Az autógáz (LPG) jelenleg átlagosan 250 forint körül mozog, a benzin 450 forint, a dízel pedig 430 forint nagyjából.
Egy átalakítással foglalkozó szerelőműhely vezetője szerint egy hónapban 6-8 autót építenek át. Volt időszak, amikor a gépkocsi-állomány 5-6 százaléka is ilyen autó lehetett – jegyzi meg – majd jöttek a nullaszázalékos hitelek, és mindenki új autót vett. A trend most ismét fordulhatna minden ész érv szerint, azonban úgy tűnik, az átalakításra már nem futja az embereknek.
Pesten még előfordulhat, hogy sorba kell állni, és akár egy hónapig is eltart a folyamat, vidéken egy hét alatt megvan az átalakítás. Pedig nem nagy beruházás. Egy négyhengeres autót gázosra alakítani 225 ezer forintba kerül. Ebben benne van a közlekedési hatóság által kiállított NKH-s tanúsítvány, ami 11.800 forint és a tervezési díj is, ami ötezer forint – mondja a szakember.
Ami a kényelmi szempontokat illeti, a mai rendszerek már teljesen automaták, semmi kényelmetlenség nem adódik használatuk során. A rendszer 40 foknál kapcsol be, addig a benzint használja a kocsi. (Mindezt egy kis számítógép vezérli, amit a cégnél állítanak be, mikor kapcsoljon át. ) Jellemzően nyáron az indítás is mehetne gázzal. Ugyanez történik abban az esetben is, ha hirtelen megemelkedik az üzemanyagigény, például előzésnél. Visszakapcsolás és gázpedálfröccsnél automatikusan benzint fog adagolni a motortérbe az elektronika.
Egyre népszerűbb a vendégmunkásaink körében is az átalakítás, Anglia, Németország felé egyre többen mennek gázos autókkal. Amire nekik figyelniük kell, hogy ahány ország, annyi kútcsatlakozó, így kell egy átalakító közgyűrű, hogy tudjanak tankolni.
Előny itt, hátrány ott
Hogy végül mennyivel fogyaszt többet a gép – a közvélekedés szerint 15-20 százalékkal – jórészt azon múlik, ki mennyire tapossa a gázpedált – véli a szakember. A szervizen viszont nem nagyon lehet spórolni, ha valami nem működik megfelelően, szinte használhatatlan az autó, sokkal érzékenyebben reagál a hibákra.
Ami sokkal kijózanítóbb, hogy egy gyors számolás szerint nem is olyan jelentős az LPG előnye. Átlagosnak mondható értékkel számolva a három üzemanyag típust, kiderül alig 10 kilométerrel fogunk többet megtenni egy gázos autóval, mint egy átlagosnak nevezhető fogyasztású dízellel.
Típus
|
Fogyasztás százon
|
1L/Ára/Ft
|
Benzinpénz Ft
|
Megtehető táv
|
Benzin
|
8 liter |
454 |
5000 |
138 km
|
Gáz – LPG
|
10 liter |
249 |
5000 |
201 km
|
Dízel
|
6 liter |
446 |
5000 |
187 km
|
Az LPG-s üzemanyag-turizmus is hasonlóan alakulhatna a „rendeshez”, ha az országok betartják az EU-s ajánlást, ami szerint nem haladhatja meg a gázüzemanyag a normál benzin árának 60 százalékát. Ezt láthatóan szigorúan követik a forgalmazók. Íme, a környező piacok árai.
Április 18, 2012
|
|
Ország
|
Ár
|
Ukrajna |
€ 0.633 |
Luxemburg |
€ 0.675 |
Lengyelország |
€ 0.676 |
Románia |
€ 0.704 |
Szlovákia |
€ 0.727 |
Csehország |
€ 0.743 |
Belgium |
€ 0.754 |
Horvátország |
€ 0.786 |
Németország |
€ 0.821 |
Magyarország
|
€ 0.836
|
Szlovénia |
€ 0.844 |
Ausztria |
€ 0.850 |
Hollandia |
€ 0.893 |
Olaszország |
€ 0.900 |
Franciaország |
€ 0.970 |
Egyesült Királyság |
€ 1.029 |
A vad ötletek
Benzin, vagy dízel mellé/helyett hígítót tenni. Böngészgetve az árkalkulátorokat hamar kiderül, hogy manapság nagy tételben már olcsóbb hígítóval tankolni az autót, mint normál üzemanyaggal. A neten 19 literes kiszerelésben 8000 forintért lehet kapni hígítót, aminek literje így 420 forintra jön ki. Amellett, hogy mindez teljességgel illegális és jövedéki bűncselekménynek számít, a motor szempontjából sem túl barátságos megoldás.
A szervizes szerint az hígító nem úgy ég, mint az üzemanyag, egyszerűen lerúgná a hengerfejet a túlzott lökés. Még dízellel keverve tartanák elképzelhetőnek, amelyhez valamilyen olajat is kellene keverni, hogy nem süljön meg a motor. Mindig vannak próbálkozások, sütőolajjal például vígan elmegy az autó, csak egy kicsit furcsa a sültkolbász illatú kipufogógáz – jegyszi meg a szakember.
Ugyanezt igazolja az egyik műszaki főiskola járműtechnikai fejlesztője is, aki szerint több közismert adalék is van, amellyel szoktak játszani a teljesítménynövelés érdekében. De gazdaságosság szempontjából nem merült még fel komolyan a benzin vagy dízel lecserélése. Mint mondja, az oktánszámon lehet javítani ilyen anyagokkal, de sokkal olcsóbban nem fogunk autózni. Ami, szerinte komolyabb alternatívát jelenthetne, a CNG-s – vagyis normál, sűrített természetes földgázos – autók elterjedése, amelyből jókora a gyári választék is.
A CNG-s lehetősséggel ráadásul a kormányzat is komolyan foglalkozik. Még annak lehetősége is felmerült, hogy házi reduktorral akár otthon is lehetne gázt tankolni.