Olvasónk szerint azért, mert a megélhetésük függ attől, hogy valakivel rendesek-e vagy bunkók. Ha emberségesek és nem büntetnek (például az otthon felejtett bérlet miatt) akkor nem lesz meg a havi kvótájuk és kevesebb pénzt kapnak, esetleg az állásukat is elveszíthetik*. Na meg persze azért is bunkók néha (tisztelet a kivételnek), mert az utasok is azok velük. Így látja az utas:
Kedves BKV Figyelő!
Máig, számomra érthetetlen ok miatt szidják az ellenőröket és a BKV alkalmazottakat és itt most nem a kirívó esetekre gondolok vagy az “orkokra” akik stílusa, fellépése sőt, jelenlétük is teljesen elfogadhatatlan.
Mivel naponta többször is igénybe veszem a BKV szolgáltatását nagyon sok tapasztatot gyűjtöttem. Volt már olyanban részem, hogy felszállva a villamosra annyi időm sem volt, hogy elővegyem a jegyem és megbüntettek. És az ilyeneket még sorolhatnám. De ezen nem is csodálkozom. Tisztázzunk valamit az elején, amiről sokan elfeledkeznek. Ha jól tudom ellenőrnek lenni nem jelent stabil fizetést. Azaz van egy alapbér és azon felül jutalék. A megbüntetett utasok után. Nyílván, aki házat árul jutalékért az a célja, hogy minél több házat eladjon, miért lenne ez másként egy ellenőrnél? Ha jól tudom, egy kvótát is teljesíteniük kell, különben elbúcsúzhatnak az állásuktól. Ha nem teljesíti a kvótát, akkor pedig kereshet új állást. Miért lenne kedves a fizető utassal? Miért lenne kedves valakivel, aki miatt kevesebb a fizetése?
Egy másik probléma, hogy nagyon sok helyen a városban nem lehet jegyet vásárolni ez számtalan helyről elmondható, villamosmegállók, buszmegállók. Hiába mondom az ellenőrnek, hogy nem tudtam jegyet venni, nem érdekli és megértem, neki nem utas vagyok, hanem pénzt, ami megy a pénztárcájába. Jó lenne, ha ilyenkor lehetne jegyet váltani a járműveken, ha már van is ilyen ezt egy ellenőr sem ajánlja fel, sőt, az utazástatásból való kizárás sem merül fel, csak a helyszíni birság vagy utólagos bemutatás, ha egyik sem akkor a „rendőrt hívok”. Más lehetőségnek, fellebbezésnek helye nincs.
Mi lesz azokkal az ellenőrökkel, akik elengedik a bliccelő utasokat, vagy szabálytalanul de korrekt áron jegyet váltanak nekik (lásd korábbi ilyen posztok). Természetesen megbünteti őket a saját cégük, akik az utasokért vannak (?). Ilyen esetek mellet esélytelen, hogy az ellenőrök normálisan viselkedjenek az utasokkal, vagy bármi emberi reakciót tanúsítsanak. köszönhetően a BKV cégpolitikájának.
Én úgy érzem, hogy a BKV-nak nem érdeke, hogy bárki is fizetős utasként vegyen részt az utazásban, jobban megéri nekik büntetni, legalább is minden jel erre utal. Ameddig a BKV nem változtat a cégpolitikáján addig a helyzet nem fog javulni. Az orkok bevezetése (bevetése), mint elrettentés is csak ezt támasztja alá, a BKV csak megfélemlíteni akarja az utasokat, hogy akinél lehet, a helyszíni bírságot beszedjék, vagy biztosan átadja minden személyes adatát/iratát még akkor is, ha érvényes jegy vagy bérlet van a birtokában.
Szidjuk a járművezetőket is, amikor az életüket a saját cégük teszi még nehezebbé. Ez olyan járművezető, aki egy kicsit is megpróbál utas barát lenni kockáztatja a fizetése egy részét, a prémiumát és még ki tudja milyen megvonásokkal és/vagy szankciókkal kell szembenézni. Csak azért mert mondjuk egy utast nem a megállóban vett fel. Ilyen cégpolitika mellett – mert szerintem ez az állapot a cégvezetés egyértelmű hibája – egyáltalán nem csodálom, hogy sok alkalmazott nem úgy viselkedik, ahogy elvárható lenne tüllűk, vagy az az utas kényelmét, érdekét szolgálja.
Egy utas
* Egy ismerősöm nemrég ellenőrnek jelentkezett. Megmondták neki, hogy havonta hány csekket kell írnia. Ha nincs elég büntetése akkor kereshet másik állást. Ezek után ne csodálkozzunk, ha kamu címekre, kamu nevekre írnak az ellenőrök büntetést.