Közélet

Valami bűzlik az új metró körül

Szép lassan érkeznek a 2-es metró vonalára az új metrószerelvények, melyeket az Alstom gyárt a BKV-nak. Demszky Gábor 2006. júniusában egy sajtótájékoztatón bejelentette, hogy a leendő utasok választhatják majd ki, milyen legyen az új szerelvény homlokfala, és belső terek színösszeállítása. Idézet egy akkori cikkből:

„A polgármester a kiállított látványterveken érzékeltette, hogy milyen formatervezési finomságokról dönthetnek az interneten szavazók: a szerelvények homlokfalának kialakítása és a belső terek színösszeállítása dől el a következő időszakban. Demszky megosztotta a hallgatósággal azt is, hogy a francia szakemberek nagyon komolyan vették feladatukat, háromszor is jártak Budapesten, hogy konzultáljanak a látványtervek kialakításáról.”

Az akkori szavazók hiába látogattak a főváros weblapjára, mert ott csak a metró homlokfaláról, a belső színekre nem lehetett szavazni. A szavazáson végül a lenti képen is látható 3-as számú versenyző nyert. Ha a képet összehasonlítjuk a megérkezett szerelvénnyel tisztán látható, hogy jelentős eltérések vannak a megszavazott, és a megérkezett szerelvények között. Elég ha az ablak alakját, az ablaktörlők elhelyezkedését, és a visszapillantókat megnézzük. De az a piros csík is hiányzik az oldaláról, ami elvileg megkülönböztetné a vonatot a 4-es metróra tervezett szerelvényektől.

Ez mind azért érdekes, mert Demszky annak idején úgy mutatta be az új metrót a sajtónak, és a városlakóknak, hogy ezeket a vonatokat ide tervezte az Alstom, már ami a homlokfal elrendezését illeti. Újabb idézet egy akkori cikkből:

Saját bevallása szerint Demszky direkt azt kérte, hogy a lámpatestek elhelyzése ne a szovjet gyártmányú metróéhoz hasonlítson, inkább az 1894-95-ben beüzemelt földalatti dizájnja köszönjön vissza a modern vonalakban. A szavazási odalon ezt úgy fogalmazták meg, hogy az “ALSTOM tervezői a 110 éves Budapesti Kisföldalatti hagyományait és annak formavilágát is figyelembe vették. Ezért a formatervezésnél a fényszórókra összpontosítottak, hiszen ezek a jellegzetesen közel levő ikerfényszórók a Millenniumi Földalatti talán legjellegzetesebb formai elemei.”

Nemrég Isztambulba is megérkeztek az új metrószerelvények, amik kísértetiesen hasonlítanak a Budapestre tervezett metrókra, csak a színükben van egy kis eltérés. Idézet egy régebbi HVG cikkből:

A design-t az Alstom formatervező-csapata készítette, amit a francia illetőségű cég azért állított fel, hogy járműcsaládjaikat minden egyes megrendelőnek más design-nal szállíthassa. A budapesti metró a Metropolis nevű járműcsaládhoz tartozik, legközelebbi rokonai Varsóban, Sanghajban és Szingapúrban futnak. Külsőre azonban nem biztos, hogy rájuk ismernénk, hiszen az alapvető paramétereken kívül az Alstom Designcsapata szinte mindent áttervez. A városvezetés kifejezett kérése az volt, hogy az új metró szerelvényeinek tervezésekor ne a régi szovjet modellt vegyék mintául, hanem eggyel korábbra nyúljanak vissza, a Milleniumi Kisföldalatti hagyományához, ahol az egymást követő szerelvény-generációk mind tartották magukat ahhoz a helyi szokáshoz, hogy a kocsik fő fényszórói a jármű pofázmányának közepén egymás mellett kapnak helyet.


Az isztambuli testvér. Nincs sok eltérés

Azt mindenki tudja, hogy a politikusok szeretnek ígérgetni, legyen az jobb vagy baloldali, de miért kell a budapestieket ennyire hülyének nézni? Ne értsetek félre, tetszik az új metró, örülök, hogy lecserélik a régi szerelvényeket. De hol az a metró, amit a szavazáson kiválasztottunk? Ha az Alstom minden megrendelőnek új homlokfalat tervez, hogyan lehet, hogy Isztambulba is a miénkhez hasonló utasterű (színezés) és homlokfalú metró érkezett?

Miért van olyan érzésem, hogy az Alstom tervezői megkapták a maguk kis pénzüket az új homlokfal megtervezéséért, és egy régebbi terv alapján készült a metró, majd ezt a tervet kétszer is eladták? Nem lehetetlen, hisz történetünk Magyarországon, azon belül is Budapesten játszódik…

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik