Közélet

A BKV-nál az idő relatív

Helló BKV-Figyelő!

Már sokszor pampogtam a blog hasábjain a bkv járatainak indulási pontatlanságain. Most megint azt tenném. Elöljáróban néhány tény:

1. Nagyon bosszantó, mikor sietsz a buszhoz, látod, hogy még el fogod érni, mert van két perced, de a busz korábban megy el. Az szintén bosszantó, hogy úgy látod, van még 6-7 perced, beállsz a sorba reggelit venni, és a busz öt perccel korábban megy el, mint ahogy ki van írva. Persze busz után futni ősi román szokás, de a melóból elkésni is. Lehet pampogni, hogy korábban kell felkelni és a többi, de én nem vagyok hajlandó negyed órával előbb elindulni azért, mert a buszok nem képesek tartani egy indulási időpontot, ráadásul a végállomásról. Tehát nem arról van szó, hogy a forgalmi dugók miatt nem ér oda időben-korábban jön egy-egy busz.

2. A bkv 32-es buszáról lenne szó, amely az Őrs vezér térről indul és az Árpád hídig közlekedik. Ez a busz hétköznap reggel nyolc és kilenc között tíz percenként, tehát 8:10, 8:20 stb. időpontokban indul a metrókijárat mellett lévő buszállomásrol. A hévnél lévő megállóba pedig 2 perccel később, 12, 22 stb. percekkor ér. Hivatalosan.

3. Párom és az én birtokomban lévő telefonok-órák a számítógépeinkhez voltak szinkronizálva. A gépek pedig talán két hetente frissítették az időt a netes időszolgáltatótól, gondolván, ezt az időt használja mindenki. Egy ideig nem is volt baj ezzel, a buszok szépen jöttek, szinte pontosan. Aztán azt vettük észre, hogy mikor nálunk mondjuk 8:40 van, és a buszmegállóba tartunk, ahová a busznak 42-43 körül kellene érkeznie, a busz akkor hagyja el a megállót. Ezt itt szóvá is tettem, mire az egyik buszos kolléga azzal védekezett, hogy a buszok azért járnak össze-vissza, mert az Árpád hídtól érkező buszok késnek a dugó miatt. Ez annyira nem volt igaz, mert ha a pályaudvarról indultunk, akkor már ott állt két vagy három 32-s, várva az indulásra. A buszokon van ugye fedélzeti óra, plusz a megállóban van ilyen visszaszámoló kütyü is. Két három alkalom után – mikor a végállomásról indultunk – rájöttünk, hogy a bkv kb. 2 perccel siet a netes időhöz képest, ezért vannak ezek a csodás lekésések. Egymáshoz képest eléggé szinkronban volt a fedélzeti és az indítási idő, kevesebb, mint 1 perc volt az eltérés közöttük. A kényelmetlenségek elkerülése végett áthangoltuk az óráinkat, plusz az otthoniakat is. A gépek maradtak, és “késtek” 2-3 percet. Ez a dolog működött is kb. 4 hónapon át, egészen múlt hétig.


Ma (02.18) reggel az Őrsre érve látjuk, hogy bár az óráink 8:36-t mutatnak, éppen egy 32-s zúg át a kereszteződésen, be a megállóba, majd egy perc múlva tovább is megy. Okés, akkor még a 40-est a végállomáson elérjük. 37-kor szállunk le a metrókijárattal szemben, sprint a buszokhoz. 39-re oda is érünk, ahonnan a 32-s busz indulna. Persze busz sehol, egy emberke áldogál a megállóban. Nézem a visszaszámoló órát: 6! perc múlva indul a következő busz. Hogy a fenébe? Nézzük az órákat: 39-40. Beáll a busz 3 perccel az indulás előtt, ami nálunk 42. Nézem a fedélzeti órát: 45 van rajta. Aztán a busz elindult mi óránk szerint 44-kor, fedélzeti óra szerint 47-kor, visszaszámoló óra szerint 00-kor. Így értünk 46-ra a hévnél lévő megállóba és mentünk tovább 47-kor. A sofőr az teljesen jól vezetett, előzékeny volt az utasokkal, semmi probléma nem volt vele. Csupán az indulást jelző cucc lett a hétvégén hazárdos.

Nem tudom elképzelni, hogy egy hétvége alatt hogy a fenébe változhat 4 percet egy ilyen időjelző rendszer? Lehet, hogy csak nekem kellemetlen az, hogy a bkvnál teljesen más időszámítást és mérést használnak, de ne kelljen már fél évente 4-5 perccel előre állítani az óráimat, mert a végén egy napot fogok nyerni egy év alatt. Azt nem értem igazán, hogy ez nem zavar senkit a bkvnál? Valaki eldönti, hogy akkor most négy perccel később van, és akkor négy perccel később van? Németországban elképzelhetetlennek tartom ezt a jellegű problémát, ahol minden pontos, és ha késik valami, akkor a sofőr állomásonként elnézést kért. Mindig megy a pampogás, hogy szarok a buszok, szar a géppark, rossz a szolgáltatás, nincs elég busz és a többi. Igen, ez így van, ezeket pénzzel lehetne megszüntetni. De mi van azokkal a problémákkal, amelyek csupán abból származnak, hogy akinek ez a feladata az nem végez precíz munkát? Mennyiből tartana ilyen apróságokra figyelni, ami javítana a szolgáltatás minőségén? Ha már koszos, régi, stb, akkor legalább legyen pontos. Túl nagy igény ez a bkvval szemben?

Dinin

Ajánlott videó

Olvasói sztorik