóbuszon (garázsmenetben vagy utasokkal),
– Menet közben beszélgetés az utassal,
– Rádióhallgatás,
– Sebességhatár 15 százalékos túllépése,
– Menetidő be nem tartása,
– Jegyek, bérletek ellenőrzésének elmulasztása,
– Indításjelző nélküli ajtózárás,
– Korai vagy késői ajtózárás, stb.Természetesen van, amit alapból nem csinál az ember, emeljük ki például a dohányzást, pláne nyitott vezetőfülkével. De például a sebességhatár túllépése miatt tett BKK-s belső ellenőri feljelentés egyszerűen szánalmas. 40 helyett például 46 km/óra, ez ténylegesen csekély.
Lényegében már csak azért dolgozunk, hogy a BKK-t eltartsuk? Senki nem tud segíteni nekünk. A BKK kötbérezi a Volánbuszt, a Volánbusz meg velünk fizetteti ki a kötbért, de iszonyatosan magas összegeket, amelyek igazából nem jogosak.
Egy példa: utassal történő beszélgetés miatt 18 500 forintos kötbért róttak ki rám, 3 perc 12 másodpercre lebontva. Ezt ki is kellett fizetni. Részletfizetés van, azért a Volánbusz Zrt. van ennyire humánus. Hozzáteszem: tényleg utastájékoztatást adtam, és nem a barátnőmmel beszélgettem két megállón keresztül.
A kérdés az, milyen jogokkal rendelkezik a BKK belső ellenőrzési területe. Például milyen hitelesített traffipaxot használnak, illetve ők miért is szabnak ki magasabb bírságot, mint a rendőrség? Iszonyatosan magasak a kötbérek, és napi szinten jelentenek fel minket, van, amikor teljesen koholt vádakkal.
Munkaruhát nem biztosítanak számunkra, ugyanis a formaruha elkészítése teljesen leállt. Ha viszont civilben, például ing nélkül megyünk dolgozni, feljelentenek.
Milyen hatósági jogkörrel rendelkezik a BKK és mi alapján húzzák ki a fizetésünket a zsebünkből ilyen gusztustalan módon? Miért azokat az embereket kell bántani, akik úgymond tényleg jól végzik a munkájukat? A sok keretszabályt nem lehet és nem is tudjuk betartani a biztonságos közlekedés érdekében.
A BKK kötbére 10 ezertől 40 ezer forintig terjed átlagban, de lehet több is. Igenis, nyilvánosságra kell hozni az olyat, ami belsős dolog, de tudják meg az utasok is, milyen rendszer működik itt, a BKK-n belül.
Az ellenőr megteszi azt, hogy a teli buszon jön oda kiabálva, hogy ő a BKK belső ellenőre, „ezt csináld így, csináld úgy”, és fenyeget, hogy feljelent, meg jelentést ír. Megjegyzem, halk rádióhallgatás miatt.
Miért kell nekik az embereket balesetveszélyes helyzetbe hozni, amikor utasokkal teli buszt vezetünk? Jön egy ilyen, hát, az ideg meg megy felfelé az emberben. Hogy vezessünk így biztonságosan? Van nekik is esetleg autóbuszvezetői jogosítványuk?
Sok kérdés felmerül ezzel kapcsolatban, de segítséget nem kapunk, csak a magas pénzlevonásokat. Érdemes ezt a szakmát így folytatni vagy esetleg ezeknek az embereknek kellene kimenni a forgalomba autóbuszt vezetni?
Aljas módón feljelentenek minket és fizetünk, mint a katonatiszt – még tavalyi büntetéseket is, mert 2-4 hónap az átfutási idő. Sunyi módon felszállnak a buszra, elbújnak a bokorban és fotóznak, videóznak.
Megjegyzem, van egy olyan belső ellenőr, aki munkaidőn kívül méri a sebességhatárokat taxiból: főállásban BKK-s belső ellenőr, másodállásban a saját kocsijával taxizik, és a taxiból méri a sebességet, majd jelenti fel a járművezetőt. Korrekt kollégák az ilyenek…
Frissítés:
A bejegyzésre reagálva a BKK az alábbi tájékoztatást adta:
A BKK elsődleges felelőssége a budapesti közösségi közlekedés megbízható és fenntartható működtetése, folyamatosan ügyfeleink növekvő kényelmére és megelégedésére törekedve. A BKK Zrt. által megrendelt tömegközlekedési közszolgáltatások keretében közlekedő járműveket belső szolgáltatónk, a BKV Zrt., valamint más operátorok – közöttük a Volánbusz Zrt. – üzemeltetik. A szolgáltatás mennyiségi és minőségi paramétereivel, illetve azok megfelelőségével kapcsolatban a Szolgáltatási Szerződések rögzítik az elvárt szintet, melyek nem megfelelő teljesítésekor szankcionálási lehetőség illeti meg a BKK Zrt.-t. E rendszer működtetésének célja, hogy a szolgáltató feladatvégzése az elvárásoknak megfelelően történjen.
Társaságunknak nincs, és nem is lehet ráhatása arra, hogy egy független szolgáltató cég milyen módon választja ki, illetve szankcionálja dolgozóit. A Munka Törvénykönyve szabályainak megfelelően, hátrányos anyagi következményekkel járó felelősségre vonással, súlyosabb, illetve ismételt esetben a munkaviszony megszüntetésével intézkedhet a vétő kollégával szemben.
A Volánbusz Zrt.-vel, mint a BKK Szolgáltatójával kötött szerződés tartalmát, a meghatározott minőségi paramétereket a szolgáltatás nyújtásában résztvevő munkavállalóknak kötelességük ismerni és betartani. A Volánbusz Zrt. közszolgáltatási szerződésben szereplő magas szintű követelményei hasonló szintet képviselnek a többi szolgáltatóval megkötött szerződésben foglaltakkal. Ügyfeleink visszajelzései igazolják ezen paraméterek és követelmények jogosultságát. A Volánbusz Zrt.-vel megkötött szerződésben előírásra került a KRESZ szabályainak betartásának kötelezettsége is.
Egy közösségi közlekedésben dolgozó hivatásos járművezetőnek a forgalombiztonsági szempontból a legveszélyesebb kategóriába tartozó, a figyelme megosztását okozó minden körülményt ki kell zárnia, ezek közül a menet közbeni beszélgetés talán a leginkább veszélyes körülmény, de ide tartozik a dohányzás és a menet közbeni rádióhallgatás is.
A szolgáltatókkal kötött szerződések mindegyikében szerepel a rádió hallgatása tilalma és a tilalom esetén a kötbérszankció is, mivel ez a tevékenység nem csak a figyelem megosztására képes, hanem az utasokat is zavarja, amelyre több panasz is érkezett. A rádió hallgatás utasaink számára is tiltott járműveinken az Üzletszabályzatban meghatározottak szerint.
A BKK az elvégzett ellenőrzések megállapításairól értesíti a szolgáltatókat, a kötbér kiszabása és szolgáltató részéről történő elismerése esetén kerülhet csak sor a járművezetők felé a hibás teljesítés miatt elvesztett bevétel, azaz a kötbér továbbhárítására. Lézeres sebességmérő készülékünk hitelesített, a hitelesítési jegyzőkönyvet a Volánbusz Zrt. részére 2014. augusztus 25-én elektronikus formában továbbítottuk, csatoltuk a jegyzőkönyvet is.