18 milliárd forintért vásárolna buszokat a BKV. A közlekedési vállalat a napokban kért hitelajánlatokat a beszerzésre.
Új vagy használt, illetve szóló vagy csuklós buszokkal frissítené fel buszflottáját a BKV. A cég hitelből finanszírozná a beszerzést. A felvenni tervezett 18 milliárd forintból nagyjából 200 új járművet lehet beszerezni, használtat nyilván sokkal többet. A közlekedési vállalat május 23-ig várja az ajánlatokat.
Az ajánlatkérés érdekessége, hogy a BKV az adósságállománya miatt jelenleg nem hitelképes. A mostani ajánlatkérés vélhetően összefüggésben van azzal, hogy a kormány és a városvezetés a közelmúltban megállapodott Budapest adóssága egy részének átvállalásáról, így a főváros hitelképessé tudja tenni a saját tulajdonában lévő vállalatot.
Second hand: a BKV által üzemeltetett használt Volvo (fotó: BKK)
Egyebek mellett a BKV hatalmasra duzzadt adósságállománya volt az oka annak, hogy a BKK kiszervezte 150 autóbusz szolgáltatását a VT Transmannak, amely a korábbiakon túl az új Mercedes Citarókat üzemelteti. A VT ugyanis szintén hitelből fedezte a 159 darab (9 darab tartalék) vadonatúj jármű beszerzését; a kölcsön fedezetei maguk a buszok. Nyártól a fővárosban futó buszok 21 százalékát üzemelteti majd a magántársaság.
Tény: a budapesti buszpark állapota kritikán aluli. Az alacsonypadlós buszok aránya még az új Mercedesek májusi, júniusi és júliusi forgalomba állításával is csak 40 százalék lesz. Bukarestben ez az arány 99 százalék, Varsóban a buszok 75, Ljubljanában 84 százaléka akadálymentes.
Az új buszok beállításával a legrosszabb állapotú buszait leselejtezi a BKV. A napokban több Ikarus 260-as, 280-as Ikarus fejezte be pályafutását, de bőven selejteznek az eleve rossz minőségű 400-as sorozatból is. Néhány 412-es Ikarust várhatóan trolivá alakítanak át. Ezzel együtt továbbra is kohóérett buszok százai róják köreiket Budapest útjain.