Közélet

BKV 2008

BKV 2008: Több átszállás, kevesebb járat

Megszűnhet jövőre a 9-es, a 38A és a 130-as busz, megfeleznék a 86-os és a 14-es busz vonalát, eltűnhet a 12-es villamos, derül ki egy, az Index birtokába jutott BKV-s munkaanyagból. Kényelmetlenebb lesz a tömegközlekedés, de állítólag kevesebbe fog kerülni. Mi jöhet még, ha a busz nem?

Fontos, kihasznált járatok megszüntetését tartalmazza az a munkaanyag, amely a BKV 2008-ra tervezett járatritkításait tartalmazza, és amelynek egy része az Index birtokába jutott.

A járatritkításról, átszervezésről és a tarifaemelésről a döntést a főpolgármesteri kabinet hozza meg, a közgyűlés december 20-án dönthet.

Mint arról már beszámoltunk, a BKV a racionalizálás és a megszorítások jegyében 2008-ra összteljesítményének 10 százalékos csökkentését tervezi, amely sajtóértesülések szerint a menetrendi változások mellett 40 járat megszüntetését jelenti.

Az Index birtokában lévő anyag szerint a párhuzamosságok (mármint a BKV szerinti párhuzamosságok) megszüntetése jegyében összesen 32 busz- és villamosjárat szűnhet, rövidülhet meg. A BKV olyan útvonalakon tervez módosításokat, ahol az adott vonal mellett párhuzamosan más tömegközlekedési eszköz is kiszolgálhatja az utasokat.

Így pl. előfordulhat, hogy aki eddig Óbudán BKV-busszal közlekedett, kénytelen lesz Volán-buszt használni, de Rákoskeresztúron a vonat miatt ritkítanának buszjáratot, másutt a villamos miatt szűnnek meg vonalak. Vannak arra utaló jelek is (lásd a keretest), hogy ez csak a tervezett harmada.

A közlekedési cég járatritkítási terveit a gazdaságosabb működés vezérli: éves szinten több milliárd forintot kell megspórolnia ugyanis a cégnek.

A terveket látva azonban felmerül a kérdés, a vonalanként, éves szinten jelentkező néhány tízmillió forintos megtakarításért cserébe érdemes-e fizető utasokat elveszteni (vagyis autóba ültetni), illetve a budapesti tömegközlekedést még kényelmetlenebbé tenni: az úgynevezett párhuzamosságok erőltetett megszüntetése ugyanis a legtöbb esetben plusz egy átszállással hosszabbítja meg a menetidőt.


Kőbányai út

Az anyag szerint megszűnne a Deák tér és a Kőbánya között közlekedő, egyébként kihasználtnak tűnő 9-es busz és a Kőbányát Pestszentlőrinccel összekötő 17-es busz, mert ott van helyette a 28-as villamos.

Így, aki eddig átszállás nélkül érte el a Belvárost, a Blahán kell majd átszállnia, arról nem is beszélve, hogy a 28-as villamos pályájának leromlott állapota miatt meglehetősen lassú a villamos. Visszavágnák továbbá a 37-es villamost 2 megállóval a Sörgyárig, a 28-ast viszont sűrítenék. A Blikk információi szerint felmerült az is, hogy a piros 7-es és 173-as járatok megszűnnének, vagy hétvégén nem közlekednének.

Óbuda

A III. kerületi tömegközlekedőket érhetik a legkellemetlenebb meglepetések: olyan sűrűn járó, általában zsúfolt buszvonalak tűnnének el, mint a 106-os, illetve rövidülnének meg, mint a 86-os, a 18-as busz, de összevonnák a 6-ost és a 60-as járatot is, jóllehet Óbuda más-más részét tárja fel.

A 86-os csak a Batthyány térig járna, vagyis aki a budai oldalon az észak-déli tengely mentén utazott, át kell szállnia a 19-es vagy 41-es villamosra. A buszvonalat északon a Bogdáni úti végállomás helyett a Római úti lakótelepig hosszabbítanák meg, cserébe viszont megszűnne az Árpád hídtól idáig közlekedő 106-os.

Dél-Buda

Helyi járattá degradálódik a 14-es és 114-es busz. Az eddig Budatétényről a Fehérvári úton a Kosztolányi Dezső térig közlekedő járatok csak a tétényi Camponáig járnának. Eggyel kevesebb buszjárat, amely utasait a 4-es metróra szállítaná (Tétényi út). A város felé utazóknak a Camponától maradna a Budafoki úton közlekedő 3-as busz.

Budakeszi

A “menetrendek összehangolása” (magyarán a ritkítás) szerepel a Budakeszi úton (Budapest egyik legforgalmasabb útvonalán) közlekedő 22-es és 22-es gyors buszjáratok átszervezésénél. Hasonló átszervezés lehet a soroksári 66-os és 66-os gyors esetében is. A Blikk keddi információi szerint a gyors 56-is busz is megszűnne, mivel pár utcával arrébb, párhuzamosan közlekedik az 56-os villamos.

Csepel

Budapest egyik leglesajnáltabb kerületének, ahol olykor leszázalékolt csotrogányokat közlekedtetnek [1], a tervek szerint meg kell válnia a Lakihegy és a csepeli központ, a Szent Imre tér között közlekedő 38A jelzésű busztól. A BKV itt is fizető utas elvesztésével számol.

A reggeli torlódások miatt a tömegközlekedők számára meglehetősen mostoha közlekedéssel bíró XVII. kerületen spórolna a BKV. Úgy tudjuk, a 61-es gyors, a 97-es és 297-es buszok “menetrendi hangolása” valójában ritkítást jelent. A fizető utasok elvesztését itt az okozná, hogy az utasok egy részét vonatra kényszerítenék.

Újpalota, Újpest

A XV. kerület sem ússza meg, itt a 130-as buszt szüntetnék meg, mondván a 80-as trolibusz párhuzamos járat, kiváltja a 130-as utasait. Ez azonban csak felerészben igaz: a 80-as troli a Fogarasi úton csak a Rákos patakig közlekedik, míg a 130-as kimegy egészen Újpalotáig. Az újpalotaiak egy részének plusz egy átszállással kell kalkulálniuk.

Csak Újpest központig járna a 104-es busz is, nem menne el a Cérnagyárig: a kieső vonalszakasz pótlását a Volánbuszra (!) bíznák, ahogy az óbudai 18-as és a csepeli 38A esetében is. Azonban ezeket a buszokat nem lehet majd budapesti BKV-jeggyel és normál bérlettel használni, ráadásul a Volán-buszok – éppen a városba vezető utak kiszámíthatatlan és zsúfolt forgalma miatt nem olyan pontos menetrenddel közlekednek, mint a BKV buszai (kiszámíthatatlanabbak), vagy nincs is rendes csatlakozásuk. A 104-es busz ugyanis az Újpest központig jár, a Volánbuszok egy része viszont csak a Városkapuig: aki tehát átszállna, vagy gyalogol 5 percet, vagy egy megállóra átszáll a 96-os buszra.

Zugló

Nem marad meg a 32-es busz sem teljes hosszában: az Árpád hidat és az Örs vezér terét a Nagy Lajos király útján összekötő járat csak a Bosnyák térig közlekedne, onnan a 3-as villamos venné át a szerepet.

Miközben a BKV a 120 éves nosztalgiavillamost ünnepli, megszűnteti tervezi az egyik legrégebbi vonalat, a rákospalotai 12-es villamost.

Sok kicsi sokra megy?

A munkaanyag néhány esetben számol a járatritkítás hatásaival is: a rákospalotai-újpesti 104-es busz megrövidítése pl. amellett, hogy fizető utas elvesztésével jár, éves szinten csak 20 millió forint spórolást jelentene a cégnek, de úgy tűnik, a többi átszervezés, megszűntetés is 5-20 millió forintos éves spórolást jelent, vagyis nehéz elképzelni, hogyan képes majd a cég több milliárdot megtakarítani a járatriktítással.

A BKV és a főváros egyelőre semmilyen, a tervezett járatritkításról, átszervezésről szóló információt nem kommentált.

Megszűnik a havibérlet

Jegyárreformba kezd a BKV. Nem lesz havibérlet, nő az éjszakai utazás ára, és betömnek egy kiskaput, amit eddig a megbüntetett bliccelők használtak ki, adta hírül az Infó rádió.

Jövőre várhatóan már csak 30 napos bérletet lehet vásárolni, megszűnik a havibérlet, áll a BKV tarifareform javaslatában, amit az Infó rádió ismertetett.

Regőczi Miklós, a közlekedési cég kommunikációs igazgatója a lépést azzal magyarázta, hogy ez egy európai trendbe illeszkedő folyamat, ráadásul ezáltal megszűnhet a hó elején tapasztalt sorbanállás a BKV pénztáraknál. A tarifareform egy másik eleme szerint az éjszakai buszokra csak a rendes menetjegynél 30 százalékkal drágább éjszakai jegy lesz érvényes.

Regőczi Miklós elmondta, hogy a bérlettel rendelkezőknek továbbra sem kell jegyet váltaniuk az éjszakai buszra, ám az éjszakai üzem többletköltségeit a jegyárakban érvényesíteni fogják. A jegyet egyébként olyan áron lehet majd kapni, mint a sofőrnél váltott jegyet, ami most 70 forinttal drágább a rendes menetjegynél. A terv szerint megszüntetik azt a kiskaput is, hogy akit megbüntet az ellenőr, az egy aznap vásárolt bérletet felmutatva olcsóbban megússza a bírságot.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület szóvivője, a BKV felügyelő bizottságának a tagja szerint a havibérlet eltörlésével a BKV minden évben 5 napot nyer pluszban, ami hat év alatt egy teljes bérlet árát jelenti. Véleménye szerint aki nem hó elején akarta megvenni a bérletet, az eddig is megvehette hó közben bármikor. Az egyesület a drágább éjszakai jegy bevezetését kifejezetten ellenzi, mert az éjszakai buszok is a hálózat részét képezik, és nem ér annyit az így keletkező többletbevétel, hogy a járatok sikerét kockáztassák.

BKV-s demonstrációra buzdított Vitézy

Szervezzen demonstrációt a BKV legnagyobb érdekvédelmi társasága, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZS) – erre kérte a szervezet egyik tisztségviselőjét a BKV Felügyelő Bizottságának (feb) fideszes delegáltja. Pontosabban ezt állítja a Szövetség. Vitézy Dávid tagadta, hogy ilyesmit tett volna.

A VTDSZ közleménye (az anyag nem nevezi meg Vitézy Dávidot, a Városi- és Elővárosi közlekedési Egyesület szóvivőjét) a Fidesz által delegált FEB tag a BKV jelenlegi helyzetére (járműállapotok, járatritkítások, forgalombiztonság) hivatkozva bíztatta demonstrációra az érdekvédelmi szervezetet. Jelen pillanatban két állítás áll egymással szemben, Vitézy ugyanis azt állítja, nem kereste meg a szakszervezet képviselőjét. A VTDSZSZ elnökhelyettese, Gulyás Attila azonban kitart amellett, hogy Vitézy igenis demonstrációra kérte őket.

A cikkek az indexről származnak

Ajánlott videó

Olvasói sztorik