Mint arról a hír24 is beszámolt, szerdán reggel hivatalosan is bemutatták az Országos Mentőszolgálat új, sárga mentőautóit. Ha minden jól megy, január közepére megjön a többi is, összesen 37 darab. A mentőknél eddig leginkább első kerekes Fordok, Mercedesek vagy négykerekes Toyoták futottak, így egyelőre nincs valódi összehasonlítási alap.
Az egyik név nélkül nyilatkozó mentőautó sofőr szerint a vezetőülés kényelmetlen, ráadásul kicsi a hely: a próbán nem tudta kényelmesen kinyújtani sem a kezét, sem a lábát. Véleménye szerint lesznek gondok az új járművekkel, mert nem vették számításba a mentők, mentőápolók és orvosok véleményét. Azokét, akiknek ezekkel a kocsikkal kell majd emberek életét megmenteni.
„Sofőrként elmondhatom, hogy a hátsókerekes autók csúszós, latyakos vagy havas úton mindig rosszabban teljesítenek, mint elsőkerékhajtású társaik. Az elsőkerekes kihúzza az egységet, a hátsókerekes nem…”
“Egyelőre aggodalommal figyeljük az új kocsikat, de talán ez természetes is. Hogy a negatív várakozások beigazolódnak-e, hamarosan kiderül, az új kocsikat ugyanis érkezésük után vezetéstechnikai tréningre viszik. Ott minden kiderül: hogy mennyire tartják az utat, hogy elég erősek-e a fékek, és hogy kanyarban, nagy sebesség mellett borulékonyak-e.”
Van még egy-két probléma, folytatta: “az új rohamkocsikban mindent kompjúter vezérel, és ez sokszor gondot okozhat. Ha a gép megmakacsolja magát, nincs lehetőség helyszíni javításra, szervizbe kell szállítani. Vannak ennél prózaibb gondok is: ahogy kollégáimmal nézegettük az új, teljesen felszerelt járműveket, felmerült bennünk, hol fogjuk tárolni például a pokrócokat? Ezeknek ugyanis nincs helye, vagy legalábbis nem tudunk róla.”
Bonyolítja a dolgot, hogy az új rohamkocsik össztömege a hírek szerint 3,7 tonnás lesz, tehát B típusú jogosítvánnyal rendelkező sofőrök nem vezethetik, pedig 60 százalékuknak csupán ilyen van. “Kollégáimmal arra is kíváncsiak vagyunk, hogy a teljes menetfelszereléssel megpakolt autók nem lesznek-e túlterhelve. Az üres kocsi alapsúlya több mint két tonna. Ehhez jön a több mint 300 kilós ágy, a lapáthordágy, az úgynevezett műanyag borda, három orvosi táska és számtalan kisebb-nagyobb felszerelés. Plusz a háromfős személyzet, a beteg és mondjuk egy kísérő.”
Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) 130 úgynevezett eset rohamkocsit üzemeltet. Átlag életkoruk hét év, de az eset- és szállítókocsik ennél öregebbek. A sárga Volkswagen Crafterekből 37-et vesz az OMSZ, a beszerzésre 850 millió forintot kaptak. A jármű a Crafter 2.0 TDI motoros, középmagas rakterű változatára épült Szlovákiában. Van bennük beépített navigáció, első kamera és tolatóradar, és két légkondi, három különböző fűtés is.
Az iho.hu azt írja, januárig az új rohamkocsikat még felszerelik a hiányzó eszközökkel, levizsgáztatják őket, és a dolgozók is megkapják a szükséges képzéseket. Sőt, mivel ezek a kocsik teherautók, ezért van bennük egy limiter, ami nem engedi 90 kilométer/órás sebesség fölé gyorsulni az autót. Ezt a limitert is ki kell még kötni, hogy a jármű elérhesse 153 km/órás csúcssebességét.
Egy Mercedes Sprintert és Volkswagen Craftert összehasonlító teszt szerint: „a vezetésben különbséget nem lehet tenni, alapvetően ugyanaz a futómű van mindkét kocsi alatt, amely egyébként nagyon jól vizsgázott. Méretei ellenére mindkettő elég stabil kanyarban is, felületükhöz képest jó az oldalszél-érzékenységük. A kormányzás könnyű, a forgolódás már nem annyira, hiszen körülbelül 16 méteren fordulnak meg. A nagy hosszúság és dobozkialakítás miatt a végüket rosszul látni, érdemes költeni a feláras, tükörben visszajelző tolatóradarra. Az utasterük tágas, kényelmes. A vezetőülés kellemes, a vezető tömegének megfelelő rugózást is be lehet állítani.