Hamarosan kezdetét veszi az adventi időszak, közelednek az ünnepek. A készülődéshez hozzátartozik az ajándékok beszerzése is, amit egyre gyakrabban webáruházakból rendelnek meg a fogyasztók. Gyakran csábítóak az ajánlatok – például a jövő pénteki Black Friday kapcsán is. Ilyenkor akár 40-60 %-os árleszállításokkal is találkozhatunk, ezért fontos a fogyasztóknak tisztában lenni néhány alapvető információval, joggal és kötelezettséggel – hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.
Kuponos vásárlások esetén a legfontosabb tudnivaló, hogy a kuponos oldalak a termékeket, szolgáltatásokat csak közvetítik, nem értékesítik azokat. Ebből adódóan vásárlás esetén nem a kuponos oldal és a vevő között jön létre a szerződés, hanem a terméket ténylegesen eladó vagy a szolgáltatást ténylegesen nyújtó cég, illetve a vevő között. A vásárlás előtt tájékozódjunk az ajánlat feltételeinek részleteiről a kupon tényleges kibocsátójánál, mert a kuponos oldalon lévő tájékoztatás gyakran nem teljes körű, így annak alapján nem jutunk hozzá az ajánlattal kapcsolatos minden információhoz.
14 napon belül elállhat a vásárlástól
Nem árt rendszeresen felhívni a figyelmet arra, hogy internetes vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vevőt, így ha meggondolta magát, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan. Az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia. Kevesen tudják, hogy nem csak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.
Figyeljünk a kivételekre is
Kivételt képez online vásárlás esetén, azaz nem lehet az elállási jogot gyakorolnia a fogyasztónak, ha például CD-t, DVD-t vagy számítógépes szoftvert vásárolt, és a csomagolást már felbontotta, vagy kifejezetten a fogyasztó egyedi utasításai szerint készítették el a terméket (például egyedi feliratú, hímzésű pólót rendelt), ha hírlapot, napilapot vásárolt, vagy ha szállással, utazással, rendezvénnyel kapcsolatban vett igénybe szolgáltatást. Ha pedig az utolsó napokra hagyjuk a vásárlást, akkor számolnunk kell azzal, hogy nem fogják tudni időben kiszállítani az áhított ajándékokat.
A FEOSZ arra is felhívta a figyelmet, hogy az üzletben történő vásárlásnál hibátlan áru esetén nem illeti meg a vevőt (például a nem megfelelő színű vagy méretű ajándéknak szánt pulóver) esetében az elállási jog. Ilyenkor csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy a bizonylattal együtt visszahozott ajándékot kicseréli-e másikra, vagy esetleg biztosítja a termék árának levásárlását az üzletében. Ezen kedvezőbb feltételekről már a vásárláskor érdeklődjünk, kérjük, hogy azokat írják rá a blokkra, nyugtára, hogy később erre hivatkozni tudjunk.
Biztos, hogy valóban kedvezményes az ajánlat?
Ne dőljünk be a százalékoknak! Sajnos gyakran előfordul – akár üzletben, akár webáruházban vásárolunk –, hogy egy akció előtt hirtelen felmegy a termék vagy szolgáltatás vételára, így lényegesen kevesebb a tényleges kedvezmény, mint azt hinnénk. Legyünk körültekintőek, nézzünk körbe, keresgéljünk a piacon található ajánlatok között.
Akciós árut nem cserélünk? Ne higgyük el!
Hibás termékek esetén a fogyasztók úgynevezett szavatossági igényeket érvényesíthetnek a kereskedőkkel szemben, így kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére, illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatásra jogosultak. Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak – ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról.
Nem árt a körültekintés az utazási ajánlatoknál sem
Az ajánlat minden részét ellenőrizni kell (rejtett költségek, van-e még szabad szoba, hány napra és hány éjszakára szól az ajánlat). Nézzük meg a szálloda saját honlapját is, és olvassuk el a vendégek interneten elérhető véleményeit. Járjunk utána, hogy milyen pluszköltségek merülhetnek fel, amelyeket a kuponár nem tartalmaz (például hétvégi felár, idegenforgalmi adó, poggyász díj, parkolási díj stb.).
Ne feledjük, hogy sok esetben az utazási kuponokat kiemelt idegenforgalmi időszakokban, hosszú hétvégéken nem lehet beváltani. Minden esetben győződjünk meg arról, hogy melyik iroda szervezi ezeket az utazásokat, és az adott utazásszervező rendelkezik-e a hatályos jogszabályok szerinti jogosultságokkal. A bejegyzett utazási irodák listája a www.mkeh.gov.hu oldalon található.
Mit jelent a 3 napos csereszabály?
Tévhit, hogy bármilyen terméket három napon belül, minden további kérdés, hiba nélkül visszavihetünk, és visszakérhetjük annak vételárát. Ez csak a kötelező jótállás alá eső fogyasztási cikkekre vonatkozik, és csak akkor, ha hibás a termék, egyéb esetben nem. Tehát ha csak nem tetszik a termék, vagy meggondoltuk magunkat, akkor a kereskedő nem köteles sem cserélni a terméket, sem a vételárat visszaadni, még akkor sem, ha 3 napon belül vagy akár aznap visszavisszük az üzletbe.
A blokkot, nyugtát mindig őrizzük meg!
Nem győzzük elég sokszor felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy a vásárlások során az eladótól kapott nyugtát, blokkot, jótállási jegyet minden esetben őrizzék meg, hiszen ezek hiányában egy esetleges utólagos minőségi kifogás intézése lehetetlen. Igaz ez az internetes vásárlásra is, ebben az esetben is meg kell kapnunk ezeket a dokumentumokat. Különösen nagy nehézségbe ütközhet egy alkalmi vásáron megvásárolt termékkel kapcsolatos panasz intézése, amikor már vége van a vásárnak, és a kereskedők már a helyszínen sem lelhetők fel – összegezte a FEOSZ.