A jelenlegi európai fuvarozási helyzetet jól jellemzi egy kamionos szakmai portálon talált leírás. Milyen manapság egy átlag uniós kamion? A Portugáliában vásárolt kamiont Litvániában regisztrálta egy spanyol cég, amelynek brit úthasználati jogosultsága van. Ez a kamion Lengyelországban bukik meg rosszul regisztrált adatokkal, miközben a sofőr arra hivatkozik, hogy a hollandiai beállításakor az ausztriai ellenőrző rendszer még mindent rendben talált. A példa arra szolgál, hogy nem volna ördögtől való valamilyen egységes európai rendszert kitalálni.
Fotó: Civertan Grafikai Stúdió
A Széll Kálmán-terv 2.0 egyik legkonkrétabb vállalása, hogy 2013 júliusától elindul az elektronikus útdíjfizetési rendszer. Megjegyzendő, hogy már a Széll 1.0 is komolyan számolt az elindulásával, igaz, kicsit korábbra, 2013 januárjára.
A legkomolyabb gazdasági jellegű érv a jelenlegi díjfizetési rendszer módosítása mellett, hogy a matricás rendszerben a díjbevétel mértéke erősen korlátozott. A folyamatosan növekvő hálózat üzemeltetése, fenntartása, fejlesztése és finanszírozása belátható időn belül lehetetlenné válik – állítja több tanulmány. Láthatóan sok, nagyon sok pénzről van szó. Egy ábra, hogy mivel kalkulált a kormányzat a módozatokat és bevételeket illetően:
D – fokozatos teljes e-útdíj kiterjesztése,
C2-C3 – szűkített főúti kiterjesztés, a teherautókra és buszokra,
C1– teljes főúti kiterjesztés a teherautókra és buszokra e-útdíjjal,
B2 – autópályákra, mindenkinek e-útdíjjal,
B1 – vegyes, főút és autópálya e-útdíjjal.
Hogy mennyibe is kerülhet mindez kilométerenként?
Ez érdekel mindenkit a legjobban. Kalkuláltunk egy kicsit. Kiindulási alapnak a szlovákiai rendszert vettük, náluk mégsem lehetünk alábbvalóak árakban sem. Náluk is a 3,5 tonna feletti kategóriának kell fizetnie mind a teherautók, mind a buszok esetében. Környezeti besorolásnak megfelelően autópályán, kilométerenként 0,093 – 0,083 euró közt, vagyis 24 és 27 forint között. Északi szomszédunknál fizetni kell bizonyos kijelölt főútvonalakért is. Ennek összege a fenti kategóriában kilométerenként 0,07 – 0,063 euró között tehát: 18 – 20 forint körül mozog. Ezeket a számokat vettük alapul saját kis kalkulátorunk kialakításánál is. A képre kattintva egy Excel file töltődik le, abban lehet kalkulálni:
Már csak azt kéne kitalálni, milyen legyen?
Az elektronikus díjfizetésre alapvetően kétféle megoldás adódik: a mikrohullámú elven működő (DSRC) leolvasórendszer, illetve a műholdas (GPS).
Az előbbi úgynevezett DSRC (Dedicated Short Range Communication – Dedikált Rövidhullámú Kommunikáció)- technológia (mikrohullámú technológiaként is szokták említeni) fedélzeti egységből, leolvasóból, illetve egy központból épül fel. A fedélzeti egység a jármű szélvédőjére van erősítve, a járműről, továbbá a terhelendő számláról tartalmaz információkat – írja a rendszerről az mtm-magazin.hu.Ez a technológia abban az esetben alkalmazható sikeresen, amikor a díjat jól körülhatárolható útszakaszokon kívánják beszedni, tipikusan autópályákon, gyorsforgalmi utakon, hidak, alagutak esetében.
A másik fő megoldási irányvonal a GNSS/CN (Global Navigation Satellite System/Cellular Network – Globális Műholdas Navigációs Rendszer/Mobilkommunikációs Hálózat)-technológia. A rendszer fedélzeti egysége a beépített GPS-vevő, és a Föld körül keringő műholdak segítségével pontosan meg tudja határozni, hogy a jármű egy fizetős autópálya-szakaszon vagy a vele párhuzamosan haladó ingyenes úton halad-e. A pozíciónak megfelelő adatok küldése a számlázóközpontba – GSM-csatornán keresztül – meghatározott időközönként történik, ahol az úthasználati díjakat kiszámlázzák az előre regisztrált felhasználónak.