Üzleti tippek

Kevesebb időrabló bosszúságot ígér az új jótállás

Jövő évtől jelentősen megváltoznak a kötelező rendelkezések. A fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint eddig egy-egy termék szervizelése akár 70-100 napig is elhúzódhatott. Az egyértelmű, rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy pénzvisszafizetés megóvja a vevőket a végtelenségbe nyúló várakoztatástól és az időrabló utánajárástól – emelte ki az ITM.

A termékek rendeltetésszerű használat ellenére bekövetkező meghibásodása óhatatlanul bosszúságot okoz. Megeshet, hogy többször is fel kell keresni a kereskedőt vagy a szervizt, mire a vásárló visszakapja a javított háztartási gépet vagy televíziót, telefont, amelyet így hosszú ideig nélkülözni kényszerülhet.

A jövő évtől pontosabb határnapok vonatkoznak a javításra és a cserére is. Az új rendelkezések nemcsak a fogyasztókat védik, hanem a vállalkozások jogkövető magatartását is segítik.

A vevő a hibás termékkel a kereskedőhöz vagy közvetlenül a szervizhez fordulhat, alapesetben javítást várhat el. Olykor azonban rögtön kiderül, hogy az árucikk nem javítható.

  • Az új előírások szerint az első meghibásodás esetén nem javítható termékeket a vállalkozás 8 napon belül köteles cserélni. Ha a cserére nincs lehetőség, azonos határidővel a vételárat kell visszafizetnie.
  • Ha a termék hibája szervizben orvosolható, 15 napon belüli javításra kell törekedni. Ha ez mégsem tartható, a vevőt legkésőbb a 15. napon értesíteni kell arról, hogy előreláthatóan meddig kell még várnia.
  • Ha 30 napon belül sem sikerül megjavítani a hibás terméket, akkor 8 napon belül ki kell cserélni azt, vagy vissza kell fizetni a vételárat.

A kereskedő szintén cserélni köteles a terméket, ha azt a jótállási ideje alatt már háromszor javítani kellett. Ebben az esetben is pénzvisszafizetéssel váltható ki a például készlethiány miatt ellehetetlenülő csere. Ezek a rendelkezések megakadályozzák, hogy az akár a mindennapokhoz szükséges, drága árucikkek is hosszú hónapokra a szervizben ragadjanak.

Kivételek

Az új szabályokat személygépkocsikra, motorkerékpárokra, segédmotoros kerékpárokra, valamint lakóautókra, lakókocsikra, utánfutókra, elektromos kerékpárokra, elektromos rollerekre, quadokra és motoros vízi járművekre nem kell alkalmazni. A vásárlót azonban ezekben a termékkörökben is tizenöt napon belül tájékoztatni kell arról, ha a javítás tovább tart, egyidejűleg azt is jelezve, hogy mikorra készülhet el – összegezte közleményében az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

Kiemelt fotó: MTI / Szigetváry Zsolt

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik