Tisztlet cim,
Kb. 2 hettel ezelott ( 2007.07.12 ) ezelott volt egy erdekes tortenet a homaron, amit nagyobb publicitast kapott mas mediaban is. ( Turista es utasvero ellenorok ) En mas ugyben leveleztem a BKV ugyfelszolgalataval ( bejarati ellenorzes, biztonsagi orok “ellenorkent” valo fellepese ) azonban mikor az utolso levelemben megemlitettem a Deak teren megutott utas esetet a kovetkezo valaszt kaptam toluk.
Gondoltam megosztom Onokkel, a BKV ellentamadasba ment at,szerintuk meg sem tortent a veres….
Tisztelettel, Vegh Imre
Tisztelt Végh Imre!
Köszönjük, hogy észrevételével megtisztelte Társaságunkat.
A bejárati ellenőrzéssel kapcsolatban, korábbi levelünkben leírtakat továbbra is fenntartjuk. A metróállomásokon történő utastájékoztatásra nincs szükség az éppen ott folyó bejárati jegyellenőrzésről. Azt ugyanis az utasok saját maguk is még időben láthatják és tudják hozzá előkészíteni a bérletüket felmutatásra illetve kezelni a jegyüket. Az utastorlódást nem a beszédszintetizátor, vagy a mikrofon használata, ill. a használatának mellőzése befolyásolja, hanem az utasok közlekedési kultúrája és az elhelyezkedésük a bejáratnál.
A levelében foglaltakkal ellentétben jegy és bérletellenőrzést az erre feljogosított, szaktanfolyamot elvégzett és eredményesen levizsgázott biztonsági őrök is végezhetnek.
A BKV Zrt. igen sokat tesz a külföldiek korrekt tájékoztatásáért. Semmi esetre sem szeretnénk, hogy a helyismereti tájékozatlanság miatt bárkit budapesti tartózkodása alatt kellemetlenség érjen. Ezért a világ bármely pontján elérhető világhálón, a BKV Zrt. www.bkv.hu internetes oldalán keresztül is lehetőséget biztosítunk arra, hogy a külföldiek még a budapesti látogatásukat megelőzően idegen nyelveken is tájékozódhassanak a budapesti tömegközlekedés sajátosságairól, az egyes jegyfajtákról, a közlekedés igénybevételi lehetőségeiről, illetve annak feltételeiről.
Számos jegyfajtánk kifejezetten a Budapestre látogatók speciális igényeinek kielégítését szolgálja, ilyen pl. a napijegy, a turistajegy, a hetijegy vagy a Budapest Kártya, melyek igénybevételével, a budapesti helyismerettel nem rendelkező külföldi vendégeink kényelmesebben, egyszerűbben és külön jegykezelés nélkül utazhatnak a közösségi közlekedési járműveken.
A rendelkezésünkre álló adatok alapján, a 2007. július 11-én, a 3-as metró, Deák Ferenc téri állomásának peronján történt esettel kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adjuk.
Jegyellenőreink elmondták, hogy az ellenőrzés folyamán 3 fiatal, külföldi utas érvényes jegyet vagy bérletet nem tudott felmutatni, amiért jogosan kívántak velük szemben pótdíjazási eljárást kezdeményezni. Alapvető angol szavakkal tájékoztatták őket arról, hogy a BKV Zrt. jogosult arra, hogy az utasok jegyének és bérletének érvényességét az utazás során bármikor ellenőrizze. Az utazási feltételeink alapján – melyek betartása valamennyi utasunk, így a magyarországi turisták számára is egyformán kötelező -, aki járműveinken érvényes jegy, bérlet nélkül, vagy érvénytelen jeggyel, bérlettel kísérli meg az utazást, illetve vagy valamilyen kedvezményt jogosulatlanul vesz igénybe, az pótdíjat köteles fizetni.
A pótdíjazás során munkatársaink nem mérlegelhetnek körülményeket, nem tehetnek különbséget a kül- és belföldi utasok között, az utazási feltételek megszegőivel szemben pótdíjazást kell kezdeményezniük. Az utasok ezt meg is értették és munkatársainkkal együtt is működtek volna a jogosan történő pótdíjazásukban, de ekkor ment oda hozzájuk egy férfi utas és közölte a külföldiekkel, hogy az ellenőröknek nincs joguk a pótdíjazáshoz, az utasoknak nem is kötelességük pótdíjat fizetni. Ezt követően az utasok együtt sietve el is hagyták a helyszínt. Utasainknak a jegyellenőreink munkáját megkönnyítő, segítőkész magatartását minden esetben megköszönjük, önálló intézkedésre azonban pl. egy pótdíjazási ügyben már nem jogosultak. Az utazási feltételek betartásának elmulasztása esetén történő pótdíjfizetési kötelezettséget ugyanis jogszabály írja elő, annak behajtása akkor lenne jogszerűtlen, ha azt semmiféle jogszabály nem írná elő. Mivel a közbeavatkozó illető hazudott a bántalmazásról, Társaságunk rágalmazásért feljelentést tesz.
Köszönjük, hogy időt és energiát fordított arra, hogy írjon nekünk, Társaságunk járművein kellemes utazást kívánunk Önnek.
Budapest, 2007. július 27.
Üdvözlettel: Szüts Katalin