Üzleti tippek

Ennyivel keresnek többet a hiányszakmákban dolgozók

A Profession.hu felmérése azt vizsgálta, hogy melyek azok a munkakörök, ahol a munkaerőhiány következményeként leginkább nőttek a nettó bérek. Elemzésük szerint a hiányszakmákban átlagosan 30 százalékos volt a növekedés az elmúlt évben.

Az egészségügytől kezdve az építőiparig ma szinte minden területen munkaerőhiány van Magyarországon. Ez jól látszik abból, hogy 2015 és 2017 között a fizikai és betanított munkából megduplázódott az álláshirdetések száma, de banki és biztosítási bróker pozíciók esetében is 40 százalékkal több állásra kerestek képzett munkatársat.

A cégvezető és menedzsmenti feladatok ellátására 56 százalékkal nőtt a feladott hirdetések száma. Emellett – főleg az IT-szektorban – számos olyan hiányszakma van, amelyekre a jelenlegi munkaerőpiaci válságtól függetlenül is folyamatos a kereslet.

Jelentős béremeléssel csábítanak a cégek

A munkaadók hirdetéseiben szereplő nettó fizetések átlaga a programozók és fejlesztők esetében tavaly elérte a 445.000 forintot, ami két év alatt 20 százalékos emelkedést jelent.

A termelő és szolgáltató iparban uralkodó egyre nagyobb humánerőforrás-hiányát jól szemlélteti, hogy tavaly egy betanított munkásnak átlagosan 163.117 forint fizetést ajánlottak (27 százalékos növekedés), ami nem sokban marad el a konyhai munkáért kínált 177.469 forint (54 százalékos növekedés) átlagfizetéstől.

Nagy a kereslet a takarítók iránt is: a nekik ajánlott bér 41 százalékos növekedéssel eléri a 140.512 forintot. Elfogytak az ácsok és az asztalosok, akik akár 225.000 forintot is hazavihetnek havonta (30 százalékos növekedés), de felszolgálóként is reális elvárás a 190.000 forintos fizetés (28 százalékos növekedés). Munkaerő túlkínálat egyedül az adminisztrátori kategóriában van, ahol 11 százalékot csökkentek a bérek.

Vonzóbbak azok a vállalkozások, amelyek nem árulnak zsákbamacskát

Ebben az erősen humánerőforrás-hiányos gazdasági környezetben sem lehetetlen munkaerőt találni, de ehhez gyökeres szemléletváltásra van szükség. Az a cég lesz hosszú távon sikeres a munkaerőpiacon, amelyik felismeri, hogy új toborzási szokásokat kell kialakítania.

„Tapasztalataink szerint azokra a hirdetésekre, amelyekben szerepel a várható fizetés, 30 százalékkal több jelentkezés érkezik” – tájékoztatott Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője. Egy munkahelynek ezen kívül is több lehetősége van arra, hogy vonzóvá váljon. Egyik a bérek kifehérítése és juttatási csomagok bevezetése, de vonzó lehet az inspiráló munkakörnyezet vagy a motiváló életpályamodell is.

Kiemelt fotó: Thinkstock

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik