A forgalmi előrejelzések alapján a kínai vasúti konténerforgalom érdemi növekedése várható. Reális esély van arra, hogy az ázsiai országból az Európai Unióba áramló áruforgalom jelentős részét regionális logisztikai központként hazánkban ossza szét a kelet-európai térségbe – véli a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ).
A NAV által, a jogszabályok betartásával kialakított új technológiájának célja a konténerek gyors szabadforgalomba helyezése és átengedése az unió országaiba. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a konténerek okmányainak ellenőrzését már akkor megkezdik, amikor azok elindulnak a feladóállomásokról. Így a kínai áru a vámkezelést követően gyorsan tovább haladhat a célországok felé, amely növeli hazánk logisztikai versenyképességét.
Az MLSZKSZ szerint megérett a helyzet arra, hogy Magyarország a geopolitikai helyzetéből adódóan a közép-kelet-európai térség logisztikai központjává váljon. Az Európai Unió piacán belül és kívül az elmúlt két-három évben történt változások – például orosz embargó, menekültválság, gazdasági termelési súlypontok átrendeződése, pireuszi kikötő hosszú távú kínai bérlete – hatására a magyar kormány és a hazai logisztikai szolgáltatók közösen léptek annak érdekében, hogy a Kínából az EU-ba áramló áruforgalom egy része Magyarországra érkezzen.
Az elmúlt hónapokban az MLSZKSZ tagvállalatainak szervezésében elindult a Kínából vasúton érkező konténerek magyarországi átrakása és továbbítása az európai piacok felé.
A cél az, hogy az északi irányból érkező konténer irányvonatok útvonalát úgy szervezzék, hogy azok a záhonyi határbelépőt használják és vegyék igénybe a Záhony Port Zrt. konténerátrakási képességeit. A kínai konténervonatok többsége a BILK Kombiterminált használják, egy kisebb részük pedig a Mahart Container Center csepeli kombitermináljára érkezik.
A forgalmi előrejelzésekből jól látszik, hogy az említett irányokból – a jelenleg még eltérő gyakorisággal – érkező konténerforgalom jelentős növekedésére számíthatunk – mondta Fülöp Zsolt.
Emellett a fogadó terminálokon érdemes bevezetni a röntgenkapus ellenőrzést, amely gyorsítja a hatósági ellenőrzés folyamatát, illetve növelni kell a kelebiai vasúti határátlépő technológiai kapacitását. Meg kell vizsgálni annak lehetőségét is, hogy a Budapesten alkalmazott kínai konténeres vámkezelési gyakorlat milyen feltételek mellett működhet a vidéki terminálokon – hangsúlyozta Fülöp Zsolt.