Megérkezett a BKV reakciója a tegnap délelőtti bejegyzésemre. A BKV válaszából kiderül, hogy a rongálók évente 15 új busznyi kárt okoznak a cégnek, és arra is választ adnak, miként lépnek fel a bliccelők és a vandálok ellen. A cég szerint összefogásra van szükszég:
Tisztelt Gál Mihály!
Köszönjük a bejelentést! A Miért tűri a bliccelést és a rongálást a BKV? című bejegyzésében felvetett problémák nem ismeretlenek Társaságunk előtt. Célunk természetesen a bliccelés és a járműrongálás visszaszorítása; ebben azonban társadalmi összefogásra van szükség. A vandalizmus, a rongálások évente 1 milliárd forintnál is több kárt okoznak a BKV Zrt.-nek. A rongálók palettája színes: a karcolásokon, ülésfeltépésen túl arra is akadt több példa, hogy egy villamos ablak-, ajtóüvegeit rúgták ki, kapcsolószekrényeit rongálták meg. Az általuk okozott kárból Társaságunk évente 15 új buszt is vehetne. A BKV a lakossággal és a rendőrséggel szoros együttműködésben határozottan próbál fellépni a Társaságot megkárosító személyek ellen; az elmúlt időszakban több eredménye is volt a felhívásoknak és az összefogásnak, például a kábel- és színesfémlopások megelőzésében, illetve a rongálók tettenérésében. Szintén a rongálások, a kábellopások megelőzése céljából a BKV üzemidőn kívül változó menetrendű kémvillamosokat is közlekedtet. Emellett – lehetőségeinkhez mérten – a biztonsági őrök számát is növeljük, illetve sűrítjük jelenlétüket a BKV teljes vonalhálózatán. Mindemellett egyes villamosok kísérleti jelleggel karcolást gátló ablaküveget kaptak, amelyeken ráadásul a festék, graffiti sem marad meg, illetve könnyebben letisztítható róluk a szennyeződés.
Mivel ellenőreink vagy a biztonsági őrök azonban nem lehetnek ott minden járaton, folyamatos összefogásra van szükség annak érdekében, hogy mind az Utazóközönségnek, mind a Társaságunknak okozott károk csökkenjenek. A bliccelés visszaszorítása, a jogosulatlanul utazók kiszűrése (és nem a büntetés) nem csak a kiemelt vonalakon, hanem valamennyi járatunkon kiemelt cél. Ennek érdekében a BKV folyamatosan növeli az ellenőrzések hatékonyságát: 2007 tavasza óta bevezettük a bemeneti jegyellenőrzést a metróvonalakon, 2008-ban pedig egyes villamos- és buszvonalakon is hasonló, fokozottabb ellenőrzéssel találkozhat az utazóközönség. Mindazonáltal az idei év első négy hónapjában közel 100 ezer pótdíjazási eseményt tart nyilván a BKV. A jegy vagy bérlet nélkül utazók – akik szakértők szerint a Társaság szolgáltatásait igénybe vevők mintegy 25-30 százalékát jelentik – éves szinten 10,5 – 11 milliárd forintos kárt okoznak a BKV Zrt.-nek.
Mindannyiunk közös érdeke tehát annak belátása, hogy aki nem fizet egy közösségi közlekedési szolgáltatásért – mint amilyen a BKV járatain történő utazás -, az azokat a fizető utasokat is megkárosítja, akik számára természetes, hogy a szolgáltatások nem ingyenesek. Ennek értelmében továbbra is kérjük utasainkat, hogy amennyiben azt tapasztalják, egyes vonalakon sűrűn utaznak jegy vagy bérlet nélkül, illetve rongálást észlelnek, értesítsék a BKV ügyfélszolgálatát 06-1-BKV-INFO (06-1-258-4636) telefonszámon, illetve szükség esetén a rendőrséget. Hiszen sok esetben éppen lakossági bejelentések figyelembe vételével határozzuk meg a tervezett ellenőrzések útvonalát, esetleges fokozásának mértékét.
Üdvözlettel: BKV Zrt.