A fővárosi közgyűlés csütörtöki ülésén tárgyalja azt a javaslatcsomagot, mely szerint több uniós támogatottsággal bíró buszsáv-projektet is törölnének 95 millió forint önrész hiánya miatt.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint különösen elfogadhatatlan ez annak fényében, hogy Közép-Magyarországi Régió Operatív Programjából a fővárosi közlekedésfejlesztési projektek finanszírozása a regionális források 2011-től történő megszűnése miatt már nem várható a jövőben, így tehát az utolsó esélyt szalasztja el a város az előterjesztés elfogadásával. A VEKE tiltakozik a javaslat ellen és kéri a fővárosi frakciókat, hogy ne fogadják el a városvezetés előterjesztését.
A VEKE javaslatait is figyelembe véve összesen 7 helyszínre vonatkozóan nyújtott be uniós pályázatot a Főváros korábban. A Baross utcai, a Budaörsi úti – Hegyalja úti, a Mészáros utcai, a Régi Budaörsi úti buszsávokat és a nagykörúti villamosok gyorsítását nem fenyegeti a „forráshiány”, azonban a városvezetés a Fővárosi Közgyűlés elé olyan javaslatot nyújtott be, mely a további két helyszínen, a Pesti úton és a zuglói Szentmihályi úton tervezett projektek törléséről szól.
A Pesti út rákoscsabai szakaszán tervezett buszsáv a 97E, 161-es és 201E járatok előnyben részesítését szolgálná, míg a Szentmihályi úton a 80-as és 81-es trolik menetidejének csökkentésére nyílna lehetőség. Mindkét helyszínen az útpálya szélesítésével épülnének új sávok, és mindkét projektet szakmailag támogatja az NFÜ, így tehát több mint 300 millió forint elérhető uniós támogatástól esik el a Főváros, ha a képviselők támogatják az előterjesztést.
A két beruházás önrésze együttesen sem éri el a 60 millió forintot, ami a főváros költségvetésében elenyésző tétel, ráadásul a buszok és trolibuszok menetidejének csökkentése által egy éven belül megtérül. Mivel az idei kivitelezés amúgy sem reális, az összeg a még el sem fogadott 2010. évi költségvetésben is biztosítható lenne – ennek ellenére a városvezetés a projektek törlését, és a támogatási szerződés aláírásától való elállást javasolja.
Szintén ugyanezen előterjesztés javasolja forráshiány miatt törölni azt a további négy, a tömegközlekedés előnyben részesítését szolgáló intézkedést, melyek összes beruházási igénye 35 millió forint. Az Andrássy úti, a Krisztina körúti, a Dózsa György úti és a Dél-pesti kórháznál tervezett beavatkozásokkal összesen 9 autóbusz- és két trolibuszjárat közlekedésén lehetne gyorsítani, a tömegközlekedést versenyképesebbé tenni.
(Index)