A buszok közül több nem tudott elindulni a műszakkezdéskor, emiatt “nem tudják tartani a menetrendet” – mondta Erős János fődiszpécser, akinek egyelőre nincsenek információi arról, hogy hány busz nem indult el reggel. A Független Hírügynökség információi szerint hajnalban a kelenföldi buszgarázsból a buszok 80 százaléka nem állt forgalomba.
Karácsony előtt a hideg miatt több száz BKV-busz hibásodott meg, a gondot a járművek légrendszerének befagyása okozta – tájékoztatott akkor Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője. A BKV fődiszpécsere akkor elmondta, hogy a meghibásodások jelentős része az elavult alkatrészek és a hideg idő miatt következett be.
Hétfőn legalább 130 járművet nem tudtak eddig üzembe állítani és az is kérdéses, hogy a pihenőidők változása miatt a napközbeni menetrendet mennyire tudják majd tartani – mondta Nemes Gábor, sztrájkbizottság szóvivője, hozzátéve: az úgynevezett kocsikiadás lassulása miatt már most sem tartható a menetrend.
Kifejtette: a munka törvénykönyve számos ponton eltér az eddigi kollektív szerződéstől, így a járművek üzembe állítása sem megy olyan gördülékenyen, ez okozza a problémát. További gondot okoz, hogy a munkavállalóknak nincs munkaszerződésük és ez törvénytelen. Emiatt az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőségnél (OMMF) is panaszt tettek.
Nemes Gábor szerint minden nap ez várható és keddtől valószínűleg még erősebben jelentkezik majd a probléma. Bár a BKV már január elsejétől a munka törvénykönyve szerint működik, az ünnepek után még ritkább menetrend szerint közlekedtek a járatok.
Az MTI más forrásból úgy értesült: a viszonylatok 10-15 százalékán egyetlen jármű sem közlekedik, és voltak olyan buszgarázsok, ahol a buszok 80 százalékát nem tudták kiadni. Nem jár a 27-es, a 233-as vonalon egy busz sem, a 112-es járat esetében és a több vonalon is jelentős késések vannak.
A BKV és a szakszervezetek december 22-én jelentették be: nem tudtak megállapodni az év végén lejáró kollektív szerződés szövegéről, ezért 2010. január 1-jétől a BKV a munka törvénykönyve szerint működik. Emiatt a szakszervezeti vezetők szerint olyan változás áll be a BKV-nál, amit már az utasok is érezni fognak: borulhat a teljes menetrend is.
Bár a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége december 29-én megállapodott a BKV-val egy ideiglenes kollektív szerződésről, azt a szakszervezetek 65 százaléka nem írta alá, emiatt ez nem lépett életbe.
Mivel nem sikerült megállapodni a cég vezetésével, az érdekképviseletek jelentős része bejelentette, hogy január 12-től határozatlan idejű sztrájkot tartanak. A kollektív szerződésről, illetve a még elégséges szolgáltatásról a tárgyalásokat hétfőn folytatják.
Index: Partizánakció miatt volt kevés BKV-busz
A közelgő BKV-sztrájk előszeleként passzív ellenállásba kezdett a buszsöfőrök jelentős része: hétfő reggel sokszor apró-cseprő hibákra hivatkozva nem vették át a járműveiket. Így számos, főleg dél-budai járat reggel alig vagy egyáltalán nem közekedett. A kollektív szerződésre vonatkozó tárgyalások ma folytatódnak a szakszervezet és menedzsment között, ha nincs megegyezés a héten, jövő hét kedd 0 órától határozatlan idejű sztrájk kezdődik.
2010 első munkanapjának reggelén lényegében összeomlott Budapest buszközlekedése a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint: egyes garázsokból a buszok fele sem állt forgalomba, számos vonalon (például a 27-es, 112-es, 136E, 203-as, 233E, 272-es) lényegében be sem indult reggel a közlekedés vagy a 7-8 perc helyett több mint egy órát kellett várni a járatokra. Véleményük szerint kimaradásokat most nem a tényleges műszaki hibák okozzák, inkább a sztrájkhelyzet előszelét érezni.
Délelőtt tíz órakor még mindig száz buszsofőr várakozott arra, hogy megfelelő járművet kapjon a munkához, mondta Nemes Gábor, a szakszervezeti sztrájkbizottság vezetője. Hozzátette, hogy ha a munkáltatónak az új kollektív szerződés (a régi, még Aba Botond által kötött szerződés december 31-én lejárt) csak annyit ér meg, hogy a dolgozóktól elvonnak 16 ezer forintnyi jövedelmet, akkor a munkavállalók sem kívánnak plusz terheket magukra venni. Nem utasította vissza, hogy ezt akár passzív ellenállásnak is lehet nevezni.
Rossz az ülésemelő? Nem megy a busz sehova!
Ez konkrétan a buszok esetében azt jelenti, hogy a régi kollektív szerződés kimondta: a járművek átvételére húsz perc átvételi idő jár. Ha korábban a sofőr talált egy jelentéktelen hibát, akkor legyintett, vagy gyorsan megcsináltatta 20 perc alatt. Most nincs átvételi idő, a buszt addig vizsgálgathatja, ameddig akarja, ráadásul a legkisebb hiba miatt visszautasíthatja a járművet. (Ilyen lehet az ülésemelő hibája, vagy akár egy kiégett utastéri lámpa.)
Ez történt hétfő reggel is a kelenföldi, a dél-pesti és a cinkotai garázsban. Az óbudai garázsban a gyengébb szakszervezeti befolyás miatt szinte az összes busz kiállt reggel a szokott rend szerint.
Folytatódik a sztrájktárgyalás
A kollektív szerződésről hétfő 10 órakor újra megkezdődött a tárgyalás. A menedzsment ajánlata a szakszervezetek szerint nettó 16 ezer forintos jövedelemcsökkenést okozna a BKV dolgozóinak. A legnagyobb vita az évvégi vásárlási utalvény megszűnéséről, a magánnyugdíj-pénztár támogatás 3-ról 1 százalékra csökkentéséről és az étkezési utalvány változásáról szól.
A szakszervezetek korábban bejelentették: ha nem tudnak zöld ágra vergődni, akkor jövő hét kedden 0 órától határozatlan idejű sztrájkba lépnek. A menedzsment legutóbbi állásfoglalása szerint a cég elment a lehetséges legvégső határig. További engedményeket már nem tehet, mert az a stabilitást és a munkahelyek megtartását veszélyeztetné.
Az új, menedzsment által ajánlott kollektív szerződést 12 (főleg metrós és villamos) szakszervezet elfogadhatónak találta, ám arányuk nem éri el az aláíráshoz szükséges 65 százalékos dolgozói képviseletet. A sztrájkot most 11 (főleg buszos) szakszervezet támogatja.
Korábban a légrendszer fagyott le, most a főnök mosolya
Legutóbb december 17-én fordult elő, hogy a buszok jelentős része a garázsban maradt, igaz akkor tényleges műszaki hiba miatt. Az 1100 BKV-buszból összesen 420 nem tudott elindulni. A legtöbb gondot a fűtés- és légrendszerek okozzák, utóbbival együtt autóműködési hibák is felléptek.
A metróközlekedésben is gondok voltak: reggel 7 óra előtt pár perccel a 3-as metró egy 22 éves nőt gázolt el a Ferenc körúti állomáson. A nő a balesetben az életét vesztette. A helyszínelés befejeztéig, 8 óra 5 percig metrópótló autóbuszok szállították az utasokat a Nagyvárad tér és a Deák Ferenc tér között.
(MTI, FH, Index)