Közélet

A BKV-sztrájk legfrissebb hírei

Ezzel a folyamatosan frissülő bejegyzéssel szeretnénk segíteni nektek, hogy tisztán lássátok, mi is folyik épp a BKV-nál. Itt minden olyan sztrájkkal kapcsolatos BKV-s hírt megtalálsz ezentúl, amely a vezető hírportálokon megjelent, de saját bejegyzéseinkkel is találkozhattok. A hírek időrendi sorrendben jelennek meg (alul a régi, felül az új). Kérjük, hogy a témával kapcsolatos hozzászólásaitokat ezentúl ehhez a poszthot írjátok!

Ha a sztrájkkal kapcsolatban bármilyen észrevételetek, tapasztalatok van, írjátok meg nekünk a bkvfigyelo@gmail.com címre. Képet, videót is várunk!

Index: Egyre valószínűbb a BKV-sztrájk

Nem született megállapodás vasárnap sem a BKV menedzsmentje és a szakszervezetek között a kollektív szerződésről (ksz), az érdekképviseletek felgyorsították a keddre hirdetett sztrájk előkészületeit – közölte Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője a tárgyalások után.

A vasárnapi egyeztetésen mind a BKV vezetősége, mind az érdekképviseletek több kompromisszumos ajánlatot is tettek, végül mégsem sikerült megállapodniuk. Nemes Gábor szerint a BKV, ha akarta volna, már el tudta volna kerülni a sztrájkot, így viszont a tárgyalásokat hétfőn reggel folytatják, a ksz-ről is, és a sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatásról is.

A tárgyalásokon a BKV olyan javaslatot tett, amely biztosítaná dolgozóknak a korábbi kollektív szerződésben szereplő 3 százalékos nyugdíj- és egészségpénztári támogatást, de ezt nem a ksz-ben, hanem a bér jellegű kiadások között rögzítenék – mondta Bolla Tibor, a BKV gazdasági vezérigazgató-helyettese a tárgyalások szünetében. Ezt az ajánlatot a szakszervezetek nem fogadták el.

Nemes Gábor szóvivő közölte: az érdekképviseletek is tettek egy ajánlatot, e szerint engednék a cégnek az osztott munkaidős foglalkoztatást, de továbbra is a ksz-ben szeretnék rögzíteni a 3 százalékos hozzájárulást, az év végi ajándékutalványt és a 6 ezer forintos havi melegétkezési-utalványt is.

Hozzátette: a BKV a tárgyalásokon kinyilvánította, nem tud, és nem is akar a jelenlegi álláspontjáról elmozdulni. Bár a szakszervezetek felajánlották, hogy vasárnap éjfélig készek tárgyalni, a cég vezetése ezt nem támogatta, ezért hétfő reggelre hívták össze a következő tárgyalásokat.

A BKV és a szakszervezetek december 22-én jelentették be: nem tudtak megállapodni az év végén lejáró kollektív szerződés szövegéről, ezért 2010. január 1-jétől a BKV a munka törvénykönyve szerint működik. Emiatt a szakszervezeti vezetők szerint olyan változás áll be a BKV-nál, amit már az utasok is érezni fognak.

Bár a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége december 29-én megállapodott a BKV-val egy ideiglenes kollektív szerződésről, azt a szakszervezetek 65 százaléka nem írta alá, emiatt ez nem lépett életbe.

Mivel nem sikerült megállapodni a cég vezetésével, az érdekképviseletek jelentős része bejelentette, hogy január 12-től határozatlan idejű sztrájkot hirdettek.

Index: Pénteken is kaotikus a buszközlekedés Budapesten

Pénteken is folytatódott a buszvezetők akciója a BKV-nál. A szabálykövető tiltakozás hétfő óta bénítja le reggelente a tömegközlekedést.

Ahogy a hét eddigi összes napján, úgy pénteken sem indultak a normális rend szerint a BKV reggeli járatai. A vállalat sajtóosztályának reggel hatos közleménye szerint harminckét vonalon – jellemzően a dél-budai és dél-pesti garázsokból induló járatok esetén – tapasztalhatóak késések és fennakadások.

Reggel kilenckor már ötven járat útvonalán voltak fennakadások. Az aktuális forgalmi helyzetről a BKV honlapján tájékozódhat.

Péntek reggel a 7-es, 16-os, 22-es, 222-es, 23-as, 33-as 33E, 35-ös, 36-os, 45-ös, 53-as, 54-es, 55-ös, 67-es 84E, 89E, 94E, 294E, 85E, 103-as, 112-es, 123-as, 123A, 136E, 151-es, 153-as, 159-es, 184-es, 194-es, 200E, 282-es, 284E járatok indultak a szokásos menetrendhez képest másfél-kétszeres időközönként.

A buszvezetők hétfőn kezdték akciójukat. Mivel december végén lejárt a kollektív szerződésük, a BKV új ajánlatát meg nem tartják elfogadhatónak, ezért jelenleg csupán a munka törvényküönyvének vonatkozó előírásait tartják be.

Az eddigi szabályozással ellentétben nem csak húsz percet töltenek a kijelölt buszok átvizsgálásával és a hibák kijavításával, hanem alaposan átnézik a járműveket, és a legkisebb hibára hivatkozva is visszaküldik azokat a garázsba.

Bár a gyakorlatuk törvényes, a BKV szerdán két buszsofőrnek is felmondott, mondván húsz perc helyett egy egész órán át vizsgálták a kocsijukat. Jelenleg semmilyen előírás nem tiltja ezt a sofőröknek.

Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere csütörtökön elfogadhatatlannak és törvénytelen munkalassító sztrájknak nevezte a buszsofőrök akcióját. A buszsofőrök nem beszélnek sztrájkról, véleményük szerint ők csak a törvényi előírásokat betartva végzik munkájukat.

(Index)

Index: Egy buszszerelőt is kirúgott a BKV

Demszky Gábor illegális vadsztrájknak nevezte a BKV buszgarázsaiban az elmúlt napokban történteket. Kocsis István, a BKV vezérigazgatója feljelentést tett rongálás és a közlekedés veszélyeztetése miatt, valamint kijelentette, hogy a BKV nem oázis. Egy szerelő is repült csütörtökön.

Elítéli és elfogadhatatlannak tartja a hétfő óta tartó törvénytelen munkalassító sztrájkot, jelentette ki Demszky Gábor főpolgármester sajtótájékoztatón. Demszky az elmúlt napok történéseit egyszerűen vadsztrájknak nevezte, és hozzátette, hogy azok, akik ezt levezénylik, megtévesztik a munkatársaikat, hiszen a BKV-nak még hitelből sincs lehetősége biztosítani a követeléseik forrását.

Demszky szerint ha a szakszervezetek követelései teljesülnének, a BKV-nak nem jutna buszvásárlásra és buszfelújításra, pont arra amit a szakszervezetek is szeretnének. A főpolgármester emlékeztetett rá, hogy a kimaradások miatt tíz agglomerációs település jelentette be, hogy a BKV helyett a Volánbusszal köt hosszú távú szerződést, ami 250 BKV-sofőr és 600 dolgozó munkahelyét veszélyezteti.

Demszky kijelentette: az összehasonlításokból kiderül, hogy a BKV buszvezetői jól keresnek (a Volánbusz sofőreinél például 45 százalékkal többet), és átlagon felül kaptak eddig szociális juttatásokat is. Hozzátette, eddig sokszor tettek kivételt a BKV dolgozóival, de most nem tudnak.

Kocsis István, a BKV vezérigazgatója bejelentette, hogy csütörtökön feljelentést tett ismeretlen tettes ellen a BRFK-n közvagyon rongálása, közszolgáltatás akadályoztatása, valamint a közlekedés és utasbiztonság veszélyeztetése miatt. Az egyik garázsban ugyanis az ellenőrök elvágott ablakmosófolyadék-csöveket találtak.

Kocsis a szakszervezetek követeléséről elmondta, hogy a menedzsment által ajánlott kollektív szerződés ugyan kevesebbet juttat, mint a tavalyi, de többet ad, mint a most érvényben levő munka törvénykönyve szerinti jövedelem. Hozzátette, vállalhatatlan, hogy egy ekkora válságban a BKV egy oázis maradjon.

A sajtótájékoztatón kiderült: szerdán két sofőrt rúgtak ki. Mindkettőjüket azért, mert nem jelezték időben a diszpécserszolgálatnak, hogy nem tudnak elindulni, hanem eltűntek valahol. Csütörtökön egy szerelőt bocsátottak el, mert az éjszakai szemle során nem cserélt ki két gumiabroncsot, ezért reggel a busz késve tudott elindulni.

További négy szerelő ellen vizsgálat folyik, ami rendkívüli elbocsátással végződhet, egy ellen pedig egy kisebb hiba miatt vizsgálódnak. Elhangzott az is, hogy hétfő óta minden nap más-más jellemző hibára hivatkozva nem álltak ki a buszok.

Január 4-én a mikrofonhibák sokszorozódtak meg, következő nap az utastér belső világításának hibája volt a sláger, szerdán az ablakmosó berendezés problémái, majd végül csütörtökön a sofőrök nagy része a bizonytalan kormányműre hivatkozott.

(Index)

Index: Mégse vitte el a rendőrség a buszsofőrt

A rendőrség cáfolja, hogy a BKV egyik garázsból csütörtök délelőtt előállítottak egy dolgozót, aki szándékosan vágta el több busz ablakmosó folyadékának vezetékét. A BRFK vizsgálja, történt-e bűncselekmény.

Meg nem erősített hírek szerint a dél-pesti garázsból állítottak elő egy dolgozót csütörtök délelőtt, mert bebizonyosodott, hogy szándékosan vágta el néhány busz ablakmosó folyadékának vezetékét.

A rendőrség később cáfolta, hogy előállítottak egy buszsofőrt a Méta utcai garázsból. A közlemény szerint a reggeli órákban bejelentés érkezett a rendőrségre a BKV-tól, hogy a társaság Méta utcai dél-pesti telephelyének garázsában valaki szándékosan megrongált egy autóbuszt. A BRFK munkatársai a megvizsgálták a hibás autóbuszt, majd meghallgatták a rongálást észlelő személyzetet. A rendőrség feljelentés-kiegészítés keretében vizsgálja, hogy történt-e bűncselekmény.

A BKV közleménye szerint csütörtökön 11 órára gyakorlatilag helyreállt a buszközlekedés a fővárosban, már csak három – a 90-es, a 200E és a 276E jelzésű – járatnál kellett kisebb, négy-öt perces késésekre számítani.

A buszvezetők a hétfői üzemkezdéskor döntöttek úgy, hogy mivel lejárt a BKV-vel kötött kollektív szerződésük, nem annak szigorú szabályai, hanem a munka törvénykönyve megengedőbb előírásai szerint veszik át buszaikat, azaz húsz perc helyett tetszőleges időt töltenek a járművek műszaki állapotának felmérésével, a kiutalt buszokat pedig akár a legkisebb hiba miatt is visszaadják.

A BKV szerdára bekeményített, szuperkontrollcsoportokat küldött a buszvezetőkre. A kontrollcsoport feladata annak megállapítása volt, hogy vajon a buszvezetők valós hibákra hivatkozva utasítják-e el a buszokat. A várakozásokkal ellentétben a kontrollcsoport megerősítette, hogy a hibák valósak, de két buszvezetőt így is kirúgtak – bár a felmondás indoka eléggé erőltetettnek tűnik.

Az egyik sofőrt például arra hivatkozva rúgták ki, hogy csak húsz perccel a munkába állása után jelezte a busz műszaki hibáját – ugyanakkor a kollektív szerződés megszünése óta semmilyen előírás nem vonatkozik arra, hogy mennyi ideje van egy buszsofőrnek a kiutalt jármű átvizsgálására.

Mindenesetre szerdán már közeledtek az új kollektív szerződést követelő szakszervezetek és a cégvezetés állaspontjai.

(Index)

Bartha: A BKV hazudik
 

[indavideo ddab086e87 nolink]

Index: Közelednek az álláspontok a BKV bértárgyalásán

Kompromisszumos javaslattal álltak elő a kollektív szerződést el nem fogadó szakszervezetek a BKV vezetésével folytatott szerdai tárgyaláson. A javaslat szerint a cég által fizetendő önkéntes egészségbiztosítási- és a nyugdíjbiztosítási hozzájárulás összegének felső határát 10 ezer forintban állapítanák meg, így az alacsony bérű dolgozók változatlanul kapnák ezt a juttatást.

A BKV képviselői gondolkodási időt kértek, feltehetően a pénteken folytatódó egyeztetéseken válaszolnak majd.

Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője elmondta, hogy a szerdai egyeztetésen sem született megállapodás a BKV-val. Három fontos eleme volt azonban az egyeztetésnek, az egyik ezek közül a szakszervezetek által felajánlott kompromisszumos javaslat az önkéntes egészség- és nyugdíjbiztosítások kapcsán.

Ezekhez eddig 3-3 százalékkal járult hozzá a BKV, de a társaság ezt 1 százalékra szeretné csökkenteni. A szakszervezetek javaslata szerint az összeget 10 ezer forintos felső határral kellene megállapítani, így az alacsony bérű dolgozók változatlanul kapnák ezt a juttatást.

A másik fontos pont, hogy egy HÉV-es szakszervezet csatlakozott a jövő keddre sztrájkot hirdető szakszervezetekhez – mondta Nemes Gábor. A harmadik pedig, hogy a szakszervezetek bemutatták a BKV menedzsmentjének azt a bírósági végzést, ami jogszerűnek minősíti a keddre tervezett sztrájkot. A társaság ugyanis még az elmúlt év végén bírósághoz fordult azért, hogy a munkabeszüntetés jogszerűtlenségét kimondassák. Ezt azonban a bíróság elutasította – tette hozzá Nemes Gábor.

A BKV és a szakszervezetek vitája decemberben kezdődött, mikor a társaság az új kollektív szerződést szerette volna aláíratni az érdekképviseletekkel. A szakszervezetek szerint az új szerződéssel kevesebb jövedelmük lenne a dolgozóknak, a társaság szerint viszont több. Néhány szakszervezet elfogadta, néhányan viszont sztrájkot hirdettek január 12-ére.

A szerződés csak akkor érvényes, ha minden szakszervezet aláírja. Január 4-e óta a szokottnál jóval kevesebb busz áll forgalomba, mert a sofőrök kollektív szerződés híján – ami 20 percben határozta meg a busz átvételét, sokkal alaposabban vizsgálják át a járművet és a kisebb hibák miatt is csere buszt kérnek. A szakszervezetek szerint csak a szabályok maximális betartásával járnak el, a BKV szerint viszont illegális sztrájkot folytatnak. A sofőrök ellenőrzésére a társaság szuper kontroll csoportokat hozott létre.

(FH – Index)

A szakszervezet számon kér: Hová tűntek a százmilliók, milliárdok?

Teszi fel a címben szereplő kérdést a BKV-nál lévő egyik szakszervezet. A BKV kiadott egy közleményt az elmúlt napokkal kapcsolatban, erre a szakszervezet szokatlan módon válaszolt. Fekete szöveg a BKV, piros a szakszervezet álláspontja:

válasz 1oldal

válasz 2oldal


Kedves Olvasóink!

Hírszerző: Heringbusz, mozgó koporsó vagy bérkövetelés?

A BKV vezetése szerint törvénytelen sztrájk zajlik, és már bocsátják el a renitens sofőröket. A buszgarázsok dolgozói viszont életveszélyes buszokról beszélnek, amelyekkel ha baleset okoznak, akkor őket vonják felelősségre. Eközben az utasok szívják a legtöbbet. Érvek és ellenérvek arról, mi is folyik napok óta a fővárosi tömegközlekedésben.

Már harmadik napja tart a BKV káoszmenetrendje, azaz a buszok negyede késve vagy egyáltalán nem indul el. Reggelente nem lehet tudni, hogy a főváros mely részén kell fennakadásokra számítani, általában Budán és Dél-Pesten járnak ritkábban a buszok, de szerdán a 7-es buszcsaládra kellett jóval többet várakozni a szokásosnál.

Hogy pontosan minek is lehet nevezni ezt a jelenséget, az egy nehéz kérdés: máshogy élik meg a lerobbant járművek körül kialakult helyzetet a sofőrök, a BKV vezetése és az utasok.

“Ez sztrájk!”

A BKV menedzsmentje törvénytelen sztrájknak minősítette, szerintük ennyi busz nem lehet egyik napról a másikra rossz. Véleményük szerint ugyanis olyan indokokkal minősítették a buszokat rossznak, mint hiányos utastér-megvilágítás, repedt irányjelzőbura, esetleg a műszerfal-megvilágítás hibája. A hibákból látszik, hogy ezek egyike sem olyan természetű, amely az utas-, illetve a közlekedésbiztonságot a legapróbb mértékben is befolyásolná – véli a BKV.

Ezért kontrollcsoportokat küldtek a garázsokba, hogy valóban csak azokat a járműveket ne engedhessék a dolgozók forgalomba, amelyek tényleg üzemképtelenek vagy veszélyesek – például a fék sem jó. Ha rajtakapnak valakit, hogy közlekedésre alkalmas buszt tart vissza, akkor azonnal kirúgják. Az MTI-nek egy neve elhallgatását kérő szakszervezeti forrás azt mondta, eddig két-két buszsofőrt bocsátottak el a dél-pesti, a kelenföldi és az óbudai buszgarázsból, és több műszaki szakembernek is felmondtak. Érdekesség viszont, hogy épp ez a szuperkontroll-csoport tartott vissza olyan járműveket is, amelyeket a szerelők elindítottak volna.

Buszok tükörsima gumival

A buszgarázsok dolgozói pedig visszautasítják a vádat, miszerint ez egy tudatos sztrájk lenne. Nemes Gábor, a BKV-s szakszervezetekből alakult sztrájkbizottság szóvivője azt mondja, hogy ők csak a munka törvénykönyve szerint járnak kell, mivel januártól már nincs kollektív szerződés, ami amúgy szabályozta a buszok ellenőrzési idejét és felelősségi viszonyait.

A Hírszerzőnek nyilatkozó buszsofőrök és szerelők is azt mondják, hogy nem a fizetéscsökkentésről van elsősorban szó, hanem arról, hogy életveszélyes buszokkal kell közlekedniük, és ha baleset történik, akkor őket vonják felelősségre. Ebből lett elegük, és abból is még, hogy előfordult: a szerelők saját pénzükön vásároltak a közeli autósboltban alkatrészeket, hogy “felturbózzák” a járműveket.

A kelenföldi buszgarázsban pedig valóban olyan rossz állapotban lévő buszokat láthattunk, amelyeknek tükörsima a gumijuk, törött az indexük, nincs visszapillantó tükrük, vagy éppen az utastérben és a vezető fülkékben nincs fűtés. “2,5 milliárd forintból elfogadható szintre lehetne hozni a buszpark műszaki színvonalát. Kocsis Istvánnal meg is állapodtunk, még 2008-ban, hogy meglesz ez a pénz, de nem történt semmi. Addig nem mennek ki a nem teljesen szabályos állapotú buszok, amíg nem történik valami ezen a téren” – mondta Bartha Pál, a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet vezetője.

“Sokat várni a hidegben”

A hercehurca legnagyobb vesztesei viszont az utasok. A hektikus menetrend miatt többet kell várni, zsúfolt-tömött buszokon kell utazniuk.

“A tegnapi és ma reggeli közlekedés (amit én nem neveznék annak, inkább hering-effektus) a Budaörsről közlekedő 240E számú buszon, hát az maga volt a pokol” – írta egyik olvasónk. Ő a buszosokat és a BKV vezetését egyaránt hibáztatja a történtekért, mint írja, “a busz nem kollektív szerződéssel megy – ha megy!!! Nem a lakosságot – akiknek már így is nem kevés próbatételt kell kiállniuk – kellene büntetni, hanem a vezetőiket, akik ezt hagyták idáig fajulni”. Azt ugyanis elismeri, hogy már 10 évvel ezelőtt is az volt a helyzet, hogy nem volt alkatrész vagy szerszám, “már akkor mozgó koporsóknak titulálták a buszok nagy többségét. Azóta pedig folyamatosan csak romlott a helyzet”.

“Én megérteném a dolgozókat, úgy érzem, teljesen igazuk van, de: ezzel a hozzáállással vagy a sztrájkkal nem a vezetőkön állnak bosszút. A vezetők nem BKV-val közlekednek. Mi meg ki vagyunk szolgáltatva mindenkinek” – írta egy másik olvasónk, aki Rákoskeresztúrról próbált kedden bejutni a Belvárosba. Mint írta, szerdán a 161A jelzésű busz 5.43 órakor induló járata nem érkezett meg. Így 25 perc várakozás után elsétált a 169E jelzésű buszig, ami tömve volt. “A második vagy harmadik megálló után a sofőr közölte, hogy nem csukódik az ajtó, nem megy tovább. Ütögette az ajtó feletti részt. Már láttunk ilyent, akkor a sofőr felemelte a doboz ajtaját az ajtó felett, ott csinált valamint, s utána el is indult. Lerítt róla, hogy kamu a dolog. A 97E busszal aztán végre összefagyva, idegbetegen beértünk az Örsre”.

Nem volt ilyen megértő viszont egy másik budaörsi utas, aki azt üzeni a BKV dolgozónak, hogy “Cseréljenek velem helyet, bérügyben”. Több mint 30 éve közalkalmazott, felsőfokú képesítéssel és több nyelvvizsgával is havonta bruttó 105 ezret kap. “Mi lenne, ha nekik is csupán ennyi béremelésük lenne évente, és több mint 30 év munkaviszony után ennyi lenne nekik is a bruttójuk?”

A XXII. kerületből sem volt szerdán egyszerű bejutni a Parlamentig. A 233/e busz sem közlekedett, ezért más útvonalat kellett választaniuk az ottlakóknak. Olvasónk a tájékoztatást hiányolta egyedül, mint írta, “a Campona-végállomáson tájékoztathattak volna röviden ezekrők a dolgokról, mert akkor biztosan nem várok fél órát a busz indulására, és más útvonalat keresek”.

(Hírszerző)

Origó: Több buszsofőrt és műszaki szakembert is kirúgott a BKV

Hat buszsofőrt és több műszaki szakembert bocsátott el a BKV az autóbuszok forgalomba állásának akadályozása miatt – közölte szerdán egy neve elhallgatását kérő szakszervezeti forrás. A BKV nem sokkal dél előtt kiadott közleménye szerint már nincs olyan vonal, ahol egyáltalán nem jár busz, de késésekkel továbbra is számolni kell.

Több buszsofőrnek és műszaki szakembernek is felmondtak a BKV-nál szerda délelőtt, mert a cég által létrehozott kontrollcsoport megállapította: akadályozták az autóbuszok forgalomba állítását – értesült az MTI szakszervezeti forrásból. A neve elhallgatását kérő szakszervezetis szerint két-két buszsofőrt bocsátottak el a dél-pesti, a kelenföldi és az óbudai buszgarázsból. Az érintettek már szerda délelőtt távoznak a cégtől.
    
A BKV kedden közölte, hogy “szuper kontrollcsoportot” hoznak létre a közlekedési káosz felszámolására. A kontrollcsoport feladata, hogy megvizsgálja az autóbuszok műszaki állapotát a forgalomba álláskor és a garázsba visszaállás idején. Az intézkedéstől az indokolatlan szolgálatfelvétel megtagadását és az esetleges rongálások csökkenését várták. A BKV a kontrollcsoport szerda reggeli munkájáról délutánra ígért tájékoztatást.

Korábban Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője azt mondta: a kontrollcsoport is azt bizonyította, hogy tényleg léteznek a műszaki meghibásodások a BKV buszainál, és több olyan járművet ők irányítottak vissza, amelyeket a műszakiak kiengedtek volna a forgalomba.
    
A BKV szerdán, délelőtt fél tizenkettőkor azt közölte, hogy a járművek már minden viszonylaton közlekednek, igaz, továbbra is késéssel. Kedd reggel még 270 autóbusz nem állt forgalomba, szerda hajnalban már 58-cal kevesebb, 212 – áll a BKV közleményében, amely szerint a reggeli javítások után 150-re csökkent a forgalomból kimaradó buszok száma. A kimaradások a legtöbb fennakadást a a dél-budai és a dél-pesti területeken okozták, de a város más területein is vannak a menetrendtől eltérő járatok.

(Origó)

Index: Kirúgták az első BKV-s buszvezetőt

Úgy tudjuk, hogy a BKV megerősített ellenőrcsoportja kirúgta az első buszvezetőt szerda hajnalban. Az azonnali felmondás indoka az volt, hogy a sofőr későn jelezte a hibát, ami miatt nem tudott kiállni a garázsból. A szakszervezet szerint az ok mondvacsinált, a kirúgás pedig jogszerűtlen. További öt buszvezető estében vettek fel jegyzőkönyvet, és nem megerősített információk szerint szerelők is megütötték a bokájukat.

Szerda hajnalban álltak munkába a BKV által felállított, úgynevezett szuper kontroll csoportok, amelyek tulajdonképpen forgalmi, műszaki, jogi és humán szakemberekkel megerősített műszaki ellenőrcsoportok, azonnali elbocsátási jogkörrel. A csoportokat a menedzsment azzal a céllal hozta létre, hogy csökkentsék az indokolatlan szolgálatfelvétel-megtagadások és az esetleges rongálások számát.

Értesülésünk szerint a csoportok több buszvezető ellen is vizsgálatot kezdeményeztek. Nemes Gábor, a szakszervezeti sztrájkbizottság szóvivője lemondta, hogy egy kirúgásról tud, öt esetben pedig jegyzőkönyvet vettek fel a szuperellenőrök. Az utóbbi esetekben számítani lehet a folytatásra.

Nemes hozzátette, hogy az azonnali felmondás szerinte jogszerűtlen volt. A BKV ugyanis azzal indokolta a lépést, hogy a sofőr csak a munkábalépést követő huszadik percben jelezte, hogy gond van a busszal, és nem tud kiállni. Nemes szerint semmilyen rendelkezés nem mondja ki a kollektív szerződés megszűnte óta, hogy a hibát mikor kell jelezni, ezért bírósághoz fordulnak az ügyben.

Az Index úgy tudja, hogy szerelőket is elbocsájtott a BKV egy másik garázsban, de ezt az információt a sztrájkbizottság szóvivője nem tudta se cáfolni, se megerősíteni.

Kerestük a BKV sajtóosztályát a szuperellenőrök tevékenységével kapcsolatban, ám egyelőre még nem kaptunk választ. Egyelőre annyit közöltek, hogy a műszaki javítások és a szuper kontroll csoport felállításának is köszönhetően – a folyamatos havazás ellenére – jelentősen csökkent a ki nem adott járművek száma. A keddi 270 autóbuszhoz képest szerda hajnalban 58-cal kevesebb, 212, majd a reggeli javítások után már csak mintegy 150 autóbusz nem állt forgalomba

Mennyit költ a BKV a szakszervezeti vezetőkre?

Egy szerkesztőségünkhöz is kiszivárgott dokumentum szerint a BKV-nál jelenleg 12 függetlenített szakszervezeti vezető kap bért. 2009. évi bérköltségük járulékok nélkül 141 millió 530 ezer 418 forint. Nemes Gábor nem kívánta kommentálni az adatot, véleménye szerint ez a húzás is a BKV trükkje, hogy nyomást gyakoroljon a szakszervezetekre.

(Index)

Hírszerző: “Nemcsak a bérünkről, a veszélyes buszokról is szó van”

Ha teljesülnek is a bérköveteléseik, akkor sem hagyják abba a BKV buszsofőrei a hétfőn hajnalban kezdett akciójukat, amivel egyelőre több helyen megbénították a budapesti buszközlekedést. Évek óta halmozódó sérelmek, lerobbant buszok, egyre keményebb szembenállás – riportunk a BKV kelenföldi buszgarázsából.

“Higgye el uram, mi vagyunk az egyetlenek, akik mindig felelősek vagyunk ebben az országban a kormányzásért” – a mondat most szó szerint értendő, hiszen a BKV kelenföldi buszgarázsának udvarán hangzott el egy idősebb sofőr szájából. A szemüveges szaki aztán ki is fejti, mire gondol: korábban, ha nem akartak átvenni egy rossz műszaki állapotban lévő buszt, azért vonták őket felelősségre, de ha esetleg baleset történt a járművel, azért is ők voltak a felelősek.


Magócsi Márton – Hírszerző
 

Emberünk ezzel el is köszön, és egy közelben parkoló 8-as busz felé veszi az irányt, majd nemsokára visszatér: a járművön nem volt menetkönyv, márpedig ennek átvétele is része a sofőrök által csak “öt per kettőezer nyolcasnak” nevezett belső utasításnak, amely a buszok forgalomba helyezéséről szól.

Nincs menetkönyv, nincs forgalomba állás: hétfő hajnal óta ez a rend a BKV buszvezetőinél, leginkább persze éppen Kelenföldön, ahol a legnagyobb arányban maradnak távol a buszok a forgalomtól: kedden például csak innen, 127 busz nem ment ki (összesen 270 volt ez a szám – a szerk.). “Nézzen ki az ablakon” – mutat az irodájából végig a parkolón Bartha Pál, a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet vezetője, az akció egyik főszervezője: “itt most szinte egyetlen busznak sem lenne szabad állnia, mert kezdődik a délutáni csúcs” – ehhez képest valóban eléggé sűrűn telt a hatalmas betonplacc.

Felgyűlt sérelmek

A BKV vezetése által törvénytelenek minősített megmozdulás természetesen nem a menetkönyvek meglétéről szól. A buszsofőrök, akikkel beszéltünk, perceken keresztül sorolták a korábbi években felgyűlt sérelmeiket: gyakran nem megfelelő állapotúak a fékek, elhasználtak a gumiabroncsok, törött a visszapillantó, nincs fűtés az utastérben vagy a vezetőfülkében, rossz az ablaktörlő, nem működik a jegykezelő, nincs ablakmosó folyadék, hogy csak a leggyakrabban elhangzottakat említsük.

Mindezeket pedig sok esetben kénytelenek voltak elnézni, ugyanis szerszám vagy alkatrész hiányában a garázsokban a szerelők nem tudtak mit kezdeni a felmerülő problémákkal, évek óta csak tűzoltás folyik. Mivel a szerelőkkel főnökeik nyilatkozat-stopról szóló papírt írattak alá, ezért egyetlen kérdésünkre sem voltak hajlandóak válaszolni. A sofőrök viszont azt mesélték, előfordult már: egy szerelő egy autós boltba ugrott ki pár filléres dolgot a saját pénzén megvenni, hogy egy busz egyáltalán elindulhasson. Korábban működött a “donor busz” intézménye is, ami egyszerűen annyit jelentett, hogy ha valami nagyon kellett egy járműre, azt leszerelték egy másikról, ahol éppen nem volt annyira ad hoc a helyzet, de ezt egy ideje már megtiltották.

Már a Volvók sem bírják

Ami érdekes, hogy már a Volvo buszok is egyre rosszabb állapotban vannak: két, neve elhallgatását kérő, ezeken szolgálatot teljesítő sofőrrel is beszéltünk, mindketten ugyanazt mondták: a járművek egyszerűen túl érzékeny jószágok a kátyús budapesti utakra. “Ezekben már annyi az elektronika, hogy az állandó rázkódás, a kocsiszekrény deformálódása, csavarodása rengeteg meghibásodást okoz” – mondta egyikük, hozzátéve, hogy az meg szinte típushibának tekinthető, hogy meghibásodik a csukló visszacsuklását megakadályozó szerkezet, csak ennek tudomása szerint egy millió forint a javítása, márpedig a garancia már régen lejárt.

A legmegbízhatóbbnak még mindig a régi Ikarus 260-as, 280-as “klasszikus” típusokat tartják, ezekről a sofőrök érezhető nosztalgiával beszéltek. “Nem kellett volna eladni az Ikarust Széles Gábornak, mert ő csak meggazdagodott rajta, a gyár meg tönkrement” – mondta az egyik volvós szaki.

A nevét persze a sofőrök többsége sem szívesen adná a nyilatkozathoz, mint mondták, így is nyomás éri őket a főnökeik részéről. “Behívják egyesével a sofőröket, ott van a szolgálatvezető, meg négy-öt másik főnök, velük szemben pedig az ember egymaga” – mesélik. Bartha Pál pedig azt mondta, hétfő éjjel előfordult, hogy egy szolgálatvezető ellenőrzés nélkül mondta rá egy buszra, hogy márpedig az forgalomra alkalmas, és utasította a sofőrt, hogy induljon el, és csak akkor gondolta meg magát, amikor rendőrségi feljelentést helyeztek kilátásba, ha a jármű forgalomba áll.

A szembenálló felek egyébként egyre keményebb eszközökhöz folyamodnak: a sofőrök elszántak, Bartha Pál szerint nem is csak a kollektív szerződésről van szó (amelyikről nem sikerült egyelőre megegyezni, így jövő keddtől sztrájkot hirdetett több BKV-s szakszervezet), így ha azt meg is kötik, a mostani akciót tovább folytatják a buszsofőrök.

“2,5 milliárd forintból elfogadható szintre lehetne hozni a buszpark műszaki színvonalát. Kocsis Istvánnal meg is állapodtunk, még 2008-ban, hogy meglesz ez a pénz, de nem történt semmi. Addig nem mennek ki a nem teljesen szabályos állapotú buszok, amíg nem történik valami ezen a téren” – mondja a szakszervezeti vezető.

A BKV ugyanakkor külön bizottságokat, úgynevezett “szuperkontroll csoportokat” állított fel kedd estére, melyek azt nézik, jogosan tagadja-e meg egy sofőr a jármű átvételét, és ha úgy ítélik meg, nem, már repül is az illető. Válaszlépésként a szakszervezet a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól kérte, hogy vizsgálja meg a buszokat, és feljelentette a BKV vezetését rágalmazás miatt, ugyanakkor egy a kollektív szerződést elfogadó másik szakszervezet ismeretlen tettes ellen tett feljelentést, szintén rágalmazás miatt, mert több telephelyen őket érintő, gyalázkodó üzenetek jelentek meg a faliújságokon.

Abban egyébként mindenki egyetértett, hogy a BKV-ra “soha nem figyeltek annyira, amennyire kellett volna”, de az általános romlás kezdetét a legtöbben nagyjából három évvel ezelőttre (vagyis nagyjából a botrányos végkielégítésekről, buszbeszerzési tenderről, menedzserszerződésekről elhíresült Antal Attila érkezésének idejére) tette. “Korábban azért olyan nem volt, hogy ha lerobban egy busz, és kijön a szervizautó, de még olajat, vagy egy törött tükröt se tudjanak kicserélni” – mondta például egy sofőr.

Egyikük, Oszkocsil Tibor, aki szintén a 8-ason van, azonban azt mondja, nyugodtan írjam ki a teljes nevét. “A fejétől bűzlik a hal uram, ezt szeretném mondani! De ezt nemcsak a BKV vezetésére értettem, a kormányok, és Demszky Gábor sem foglalkozott soha a BKV-val úgy, ahogy kellett volna” – fogalmaz. “BKV-vezetők jönnek-mennek, ahogy a politika éppen kinevez valakit, de mi dolgozók, maradunk, miattunk működik ez a cég” – mondja Bartha Pál is.

“Jöjjön a kormány, jöjjön Demszky is!”

A szakszervezeti vezető egyébként azt szeretné, hogy ne csak a BKV menedzsmentjével, de a főpolgármester és a kormány egy képviselőjével is tárgyalhassanak a kollektív szerződésről. “Kocsis István azt mondta, a BKV-nak juttatott állami pénz folyósításának a feltétele volt a szociális juttatások csökkentése, a megállapodást Demszky Gábor kötötte Bajnai Gordonnal, így szerintünk ők is résztvevői a vitának” – mondja Bartha Pál. A szerződéssel kapcsolatban egyébként azt kifogásolják, hogy 4-ről két százalékra akarják csökkenteni az önkéntes nyugdíj, és egészségpénztári-tagsági hozzájárulást, valamint elvenni az év végén egy összegben kifizetett étkezési utalványt.

Számításaik szerint így egy sofőr nettó bére 18-20 ezer forinttal csökkenhet havonta, ráadásul ezekben annak idején úgy állapodtak meg, mint ami a bérük része, vagyis egy magasabb bérkövetelésről mondtak le, cserében a juttatásokért. Kompromisszumos javaslatuk így is van, de hogy a tárgyalásokon sikerül-e megegyezni, arra senki nem fogadott volna. Most egy kezdő sofőr minden pótlékkal együtt 110 ezer forintot vihet haza nagyjából, egy 15 éve dolgozó bére 180-200 ezer forint, egy 30 éve buszt vezető munkavállaló 220-240 ezer forintot vihet haza, de ehhez vállalni kell sokaknak például az osztott munkarendet is, vagyis azt, hogy bemennek hajnalban, lenyomnak négy órát, majd hazamennek, és délután ismét visszamennek, újabb négy órát vezetni, amivel persze az egész napjuk el van szúrva.

Az osztott műszakba persze akkor is bejárnak, ha a buszokkal nem mennek ki a forgalomba. Hiszen ez nem sztrájk, csak az “öt per kettőezer nyolcast” tartják be, betűre. A nevezetes Főmérnöki Utasítás egyébként három oldalon keresztül sorolja az elindulás előtti tennivalókat, a menetkönyvtől kezdve odáig, hogy “a belső tisztaság megfelelőségének ellenőrzése” (a cég saját belső jelentése is megállapítja, hogy “a takarítást követően a járófelületek porosak, apró, darabos szemetesek (sic), folyadékfoltosak maradtak, (…) a graffiti eltávolítása minimális mértékű”), vagy “a jármű iránytartásának ellenőrzése” – minderre valóban kevésnek tűnik az a húsz perc, ami eddig elvileg rendelkezésre állt. Bár, mint egy sofőr elmondja, a legtöbben fél órával-negyven perccel korábban kezdik a műszakot, mint kellene, éppen azért, hogy ha találnak valami gondot (márpedig, mint látjuk, ilyet nem nehéz), legyen idejük egy szerelőt keríteni, aki megoldja.

Ebből lett elegük. A többi (talán) a tárgyalóasztalnál dől el.

(Hírszerző)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik