A 2022. január elsejétől életbe lépő törvénymódosítás szerint a digitális elemeket tartalmazó termékekhez, például az okostelefonokhoz, okosórákhoz vagy okostévékhez jövő évtől biztosítani kell a vevő által ésszerűen elvárható tartozékokat, például akár HDMI-kábelt, illetve útmutatókat. Különösen abban az esetben lesz ez elvárt, ha ezeket a hirdetésekben vagy a címkén nyilvánosan megjelenítették.
„Jövő januártól a fogyasztó joggal várja majd el, hogy az általa vásárolt digitális szolgáltatás mindenben megfeleljen a reklámban látottaknak. Legyen szó egy jellemzőről, funkcionalitásról vagy akár egy tartozékról. Ez fokozott figyelmet, valamint a marketing és jogi osztályok szorosabb együttműködését is megköveteli” – nyilatkozta Losonci András, az EY Law ügyvédje.
Kötelező a frissítés
Az érintett vállalatoknak a jövő évtől frissítési kötelezettségük is lesz. Ennek megfelelően értesíteniük kell majd a vásárlóikat azokról az általános és biztonsági újdonságokról, amelyekkel fenntartható a szerződésben meghatározott megfelelő működés. Emellett muszáj elérhetővé tenniük a frissítéseket a szolgáltatás teljes vagy meghatározott időtartama alatt. Ez a változás különösen abban az esetben jelenthet nehézséget, amikor online áruházak vagy akár hagyományos boltok más szoftvereit értékesítik.
„Jövőre lehetőség nyílik akár arra, hogy egy játszhatatlan, ‘bugos’ számítógépes játékot visszavigyünk a boltba, ahol végső soron kötelesek lesznek visszatéríteni a vételárat” – hangsúlyozta a szakértő. Komoly feladattal néznek szembe a digitális termékeket és szolgáltatásokat forgalmazó hazai társaságok.
Amennyiben a folyamataikat nem alakítják át, vagy a jogos fogyasztói igényeknek nem tesznek eleget, nemcsak súlyos pénzbüntetésekkel, de a vásárlók kártérítési igényeivel is számolhatnak a jövő évtől – tette hozzá.