Ma délelőtt interjúra mentem a Tudás FM rádióba. Siettem, nem volt időm a BKV-séta párosra, kocsival mentem. Az interjú során feltették a kérdést: szerintem hol van a legnagyobb probléma a BKV-nál. A 3-as metró katasztrofális állapotát említettem meg, illetve – ezzel összefüggésben – a pénzhiányt.
Hazafelé tartottam, amikor a Deák térnél több tűzoltó autó is elment mellettem. Amikor hazaértem, akkor láttam az üzenetet a telefonomon: az interjút készítő Baló Péter írta, hogy ezentúl hozzám kell járni jósoltatni, mert tűz volt a 3-as metróban. Pedig ez nem jóslás kérdése, mindannyian tisztában vagyunk a metró állapotával.
Tisztában vagyunk, hiszen cikkek, jelentések, tanulmányok jelennek meg szinte hetente; itt, a blogon is foglalkoztunk a témával. Egy a metrónál dolgozó ismerősöm hónapokkal ezelőtt azt mondta: nem az a kérdés, történik-e katasztrófa, hanem az, hogy mikor. Mindeddig szerencsére nem történt; ezúttal sem.
BKV-sok szerint amikor tavaly tavasszal porig égett egy metrókocsi a 3-as vonalon, csak a szerencsén és a sokat próbált BKV-dolgozókon múlt, hogy nem halt meg senki. Hisztériakeltés, szenzációhajhászás nélkül kijelenthető: nem lesz mindig ilyen szerencsénk.
A főváros, a BKK és a BKV vezetői rendszeresen elmondják, hogy a helyzet lassan tarthatatlanná válik. Zajlik ugyan a felújítás előkészítése, ahogyan a tűzoltás is – a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt. Ugyanakkor mindannyian tudjuk azt is, hogy pénz nélkül ez nem fog menni, pénz pedig nincs.
Nincs ennyi pénze a forrásaitól (és nem mellesleg hatásköreitől) megfosztott fővárosnak, a BKK-nak, pláne a 70 milliárdos külső és több százmilliárdos belső eladósodottsággal küzdő BKV-nak. Tetszik vagy sem, ehhez állami vagy uniós forrás kell. Ebből sem politikai, sem presztízskérdést nem szabad csinálni.
Hogy egyértelmű legyen: az a döntéshozó, aki nem érti vagy nem akarja érteni a problémát, a tűzzel játszik. Legyen még egyértelműbb: az utasok életével. Budapest, a BKK és a BKV vezetése nem azért kuncsorog a kormánynál, mert nincs más dolga (ó, van az bőven), hanem mert a 3-as metró felújítására költeni kell. Pont. Nincs más opció.
Egy áramszedő okozhatta a tüzet
Eddig a vélemény, most jöjjenek a tények. A hírek szerint olajsár izzott a 3-as metró Deák téri állomásánál – ezt mondta a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-nek. A BKK korábban azt közölte, hogy a vágány melletti hulladék gyulladt meg. A tüzet és a füstöt a BKV dolgozói megszüntették.
Az Index információi szerint komoly műszaki probléma okozta a viszonylag kis tüzet a Deák téri metróállomáson: a Metróért Egyesület tájékoztatása szerint az egyik szerelvény forgóvázáról – egyelőre nem tudni, milyen okokból – menet közben leszakadt az alsó áramszedő gerendástól, papucsostól.
A vágányokat a Klinikák állomástól a Ferenc körútig átvizsgálták a szétszóródott alkatrészek után. A tüzet a Deák téren az erősáramú kábel okozhatta, ami valószínűleg beleért a talajon levő olajos szennyeződésbe. Noha több olvasónk is beszámolt arról, hogy a Ferenciek terén a mentősök embereket láttak el, a hivatalos közlés szerint szerencsére nem sérült meg senki.
A baleset miatt a metrót kiürítették, az utasokat a Lehel tér és a Nagyvárad tér között pótlóbuszok szállították, a BKV-figyelő olvasói szerint több-kevesebb sikerrel. Olvasóink tömegről, elvétve közlekedő pótlóbuszokról, hiányos tájékoztatásról írtak. A forgalom háromnegyed három körül indult újra a vonalszakaszon, de eleinte nehézkesen.
E blog mobil verziójának szerkesztője, Mérő Bálint például negyed óra alatt jutott el a pótlóbusszal a Deák térről a Lehel térre, mert semmi kiírás nem volt a megállók pontos helyéről, illetve a buszok lassan tudtak haladni a forgalomban. Az információkért és a képekért is köszönet Bálintnak!
Frissítés: a BKK és a BKV közleménye a szerdán történtekről
December 5-én, szerdán 12:30-kor az M3-as metró Deák Ferenc téri állomásán üzemzavar történt. Az üzemzavart egy Újpest felé tartó szerelvény utolsó kocsiján lévő áramszedő gerenda törése okozta. Az áramszedő gerenda feladata, hogy a vontatási feszültséget, a jármű karosszériájától elszigetelten eljuttassa a betáplálást végző harmadik síntől a vontató motorokhoz.
Az áramszedő gerendán található áramszedő papucs és a gerenda egy része ismeretlen mechanikus erőhatás következtében eltörött, leszakadt és a pályára esett. A törés okát csak a későbbi vizsgálatok lefolytatása után lehet egyértelműen megállapítani. A darabok a harmadik sín és a futó sín közé hullottak, ívet húztak oly módon, hogy a peronról a vonatszél által a pályára besodort por és egyéb szennyeződések füstölését okozták.
Az állomásra beosztott BKV Zrt. műszaki ügyeletes munkatársa észlelte a problémát, és a füstölést rövid időn belül elhárította, ezzel egy időben a belső szabályzatoknak megfelelően a tűzoltóságot is értesítettük. Az eseményt okozó szerelvényt a zavar elhárítása és további vizsgálat céljából a Deák téri kihúzó vágányra félreállítottuk. Az esemény okainak feltárása haladéktalanul megkezdődött.
Egyrészt az esemény eredetének megállapítása, valamint a forgalom újra beindítása érdekében a szakemberek átvizsgálták az érintett pályaszakaszt, alagutat, másrészt a járműfenntartás munkatársai a félreállított járművet ellenőrzés alá vették. A szakemberek megállapították, hogy a metró motorkocsin található négy áramszedő szerkezet közül, amelyek a forgóvázak két-két oldalán találhatóak, a bal 1-es megsérült, egy része letörött, és a letört darabból az áramszedő kábel kiszakadt.
A leszakadt darabok több pályamenti berendezést is megrongáltak, ezek ideiglenes helyreállítása megtörtént, a végleges helyreállításra az éjszakai üzemszünetben kerül sor. Az áramszedő gerenda a nevétől eltérően nem tartó és nem fő szerkezeti eleme a kocsiszekrénynek, illetve a forgóváznak, ezért annak törése a jármű mechanikai biztonságának szempontjából nem mérvadó, sérülése csupán forgalmi zavart okoz, mint ahogy ezt a mostani esemény is bizonyította.
A zavarelhárítási munkacsoportok a forgalom beindulásához szükséges intézkedéseket megtették, és az időközben kiérkezett tűzoltóság hozzájárulásával a forgalom 14 óra 32 perckor megindult. Ezzel egyidejűleg a műszaki személyzet az eseményt okozó járművet a “saját kerekén” további vizsgálat céljából a javító bázisra eljuttatta.
A rendkívüli esemény okozta kellemetlenségek miatt ezúton kérjük és köszönjük utasaink megértését és türelmét!