Valószínűleg az Alstom metrók laposodó kerekei okozzák a korábbinál erősebb remegést az M2-es metró fölött, legalábbis erre enged következtetni, hogy a jelenség a tesztelés alatt álló M4-es metró fölött álló házakban is észlelhető. A BKK vizsgálódik.
Laposodnak a kerekek (Fotó: MTI)
Hónapok óta tartó rezgésről, dübörgésről számolt be több olvasónk is azt követően, hogy október végén megírtuk: az M2-es metró vonalán – különösen az Astoria és a Keleti pályaudvar közötti szakaszon – a korábbiaknál erősebb rezgés tapasztalható a vonal fölött álló házakban. Több olvasónk is jelezte azonban, hogy a jelenség nemcsak az M2-es, hanem a tesztelés alatt álló M4-es metró alagútja felett is érzékelhető.
A Rákóczi térnél lakom a vásárcsarnoknál, egy földszinti lakásban. Amióta elindult a 4-es metró tesztüzeme, minden éjjel – hétvégenként nappal is – hallani, ahogy az alagútban közlekedik a szerelvény, sok esetben elég zavaróan hangosan. Megpróbáltam megkeresni a 4-es metró építéséért felelős szervezetet, ahol azt mondták, hogy mivel igazolhatóan a lakásban nem tapasztalható anyagi kár (pl. nem igazolható, hogy a vakolat repedése okozati összefüggésbe hozható a 4-es metróval), forduljak bizalommal a BKK-hoz
– írta Zoltán, hozzátéve, hogy a Budapesti Közlekedési Központ tovább küldte őt a Fővárosi Önkormányzathoz. Zoltán ezen a ponton feladta. Ugyanerről számolt be J. N. monogramú olvasónk, aki ugyancsak az M4-es metró felett lakik.
A Blaha és a Keleti között lakom, de ezek a rezgések talán nem az M2, hanem az M4-es vonallal függhetnek össze. A ház ugyanis, amelynek az egyik földszinti lakásában élek, pontosan a M4-es vonal, a volt Köztársaság tér és a Keleti között húzódó új alagútszakasz felett áll.
A korábbi bejegyzésünkhöz hozzászólva Antal a következőről számolt be:
Mi a Bezerédi utcában lakunk, belső udvari lakásban. Tehát itt nincs busz, csak a metrót érezzük. Engem is nagyon érdekelne, miért remeg a pohár az asztalomon.
Az M2-es metró fölötti házakban mindig is lehetett érezni a szerelvények közlekedését, az elmúlt hónapokban azonban a rezgés felerősödött. A rezgés az elmúlt hetekben éjszaka is tapasztalható, vélhetően a biztosító berendezések cseréjével járó tesztelés miatt. Mária a Vas utca és a Szentkirályi utca között lakik, a lakóközösségben többen is panaszkodtak a jelenségre.
Valóban az egész ház remeg az M2-es metróvonaltól, valamint az ősrégi Ikarus buszoktól, nem beszélve a hatalmas autóforgalomról. A lakásokban hallani, a menetrendszerűen közlekedő metrószerelvényeket.
Tamás csak az M4-es metróra gyanakszik, noha mostanában az M2-es metró fölött is érzi a “morgást”. Szerinte azért az új vonal lehet a ludas, mert a piros metró vonalán korábban nem tapasztalta a rezgést.
Az M4 lesz az, aminek a hangját, rezgését érezni, mivel csupán kb. fél éve van ilyesmi, azelőtt meg sosem volt. A Berzsenyi utca 2./b-ben az emeleteken is érezni/hallani, és a környéken az utcán is érezhető a talpunkkal. (…) A Rákóczi úti Aldiban is, ami viszont érzésem szerint már kicsit messzebb van az M4 útvonalától. Gyanítom, hogy a 4-es morog: sok éve járok ebbe a házba a Rákóczi és Berzsenyi utca sarkán, és csupán pár hónapja érzékelhető ez a morgás, remegés.
A környékbeli házak remegését vélhetően az Alstom metrók kerekeinek laposodása okozza – mondta a BKV-Figyelőnek több forrásunk, és olvasóink közül is többen erre tippeltek. Ezt a magyarázatot erősíti az is, hogy a napokban kivették a forgalomból a 445-ös pályaszámú Alstom-metrót, amelyben 50 km/órás sebesség fölött “mind a személyzet, mind az utasok részéről elviselhetetlen” rázkódás tapasztalható – számolt be Facebook-oldalán a Metróért Egyesület.
Bíró Endre, az egyesület vezetője az Indexnek elmondta: a kerékpárlaposodás az, amikor egy jármű nem gördülve fékez, hanem “blokkolnak” a kerekek, ilyenkor a két anyag (kerék és a sín) kölcsönhatásaként egy lap keletkezik a kerék futófelületén. Ez minden egyes fordulatkor egy ütést mér a pályára, a lap mértékétől függően hangot és rezonanciát okozva.
A Metróért Egyesület augusztusban 24, az M2-es vonalon közlekedő metrókocsi esetében kezdeményezett vizsgálatot a BKV-nál és az Alstomnál. A rendellenes kopást mind a BKV, mind az Alstom elismerte, ám mind a közlekedési vállalat, mind a metrókat gyártó cég hangsúlyozta, hogy a kerekek laposodása az utasbiztonságot nem veszélyezteti; a kerekeket az Alstom esztergálással javítja.
Alstom metró az M4-es vonalon (Fotó: BKK)
Úgy tudjuk, az Alstom metrók esetében 96 ezer kilométerenként kellene esztergálni a kerekeket, ez nagyjából egy éves futásteljesítménynek felel meg. A régi orosz metrók kerekeit az előírások alapján csak szükség szerint kellett javítani, bár egy forrásunk szerint évente azért ezekhez a kerekekhez is hozzányúltak.
Az orosz metrók és az Alstomok kerekei között az a különbség, hogy míg a régi metrók kerekei több darabból álltak, az Alstom szerelvényekbe úgynevezett monoblokk kerékpárokat szereltek, ami leegyszerűsítve annyit jelent, hogy egy darabból állnak. Az orosz metrók kerekeiben azonban mind a tengelyben, mind az abroncsban volt egy gumibetét, amely elnyelte a rezgést – mondta egy informátorunk.
Noha az általában lelkesen kommunikáló BKK egyelőre mind a keréklaposodásokról, mind a metróvonalak fölötti házak rezgéséről hallgat, a BKV-Figyelő információi szerint a központnál komolyan foglalkoznak a nyilvánvalóan kínos jelenséggel. Amint azt októberben már megírtuk: a BKK lakossági bejelentések alapján vizsgálatot indított. Úgy tudjuk, vizsgálódik az ügyben a Nemzeti Közlekedési Hatóság is.
A jelenséggel kapcsolatos kérdéseinket feltettük mind a BKK-nak, mind az NKH-nak. Amint megérkeznek a válaszok, a fejleményekről újabb bejegyzésben számolunk be.
A szocialista szellem vasútja
A metróvonalak fölötti robajra olvasóink alternatív magyarázatokat is adtak; nyitottságunk jeléül álljanak itt a legkreatívabbak.
– Dübörög a gazdaság, hisz Magyarország jobban teljesít!
– Esetleg a kommunizmus kísértete járja be… az alagutat.
– Szerintem a kiselejtezett orosz kocsik lelke járja át az M2-es alagutat.