Talán ez a bejegyzés lesz az ami a legtöbb kommentet kapja majd (remélem). Ez egy olyan téma, amihez minden BKV utas hozzá tud szólni, szerintem nagyon kevesen vannak azok, akik BKV-val utaznak minden nap és nem utazott még Combinon. A véleményükre kíváncsiak vagyunk, hisz ez a bejegyzés azért jön most létre, hogy megtudjuk, a BKV utasok mennyire elégedettek a Combino villamossal.
Az első villamost alig egy éve köszönthették az utasok Aba Botond és Demszky Gábor társaságában a Moszka téren. A Combino villamosok miatt az összes villamos megállót fel kellet újítani ezen a vonalon. A felújításból a Margitsziget megállóhely kimaradt. Egy év alatt a villamosok több tucatszor romlottak el. Leálltak, az ajtók nem nyíltak ki, elromlott a kerék, vagy esővíz került az elektronikába. A felújított vonalon is több hiba lépett fel, leszakadtak a felsővezetékek, kidőlt egy oszlop, és volt olyan megálló, ahol az akadálymentesítés se sikerült elég jól. Combino villamosok legnagyobb hibája az, hogy a megrendelésnél nem rendeltek hozzá légkondicionálót és ez megbocsáthatatlan bűn. Idén nyáron kezdtek el kísérletezni azzal, hogy melyik lenne a legjobb hűtési eljárás a villamosokon. A teszt során 3 villamost építettek át. A 2006-os sorszámú villamosban kétszeresére növelték a nyitható ablakok számát, a 2007-es villamos középső részébe légkondit szereltek be, a 2008-as villamosba a szellőzőrendszer teljesítményét növelték. Ebben a 3 villamosban légkondi is van, mivel a vezetőfülkében lévő légkondit kivezették, a villamos elejében illetve végében, de ez szinte semmi, nincs egy négyzetméter az a terület amit lehűt. Én személy szerint egyik megoldásnak sem örülök. Ahogy átnézi az ember a lehetséges variációkat az látszik, hogy csak fél megoldás. Hiszen mit ér a kétszer nagyobb , amikor áll a villamos? Ha a villamos közepébe szerelnek csak légkondit, mi lesz ez elöl illetve hátul utazókkal? Mit ér a szellőző berendezés, ha kint ugyan olyan meleg van, az csak a levegőt cseréli ki, sokkal hűvösebb nem lesz. A megoldás teljesen egyszerű. A klímát ne csak a villamos közepébe szereljék be, hanem az egész villamosba, így érhető el az a hőmérséklet, amire az utasoknak szüksége van. Erre persze már a villamos megrendelése előtt gondolhattak volna, így olcsóbban megúszhatta volna a BKV ezt a dolgot, mert ugye utólagosan beszereltetni valamit, nem kis pénz.
Most hétfőn közleményt adott ki a BKV melyben beszámol arról, hogy az összes (40) Combino villamosban cserélik ki az ajtócsengőket azaz a “zümmereket”. Panaszt a budapesti lakosok illetve utasok tették a BKV-nak, mivel a Combinó zümmerei igen hangosak voltak, zavarták a Nagykörúton lakókat. Az indexen olvasható cikkből idézek: “teljesen zavartalan a nagykörúti lakók álma”, “a 40 járműhernyó összes ajtócsengőjét, azaz a járművenként 16 ajtó összesen 640 “zümmerét” lecserélik. Combinoról tehát lehet jót és rosszat mondani. Lehet szeretni és utálni. Azonban senki ne felejtse el, hogy egy igen nagy beruházásról van szó, a villamost pedig az utasok választották, egy szavazás keretén belül. A 3 próba Combinon a BKV munkatársai faggatják az utasokat, hogy melyik hűtési megoldással vannak megelégedve, valamint a BKV honlapján is lehet szavazni. Mi ezt a szavazást nem tekintjük megfelelőnek, hisz fél megoldásokra lehet szavazni, és amennyiben mégsem válik be a dolog, nem szeretnénk ha a BKV az utasokra mutogatna, hogy “Maguk választották”. Megkérnénk a BKV-t, hogy gondolja át a 2007-es Combino hűtésének módját, és amennyiben ezt választják az utasok, akkor ne a villamos felébe, hanem az egész villamosba szereljenek klímát. Ez az egyetlen olyan utólagos megoldás, amellyel elérhető a kívánt eredmény. Továbbá kérnénk a BKV zRt.-t, hogy a klímák beszerelése után adjon tájékoztatót arról, mennyibe is került a Combinok bevezetése a Körút felújításától a “zümmerek” beszereléséig! Kérjük jobb oldalon szavazzanak!