Tavasszal immár hetedik alkalommal adták át az InnoMax innovációs díjakat. A pályázatot az Invitel Csoporthoz tartozó Invitech Solutions infokommunikációs vállalat írta ki még tavaly ősszel. A 2009-ben alapított díjra három kategóriában – Business, Nonprofit, InnoApps – nevezhettek a cégek, civilszervezetek, illetve fiatal fejlesztők. A több szempontból is megújult kiírásra rekordszámú, mintegy 160 nevezés érkezett.
Az InnoMax Business kategóriában idén a legjobbnak a Grape Solutions Zrt. pályázata bizonyult. A cég fejlesztése a nemzetközi technológiai trendek, innovációk sorába jól illeszkedik, hiszen mesterséges intelligenciát alkalmazó chatbot-alkalmazással neveztek a pályázatra. Céljuk, hogy digitális asszisztens segítségével tegyék hatékonyabbá és gyorsabbá az orvos-beteg kommunikációban az adatok és egészségügyi panaszok felvételét.
A HealthBot fejlesztésünk lényege, hogy robotprogram teszi fel a pácienseknek a kezdeti diagnosztikai kérdéseket. A válaszokat a chatbot a mesterséges intelligencia segítségével értelmezi, és ennek megfelelően tesz fel további rutinkérdéseket, amelyeket egy orvos is megkérdezne. Amikor a HealthBot eljut a beszélgetésben egy olyan pontra, aminél már diagnózis adható, akkor automatikusan jelez a kiválasztott orvosnak, akinek természetesen a chat során összegyűjtött információkat is elküldi – vázolta röviden a program működését Fekete Csaba Csongor, a Grape Solutions Zrt. vezérigazgatója.
Fontos kiemelni, hogy a diagnózist természetesen az orvos állítja fel, illetve ő is tehet fel újabb kérdéseket. A speciális program ugyanakkor rengeteg időt takarít meg az orvosnak és a pácienseknek egyaránt.
Az applikációk kora lejárt
„A chatbot ma még új, fejlesztés alatt álló területnek számít világszerte. Sokan úgy vélik, hogy napjainkra a mobilapplikációk kora már lejárt, és a chatbotok veszik át az uralmat. Nagyjából az látszik, hogy ezek a robotprogramok kétszer olyan gyorsan terjednek, mint ami korábban a mobilapplikációk felfutásánál látható volt” – tette hozzá a vezérigazgató.
Fekete Csaba Csongor az innovációjukkal kapcsolatban három fő kihívást emelt ki. „A HealthBot egyrészt az újszerűségéből adódóan technológiai, illetve orvostechnológiai kihívást jelent számunkra. Így például meg kell találnunk azt a középutat, hogy a chatbot milyen pontig kommunikál a pácienssel, és honnantól kapcsolódik be a folyamatba a kezelőorvos. Ezeken felül humánergonómiai kihívásnak számít, hogy miként lehet meggyőzni az embereket a robotprogram használatáról. Előnye lehet például, hogy a betegek már egy korai fázisban segítséget kaphatnak, és a fejlesztés segítségével akár olyan emberek is kezeléshez juthatnak, akiknek területi vagy anyagi okok miatt erre nincs mindig lehetőségük. A HealthBot nemcsak Magyarországon, hanem nemzetközi szinten is érdekes fejlesztés lehet, különösen azokban a térségekben – például Afrikában –, ahol az egészségügyi ellátás nem terjed olyan gyorsan, mint maga a technológia” – fejtette ki a szakember.
Az Uzsoki Kórház főigazgatójával már együttműködnek
A fejlesztési projektet szakmai oldalról Dr. Ficzere Andrea, az Uzsoki Utcai Kórház főigazgatója is támogatja, hogy ez ne csak egy innovatív technológia maradjon, hanem orvosi szempontból is megfeleljen a követelményeknek. Abban, hogy az ügyfél-, illetve betegoldalról hogyan működjön a folyamat, a Magyar Hospice Alapítványnak is segítő Mázsi Boglárka Réka többszörös dizájnerdíjjal rendelkező szakember segíti a cég munkáját.
Az InnoMax Díj is felgyorsíthatja a fejlesztéseket
„A HealthBot bevezetésére még korai lenne pontos időpontot mondani, hiszen még sok fejlesztendő terület van előttünk, de az InnoMax Díj elnyerése sokat gyorsít a folyamatokon. Egy ilyen neves innovációs díj a meglévő és az új ügyfeleink felé a bemutatkozásnál is egy pozitív üzenet, hogy valóban kreatív ötleteink vannak, innovatívak vagyunk a piacon, új dolgokat próbálunk ki, és ezeket meg is tudjuk valósítani” – fejtette ki a Grape Solutions Zrt. vezérigazgatója.