Közélet

Hibákat talált a Rezesova-per új szakértője

Az új szakértő szerint téves minősítésekkel dolgoznak a szimulátorok, valójában nagyon is gyors mozdulat az, amit nyugodt sávváltásnak neveznek.

A hamarosan folytatódó, négy ember halálát okozó sofőr ügyében indult per legfontosabb kérdése: elképzelhető-e az, amivel Rezesova a felelősségét kisebbítendő védekezik, hogy a Fiat szabálytalanul bevágott elé, vagyis az áldozatok is hibásak voltak a balesetben. Az elsőfokú ítélet – nagyrészt az azóta kizárt Melegh Gábor véleményre alapozva – azt mondta erről: „nem kizárhatóan” ilyen gyors sávváltást hajtott végre a kisebbik kocsi.

A sávváltással kapcsolatban a kulcs az ütközési szög. Császár arra jutott: nem zárt be a Fiat az úttesttel olyan nagy szöget, hogy egyértelmű lenne, éppen sávváltásban volt az ütközéskor. Rezesová akkor lenne vétlen a balesetben, ha a Fiat sávot váltott volna, és ez olyan gyorsan lezajlik, hogy a BMW-nek nem marad elég ideje lefékezni – írja az Index.

A lap szerint műszaki eszközökkel sem cáfolni, sem igazolni nem lehet a Fiat hirtelen bevágásáról szóló történetet, ennyit mond ki kategorikusan a szakvélemény. Azonban elég sok olyan információt tartalmaz, amik alapján nagyon-nagyon valószínűtlennek tűnik, hogy annyira gyorsan végbemehetett volna a sávváltás, amilyen gyorsaság a Rezešová-féle verzió igazához kéne. Az új szakértő szerint téves minősítésekkel dolgoznak a szimulátorok, valójában nagyon is gyors mozdulat az, amit nyugodt sávváltásnak neveznek. Hivatkozik egy tanulmányra, és maga is végzett kísérleteket tesztalanyokkal és egy, a balesetet szenvedett kocsihoz hasonló, hasonlóan terhelt Fiattal. A szakértő szerint, ha a vádlott csak 130 kilométer per órával hajt, akkor elkerülhette volna fékezéssel a balesetet. Császár vizsgálja majd a közúti veszélyeztetés kérdését is. 

A Bors a napokban azonban éppen arról számolt be, hogy az új szakértői vélemény a szlovák milliomosnőnek kedvez. Azt írták, eddigi adatok alapján kizárt, hogy Eva Rezesova a karambol előtt szándékosan levillogta a balesetet szenvedett Puntót az autópályáról, és “meg akarta leckéztetni” a kisebb autó vezetőjét. A cikkben az állt, Császár Gergely úgy véli, a térfigyelő kamerák felvételei bizonyítják, hogy a 6-os számú védett tanú nem láthatta azt, amiről vallomást tett a rendőröknek.

Ahogy arról beszámoltunk, a végzetes baleset 2012 augusztusában történt az M3-as autópályán. Az ittas nő egy kocsinak ütközött, hátulról szaladt bele a járműbe, amely így nekicsapódott a szalagkorlátnak. Az autó kigyulladt, benne négy utasával. Hárman bennégtek a kocsiban, negyedik társukért küzdöttek az orvosok, de két nappal később ő is meghalt a kórházban.

Első fokon az ügyész legalább tíz évre szerette volna börtönben tudni a négy ember haláláért felelős asszonyt, ám a bíróság másképp döntött: Rezesova hat év fogházbüntetést kapott. Minden érintett fellebbezett. A milliomosnőt a döntés után házi őrizetbe helyezték, ám nem sokáig örülhetett, december elején ismét előzetesbe küldték, mondván, semmi nem köti ide, ráadásul a kiemelkedő vagyoni háttér és külföldi kapcsolatrendszere megkönnyítheti a dolgát, ha úgy dönt, megpróbálja elhagyni az országot.

A szlovák milliomosnő és “stábja” kismillió fronton igyekezett bizonyítani, hogy nem ő a ludas a történetben, az eljárás alatt újabb és újabb állítások cikáztak, milyen okok vezettek a tragikus balesethez. Ennek fényében a vád, a védelem és a sértettek jogi képviselője is beadványokkal „bombázta” a bíróságot. Rezesovának egy új szakértőt is sikerült kiharcolnia “menet közben”, a dolog érdekessége, hogy a neves szaktekintélynek számító Melegh Gábort korábban az ügyészség is felkérte, ám akkor a szakember nem vállalta az esetet összeférhetetlenségre hivatkozva. Őt végül kizárták, helyette a fent említett Császár Gergelyt vonták be.

A hvg.hu kedden saját információira hivatkozba arról számolt be, hogy nem indít etikai eljárást saját kamarája az ügyből kizárt szakértő, Melegh Gábor ellen, sőt jelölik a Magyar Igazságügyi Szakértői Kamara (MISZK) elnökének.

 

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik