Európai uniós forrásból újulhat meg az elkövetkező években Buda villamosközlekedése. A több milliárdos beruházás első ütemének csaknem 5,5 milliárd forintos uniós támogatásáról ma döntött a kormány. Ha a terveket Brüsszel is jóváhagyja, Óbuda és a Batthyány, illetve a Moszkva tér között 2010-re teljesen megújul a villamosközlekedés.
“A budai fonódó villamosközlekedés megteremtése”-ezt a címet viseli az a beruházási csomag, amelynek részeként néhány éven belül Óbudáról akár a lágymányosi Infoparkig a jelenleginél kevesebb átszállással, villamoson utazhatunk majd. Ennek első, csaknem 7,5 milliárd forintos költségvetésű üteme az Óbuda és Belső-Buda közötti villamos-összeköttetés fejlesztését célozza.
A közel 5,5 milliárd forintos európai uniós támogatással megvalósítandó beruházási csomag elsősorban a 17-es villamos vonalát érinti. A projekt részeként többek között biztonságos peronokat építenek a Margit-hídtól a Frankel Leó utcán és a Bécsi úton át a Vörösvári útig terjedő vonalszakaszon, a síneket pedig alkalmassá teszik a Tátra villamosok közlekedésére is.
Ugyancsak az első ütem részeként a 17-es villamos vonalát a Moszkva tér irányába a Török utcán, a Vörösvári út felé pedig a Frankel Leó utcán keresztül bekötik a 4-es és a 6-os villamos vonalába, így teremtve átszállás nélküli villamos kapcsolatot Óbudáról a Moszkva térig. Ehhez – úgyszintén a beruházás első üteme részeként – szükség lesz a Moszkva téri villamos-végállomás átalakítására, korszerűsítésére is. A beruházásnak ez a része 2010 nyarára naponta nyolcezer utas közlekedését teszi kényelmesebbé.
A 17-es villamos vonalát nemcsak a Margit körút irányába hosszabbítják meg. A Vidra utcától a Germanus Gyula parkon keresztül, a Margit híd alatt átvezetve, a Bem rakparton a Batthyány térig kiépítendő vágánnyal összekötik a 19-es villamoséval is. Ehhez – a budai főgyűjtő szennyvízcsatorna építésével párhuzamosan – átépítik a 19-es villamos jelenlegi Batthyány téri végállomását is. Az első ütemnek ez a része naponta 11 ezer utas számára teremt kényelmesebb közlekedési feltételeket a belvárosban.
A 2010-ben befejeződő első ütem folytatásaként tervezik a villamosvonal megépítését a Műegyetem rakparton, a Szent Gellért tértől egészen a lágymányosi Infoparkig, teljessé téve Buda észak-déli irányú villamoshálózatát, nagyrészt kiváltva az Óbuda – Belső-Buda – Dél-Buda vonalon az autóbusz-forgalmat. A teljes beruházás így összességében naponta 100–110 ezer ember utazását teheti majd kényelmesebbé a fővárosban.
(Origó)