Európai vagy nem?
Regőczi Miklós, a BKV vezérigazgató-helyettese szerint folyamatosan csökken az utasok száma. Egy friss adat szerint tavalyhoz képest 8 százalékkal kevesebben vették igénybe a tömegközlekedési szolgáltatást. Ezt a Népszabadság után az Indexnek is elmondta a vezérhelyettes, szerinte ez nyugat-európai tendenciának felel meg. Ám ezt vitatja a VEKE szóvivője, Vitézy Dávid. Szerinte Budapest inkább kivételnek számít, és Európában általában bővül a tömegközlekedést használók száma. Vitézy szerint a Regőczi által a Népszabadságban emlegetett szentendrei HÉV vonalán sem ritka az utas, ott még hétvégén is zsúfoltak a szerelvények. Sőt, ezt a vonalat nemrég újították fel, hogy sűrűbben közlekedhessenek a járatok. Vitézy nem érti azt sem, hogy ha itt nincs utas, akkor miért ezen a vonalon tervezik az úgynevezett 5-ös metrót, és miért ezt akarják összekötni a csepeli HÉV-vel.
A fizető utasok érdeklik csak a BKV-t
Regőczi arról is beszélt, hogy a BKV-nál jelenleg zajlik a fizető utasok számlálása. Szerintük ugyanis ez a lényeges a társaság számára. A hajnali, késő esti és hét végi kihasználtság alapján október végére körvonalazódhatnak azok a járatritkítási tervek, amelyekkel ésszerűsíteni akarják a BKV működését. Vitézy szerint azonban nem ésszerű a BKV javaslata, hiszen a járatritkításokkal még kevesebb utas lesz, és ez még kevesebb bevételt hoz majd a társaságnak, és erre hivatkozva újabb járatritkítást lehet majd a jövőben is elrendelni. Ennek az ördögi körnek a megszakítását kéri a VEKE, most már nem is a BKV-tól, hanem a fővárostól, ami szerintük megígérte, hogy nem lesz járatritkítás. Regőczi viszont cáfolja, hogy elhangzott volna ilyen ígéret például Demszky Gábor főpolgármester részéről. Vitézy ugyanakkor azt is kifogásolja, hogy nem megfelelő módszerekkel és előre elgondolt koncepció szerint számolják az utasokat, így szinte előre borítékolható, hogy mi lesz a mostani felmérések eredménye. (Járatritkítás.) Nemcsak ritkítás, hanem későbbi üzemkezdés is lesz? A vezérhelyettes az Indexnek nem zárta ki, hogy esetleg a későbbi üzemkezdést is megfontolják bizonyos járatokon. Hétvégenként előfordul szerinte például az, hogy egy 30 megállóból álló vonalon a buszra 15 megállóban sem száll fel, és nem is száll le róla senki sem. Az ilyen járatoknál ésszerűbb lenne egy ritkább követési idő, és nem gondolja Regőczi, hogy ha 8 helyett 10 percenként közlekednek az effajta buszok, akkor az utazóközönség autóra váltana át. Regőczi hangsúlyozta, hogy ő nem beszélt a Népszabadságnak általános járatritkításról. (A lap saját értesüléseire hivatkozott.) Vitézy is bízik benne, hogy csúcsidőben nem akarja a BKV tovább fokozni a zsúfoltságot. Ugyanakkor Vitézy szerint ha a csúcsidei kapacitást nem csökkentik, akkor érdemben nem csökken a BKV vesztesége sem, ezért nem érdemes a hajnali és késő esti ritkítást bevezetni.
A fővárosnak kell döntenie
Regőczi szerint a ritkításról végül is a Fővárosi Közgyűlésnek kell döntenie. Ha nem hagyja jóvá a ritkítást a Városháza, akkor pénzügyileg segítenie kell a cégen, hogy teljesíteni tudja az előírt feladatokat. A BKV szeretné azt is, ha az úgynevezett paraméterkönyv – a cég teljesítményének leírása, a járatok közlekedési rendje – ne egy merev szabály legyen, amitől nem lehet eltérni. A cég 10 százalékos mozgásteret kérne magának, hogy módosíthassa saját hatáskörben a kötelezően előírt teljesítményt. A VEKE hevesen ellenzi mind a járatritkítást, mind pedig azt, hogy a BKV-ra bízzák, hogy mennyire térhet el az előírásoktól. Új bérletek jönnek? Változtatna a tarifarendszeren is a BKV. Elképzelések szerint a korlátlanul használható havi bérlet mellett lesz csak hétköznapra és azon belül is korlátozott időben használható dolgozói, külön éjszakai, valamint hét végi tarifa és szelvény is. Vitézy ezzel sem ért egyet, mert szerinte ez drágítaná a tömegközlekedést, és újabb utasokat veszíthet el így a BKV. Nullszaldó vagy mínusz a cél? A VEKE szóvivője, aki a BKV felügyelő bizottsági (fb) tagja is egyben, a járatritkítások ügyét az fb elé kívánja vinni. Szerinte Antal Attila, a BKV új vezére úgy vállalta el a feladatot tavaly decemberben, hogy 2008-ra nullszaldóra hozza a céget. Ezért most a jövő évi üzleti terv elfogadásakor sok múlik azon, hogy mivel áll elő a BKV. Regőczi viszont elmondta, hogy Antal nem ígérte a nullszaldót, hanem a néhány milliárdos veszteséget tartotta elképzelhetőnek. Regőczi szerint mind az ötven, korábban bejelentett költségcsökkentő intézkedés most is zajlik a cégnél. (A VEKE szerint több ilyen program leállt ugyanis.) Ettől független az, hogy az idei üzleti tervben 15 milliárdos veszteség szerepel, ezt már korábban jóváhagyták az illetékesek, magyarázta Regőczi. Vitézy viszont úgy véli, hogy a mostani járatritkítások annak a következményei, hogy a BKV átszervezése leállt, a veszteségek nem csökkentek, és a négyes metró többletköltségeit is meg kell valakinek fizetnie.
Forrás: index.hu