Üzleti tippek koronavírus

Úgy tűnik, a távmunka még jó darabig velünk marad

Getty Images
Getty Images
Az Invitech felmérésében 150 közép- és nagyvállalati ügyfelét kérdezte meg a felhő és biztonság témakörökben. Az üzleti körképből az is kiderült, hogy a távmunka még jó ideig az életünk része lesz: a válaszadók szerint a koronavírus-járvány hatásai miatt akár még egy-két évig is home office-ban maradhatnak sokan.

Érdekesség, hogy az infokommunikációs vállalat ügyfeleinek 60 százaléka már a világjárvány előtt is lehetőséget adott dolgozóinak a távoli munkavégzésre, a pandémia pedig tovább növelte ezt az arányt – írta az Invitech szakmai támogatásával megjelent cikkben a HVG Brandchannel.

Nemzetközi szinten sem látható markáns különbség: a Gartner kutatása szerint a cégek több mint 80 százaléka engedi majd, hogy időnként otthonról dolgozzanak az alkalmazottak. A techóriásoknál pedig nagyjából azon megy a vita, hogy akkor maradjon a home office, vagy valamilyen hibrid – irodai és otthoni – megoldásra álljanak át.

Még égetőbb kérdés a kiberbiztonság

Nemcsak a munkavégzés került át még inkább az online térbe, hanem a távmunkához kapcsolódóan a kiberbiztonsági oktatás is. A járvány minden eddiginél jobban felpörgette a hackertámadásokat, ráadásul egyébként is évről évre erősödnek a túlterheléses, vagyis DDoS-támadások, és ez alól a tendencia alól Magyarország sem kivétel.

Az Invitech felmérése szerint a cégek több mint 60 százaléka már a kiberbiztonsági képzéseket is online tartja. A jó hír, hogy a társaságok érzik, hogy erre szükség van, 95 százalék már alkalmaz valamilyen információbiztonsági oktatást.

Az is egyértelműen kiderült, hogy ezek a képzések egyre fontosabbá válnak. A válaszok alapján a túlterheléses támadásokat többnyire a webshopokhoz kötik, pedig ez minden céget fenyegethet – nemcsak a nagyvállalatokat, hanem a kis- és közepes vállalkozásokat is.

A saját eszköz az informatikusok rémálma?

Felhasználóként természetesen jó dolognak tűnik, hogy a saját eszközeinket (angol szlogennel: bring your own device – BYOD) is használhatjuk munkára, és ez tavaly óta a pandémia miatt szinte természetessé vált. Ugyanakkor ezzel az IT-sok feladatai is megsokszorozódtak.

Bár az informatikai területen az élethosszig tartó tanulás alapvető, a koronavírus gyorsabb változást indított el, mint amihez ennyire gyorsan alkalmazkodni lehetne. Ezért nagyon sok vállalat – a megkérdezettek 67 százaléka – von be valamilyen külsős IT-tanácsadót.

Van is okuk erre, hiszen a fejlesztéseken túl is nagy terheket ró a szakemberekre a váltás, hirtelen sokkal több eszközt és megoldást kell támogatniuk. A Velocity Smart Technology nemzetközi kutatása szerint a covid-helyzet alatt az „otthoni irodában” dolgozók 70 százalékának akadt valamilyen technikai problémája.

Minden a felhőbe költözik

A vállalatok azt is felismerték, hogy a rengeteg távmunkással már nagyon nehéz mindenből saját infrastruktúrát fenntartani, miközben a gyors döntéshozatalhoz egyre többen fektetnek digitalizációba és automatizációba. Nem meglepő tehát, hogy egyre többen nyitnak a felhőalapú szolgáltatások felé.

Kapcsolódó
Interaktív ügyfélszolgálat: hogyan jutunk el a call centertől a contact centerig?
A digitalizáció és a felhőtechnológia az ügyfélkapcsolati rendszerek működését is megváltoztatta.

Az Invitech felmérésében minden második megkérdezett valamilyen hibrid megoldásban gondolkodik – vagyis a dolgok egy része felhőbe kerül, egy része helyben marad. Sőt, a publikus felhőszolgáltatásoktól sem feltétlenül riadnak vissza: 23 százalékuk él ezzel a lehetőséggel. A céges értekezleteket például 10-ből 7 üzleti ügyfél Microsoft Teamsen tartja.

A vonalas telefonszámok a nagy túlélők

Érdekes mellékhatása az elmúlt másfél évnek, hogy az üzleti életben még mindig meghatározó vezetékes hívások továbbra is a nagy túlélők közé tartoznak. Minden második ügyfél ugyanis átirányította vezetékes hívásait mobilra. A kérdés már csak az, ez végleg így marad-e, vagy egyfajta hibrid megoldás valósul meg itt is. A válasz egyelőre még várat magára – a járvány végéig legalábbis biztosan.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik