Több mint kétéves előkészítés után már tesztelik a rendőrök az utakon azokat az intelligens kamerákat, amelyeket Európában egyedülálló intelligens közlekedés-ellenőrzési hálózat elemeiként helyeznek üzembe 2015 végéig. Ez a VÉDA. A rendszer 365 fixen telepített, továbbá 160 szállítható, intelligens kamerából áll majd.
Az első 160
A tervek szerint első lépcsőben 160 olyan kamera áll működésbe, amely nemcsak a járművek sebességét képes mérni, forgalmat tud számlálni és a torlódásról jelzést továbbítani, de egy rendszámfelismerő modullal összekapcsolva a jogsértésekről szóló információt is azonnal eljuttatja a központba. A korszerű technikai eszközök üzembe állítására a hatóságok szerint azért van szükség, mert a közlekedés biztonsága így javítható a leghatékonyabban. A beruházást hazai és uniós forrásokból finanszírozzák.
A márciustól üzembe álló 160 automata kamera a második lépésben további funkciókkal bővül, így a változtatható helyű, komplex közlekedési ellenőrzési pontok képesek lesznek észlelni a behajtási tilalomra, a kötelező haladási irányra, a leálló- és a buszsáv igénybevételére, a vasúti átjárón való áthaladásra, valamint a záróvonalra vonatkozó előírások megszegését. Észlelik majd a forgalomirányításra szolgáló fényjelző készülékek tilos jelzésein való áthaladást, a biztonsági öv használatának elmulasztását, és felismerik a közúton közlekedő, veszélyes árut szállító járműveket is.
Újabb 365
A harmadik negyedévtől országszerte 365 hasonló automata kamerát telepítenek a közúthálózat 126 olyan pontjára, amelyeket a közlekedésbiztonsági szakemberek balesetveszélyesnek értékeltek. A kamerákat a központi közlekedésbiztonsági automatizált feldolgozó és információs rendszer (KAFIR) köti majd össze a kiszolgáló alrendszerekkel, például a gépjármű-nyilvántartási vagy a körözési adatbázissal.
Az elképzelések szerint 2016 elejétől már csak elvétve találni majd olyan kritikus közúti csomópontot az országban, ahol egy szabályszegés rejtve marad a rendőrség figyelő kameraszemei elől. A VÉDA rendszer hatására remélhetően jelentősen csökkenni fog a közlekedéshez kapcsolódó személyi sérülések, halálesetek száma, gazdasági károk mértéke.
Tizenöt milliárd
A teljes VÉDA rendszer kialakítása 15 milliárd forint. Ebből az összegből a 160, változtatható helyű intelligens kamera tervezése, gyártása, szállítása, üzembe helyezése és további funkciókkal történő bővítése csaknem 900 millió forintba kerül. A 365, fix telepítésű intelligens kamera tervezésének, gyártásának, szállításának, telepítésének és a kapcsolódó szolgáltatások nyújtásának költsége hozzávetőleg nyolcmilliárd forintra rúg, míg a közlekedésbiztonsági automatizált feldolgozó és információs rendszer kialakítása és az alkalmazásfejlesztési feladatokhoz, a bevezetéshez kapcsolódó szolgáltatások biztosításának költsége 825 millió forint – írja a Zsaru magazin.