A közösségi finanszírozás – crowdfunding – a legfiatalabb internetes jelenség, amely egyre nagyobb szerepet kap a kreatív ötletek és művészi projektek megvalósításában világszerte. A 2009-ben alapított Kickstarter nemcsak konkrét eszközök feltalálóinak kínálhat anyagi megoldást, hanem játékfejlesztőknek vagy művészeknek is – persze csak akkor, ha a megvalósítandó ötlet tetszik a közösségnek és hajlandó előfinanszírozni.
A héten indult a magyar indulj.be, melynek tervezői a magyar viszonyok között évi 150-200 projekttel számolnak – összehasonlításképp a (jóval nagyobb piacra dolgozó) Kickstarter 10 000 projektet valósított meg az elmúlt három évben.
Egyelőre az egyik támogatható projekt egy mobil alkalmazás, az Őstermelő 2.0, amely a lokális vásárlási lehetőségeket adaptálja okosmobilra, az induló művészeti projekt pedig az Ercsi Mese-könyv.
A magunk részéről némi szkepticizmussal állunk az indulj.be beindulásához – nemcsak a döntően nehéz gazdasági helyzet, hanem a magyarok ódzkodása az “online” és “pénz” szavak egy mondatban történő használata miatt is. Persze ez nem azt jelenti, hogy ne kívánnánk sok sikert és remélnénk, hogy nem lesz igazunk.