Több terve is van a BKK-nak a jegyautomatákkal csalók kiszűrésére, legalábbis ezt közölte a közlekedési központ a TV2 Tények című műsorával. A módszer lényege, hogy az automaták bankjegykiadó nyílását eltömítik, így a gép nem tudja visszaadni a visszajáró papírpénzt. Amikor a vásárló ott hagyja az automatát, a csalók kiszedik a tömést – és persze a pénzt is.
A BKK egyelőre nem közölt részleteket, de amíg nem találnak megnyugtató megoldást, addig kiírják az automaták képernyőjére, hogy használat előtt nézzük meg a nyílást. Az elmúlt hetekben a BKV-Figyelőnek is sokan jelentették a hibát, legutóbb Zoltán, akinek a levelét közöljük. Nagyon hasonló levelekkel már találkozhattatok az oldalon, de nem lehet eléggé ébernek lenni. Figyeljétek az automatákat, és csak azokból vegyetek bármit, amelyeket nem rongáltak meg a csalók!
Lehetséges, hogy a következő problémát már sokan leírták ide, de akkor én is beállok ebbe a sorba. A mai délutánon (az eset még december végén történt – a szerk.) 14:45 körül a 4-6-os villamos Blaha Lujza téri megállójában (Újbuda központ felé) automatán keresztül vásároltam vonaljegyet. Kétezressel fizettem a 350 forintos vonaljegyet. Az automata ezután 150 forintot visszaadott apróban, a maradék 1500 forintot pedig papírpénzben szerette volna visszaadni.
Fotó: MTI
Miután azonban ez nem történt meg, lehajoltam a nyíláshoz és észrevettem, hogy az el van tömítve papírral. Nem volt nálam semmi éles eszköz, ezért egy plasztikkártyámmal próbáltam meg kiszedni a tömítést és a pénzt. Nem sikerült. Ezután felhívtam az automatán feltüntetett központi számot, és kisebb várakozás után (a szokásos “ha ezt akarja, nyomja meg az 1-es gombot, ha amazt, akkor a 2-est” procedúra) után egy hölgy volt a segítségemre.
Jegyzőkönyvet készített az esetről, amikor is be kellett diktálnom az automata számát, és azt, hogy pontosan mi történt. Majd közölte, hogy sajnos egyre több ilyen esettel keresik meg őket az utasok, és ezeket a műveleteket többnyire hajléktalan emberkék végzik el a visszajáró megkaparintásának reményében. Tájékoztatott, hogy a felülvizsgálat után személyesen vagy bankszámlára történő utalással visszakapom a pénzemet.
Mivel mást már nem tudtam csinálni és sietni kellett a dolgomra, ott hagytam a pénzemet. A teendőim után délután fél 6 körül visszamentem az automatához, és láttam, hogy már megszüntették a problémát. Reméljük, hogy a BKK munkatársai voltak azok, és nem a “csíny” elkövetői. Remélem aki olvassa ezt, tanul ebből az esetből (én már biztosan) és ellenőrizni fogja a nyílásokat a nagyobb összegű visszajárók esetében.