Közélet

Hét tonna talált lőszert robbantottak Örményesnél

Örményes lőszer robbantás (ingyenes, )
Örményes lőszer robbantás (ingyenes, )

A második világháborúból származó éles robbanóanyagot és lőszert a Szajol-Kisújszállás vasúti vonalszakasz felújításánál találták. Majdnem két hétig tartott a veszélyes tárgyak elszállítása.

Csaknem 600 darab, 7,2 tonna tömegű lőszert semmisítettek meg robbantással szerdán Örményes határában. A második világháborúból származó éles robbanóanyagot és lőszert a Szajol-Kisújszállás vasúti vonalszakasz felújításánál Örményes közelében, 260 méter hosszan távolították el a pályatestből és környékéről a tűzszerész szakemberek.

A lőszermentesítés 12 napon keresztül tartott, emiatt teljes vágányzár volt szeptember 2-ig a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza vasútvonal Fegyvernek-Örményes és Kisújszállás közötti szakaszán – közölte a helyszíni sajtótájékoztatón Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője. Kérdésre válaszolva elmondta, a felújítás során más részeken is számítanak a földben lévő lőszerekre, miután a világháborúban több ütközet is lezajlott ezen a vasúti szakaszon.

Jelezte: a vasútvonal Fegyvernek-Örményes és Kisújszállás közötti szakaszán a lőszermentesítés után megkezdődött az eredetileg korábbi időpontra tervezett pályafelújítás. Ezért ezen a szakaszon csak az egyik vágányon közlekedhetnek a vonatok.

Horváth Csaba, a Magyar Honvédség tűzszerész és hadihajós ezredének századosa arról beszélt, hogy a magyar gyártmány repesz, illetve páncéltörő gránátok úgy kerültek a földbe, hogy egy lőszerszállító szerelvény bombatalálatot kapott. A találat során a szállítmány nagy része felrobbant, kisebb hányada azonban szétszóródott a vasúti pálya mellett. A lőszereket gödörben helyezték el, és mintegy 80 kilogramm TNT robbanóanyaggal semmisítették meg – tette hozzá.

A kivitelező Swietelsky Vasúttechnikai Kft. a szakszerű munkavégzéshez egy szakcéget vont be a lőszerek feltárásához, majd azok kiemelésében és elszállításában a honvédség segített – mondta el Dudás István projektvezető. A terület lépésről lépésre lett átvizsgálva, a földet és a zúzott követ 5-10 centméteres rétegben távolították el, hogy elkerüljék az esetleges balesetet – jegyezte meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik