Annak ellenére, hogy a 3 budapesti metróvonal közül a legújabb, ez van a legrosszabb állapotban. Nem csodálkozom, ha az embereknek kedve sincs felszállni rá, elnézve a szerelvényeket és az állomásokat. Jó lehetett, amikor még nem volt, helyette lehetett a Váci úton és az Üllőin villamosozni (3,12,14, 55, 42, 52) – habár a mai utasmennyiséggel ez sem biztos, hogy megoldás lenne. Inkább fel kellene újítani, dehát másra kell a pénz. A 4-es metró és holdudvara, meg a nyaralók és autók bizony tényleg drága mulatság – derülne ki, ha valaki egyszer tényleg összeadná, mire is ment el a pénz a 4-es kapcsán. Egyébként szinte ugyanaz lesz az útvonala, mint a mai 7-es buszcsaládnak, úgyhogy nem teljesen értem a miértjét (a BULIN kívül), sőt, szoktam látni 7-es buszt használó egyéneket, és még élnek, tehát nem haltak bele, hogy nincs 4-es metró. Persze a közlekedésmérnökök évekig tanulják a szakmájukat, és valószínűleg a kérdés nem ennyire egyszerű, tehát tartózkodnék a szakmai állásfoglalástól.
A 3-as esete olyan, mintha lenne egy borzalmas állapotú családi házam, ahol a terasz omladozik, a konyha penészes, a nappaliban pedig omlik a vakolat. Na, mi a logikus megoldás? Hát persze, hogy építünk egy csodaszép design-erkélyt! Gondolom, mindenki értette a hasonlatot. Egyébként nem is értem, miért elégedetlenkedek, hiszen lesz itt felújítás: A 3-as metró megállóinak neveit is színészek fogják bemondani, néhány milláért. Ésszerű pénzköltés, valóban szükséges dolgokra, ugye? Szétrohad az állomás és szerelvény, de azért színészek mondják be a megállókat. Szánalmas giccs, hamisgyöngy a kutyaszarban.
Elég ránézni a 3-as metró vonalán a Határ úti állomásra, és elmegy az ember életkedve. Rettentő szívderítő látvány egy szürke, téli reggelen a SÖTÉTKÉK, koszos falakat nézni. Nem elég, hogy a föld alatt vagyunk, valamelyik kádárrendszerbeli kurvaokos pali jóvoltából még sötét színek is vesznek körül minket. Az aluljáró (amely tudom, nem a BKV területe, de azért ügyelhetne rá Valaki) tele van rosszarcú emberrel, táskákat nézegető fiatalkorú bűnözővel, jaj, de finoman fogalmaztam. Ha meg valami gond van, szóljak a biztonsági őröknek, ugye? Azoknak a biztonsági őröknek, akik maguk is úgy néznek ki, mint a bűnözők, IQ 70, egy tagbaszakadt büdös paraszt az összes, és hetente hallani olyan esetekről, hogy vétlen embereket vertek meg (tisztelet a kivételeknek)?
Beszállva a metrókocsiba, félhomály és pofavágás, továbbá úgy érzi magát az ember, mint egy szovjet műtőben, a jobbik eset, ha nem zöld kocsit fogsz ki, akkor meg csak simán szar, ami körülvesz. Micsoda hangulat! Havi 10 rugós bérletért kapsz egy élőben előadott gettó-színdarabot. Pöttyös utca, Ecseri út, Népliget, Dózsa György út, Ferenc körút – hogy néznek ezek ki? A 2-es metrón sikerült felújítani néhány állomást, és lám, szépek lettek. Ha ettől közvetlenül nem is javul a közbiztonság, de legalább egy piros-fehér Kossuth téri állomáson nem úgy érzi magát az ember, mint egy gettó közepén, és ez szerintem fontos cél lenne egy európai nagyváros tömegközlekedésében, hogy kicsit demagóg legyek. A Lehel tér undorító, sötétbarna burkolata kb olyan, mintha szarral lenne bekenve a fal, és kicsit az az érzése is támad az embernek, mintha az ilyen környezet jobban vonzaná a zsebtolvajokat, gyanús szaralakokat, mint egy kellemes hely. A Nyugatit nem mutatnám be senkinek, elhányom magam a láttán. A kedvencem az volt, amikor egy szakadt, kisebbségi prostituált próbálkozott be nálam, és természetesen halálra volt sértődve, amiért visszautasítottam. Biztos túl nagyképű vagyok, hogy nem állok le akárkivel. Majd állítok az egomon. Az állomások állapotának taglalását befejezve, csupán összehasonlításképpen: Képzeljük el, hogy a szombat esti gyanús pangásban az Árpád híd metró-állomáson kell végiggyalogolnunk, vagy azt, hogy a Batthyány-n ülünk a piros-fehér állomáson, nyugalomban. Rohadtul nem mindegy.
Szóval ha már olyan gazdagok vagyunk, hogy drágábban építünk hidat, mint a németek, és drágábban kivitelezünk egy metrót, mint a spanyolok, akkor sokak számára okozna örömet, ha a 3-as metró felújítására is akadna pénz, mert időszerű, nem is beszélve az égett bakelitszagról, amit fékezés után érezni, vagy az istentelen zajról, amit csap az őskori szerelvény a Ferenciek tere és a Kálvin tér között.
Tudom, az utazóközönség ettől nem változik meg, és sajnos a 2-es metró vezet, mert sokkal kulturáltabb emberek vannak rajta többnyire, de észrevettem, hogy egy kulturált környezet kevésbé vonzza a bűnözést. Valahogy jobban meg tudják vetni a lábukat a kopott, szaros, átláthatatlan lebujokban. Kamerákat és világos állomásokat mindenhova, büntetlen előéletű metrórendőrökkel..! Kötözködőknek pedig: nem számoltam ki, de érzésre olcsóbb lenne, mint egy negyedik, 2080-ra befejezendő metró.:)