Üzleti tippek

A pénzünkre utaznak a vállalatok

A nagyvállalatok számára felértékelődött a belföldi kereslet fontossága. Ettől a tényezőtől teszik leginkább függővé jövedelmezőségüket, de a kormányzati gazdaságpolitika és a beszállítói árak alakulása is érzékenyen érinti a cégek eredményességét. A forint árfolyamváltozása viszont egyre kevésbé hat profitabilitásukra – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési indexéből.

A pénzintézet több mint félezer hazai nagyvállalati döntéshozót kérdezett meg arról, hogy a céget körülvevő környezeti tényezők közül melyik milyen mértékben befolyásolja vállalatuk eredményességét.

„A felmérésünk legutóbbi eredménye alapján az látható, hogy egyértelműen a hazai vevők vannak a legnagyobb befolyással a vállalat működésére. Ezt mutatja, hogy a belföldi kereslet fontossága jelentősen felértékelődött az elmúlt két évben: a korábbi 40% helyett jelenleg a vállalatok 56%-a véli úgy, hogy ez a faktor a legfontosabb a jövedelmezőség szempontjából” – részletezte az eredményeket Peter Roebben, az üzleti ügyfelek divízió vezetője.

„A hazai lakossági fogyasztás igen intenzív volt az elmúlt években, a kiskereskedelmi forgalomban három éve növekvő trend figyelhető meg, miközben a külkereskedelemnél nincs ilyen látványos javulás. Az elmúlt évek tendenciája alapján így a vállalatok biztosra mennek, és inkább a belföldi piacon próbálkoznak” – tette hozzá a szakember.

A korábban leginkább meghatározó kormányzati gazdaságpolitika hatása visszacsúszott a második helyre, míg a beszállítói árak változása a korábbi negyedik helyről feljött a dobogó harmadik fokára.

Mérséklődött az árfolyamhatás

Az euró stabil, 310 forint körül mozgó értéke a nagyvállalatok szempontjából is kedvező, hiszen a cégek meglátása alapján az árfolyamingadozások hatása jelentősen lecsökkent. „Míg két évvel ezelőtt az árfolyamváltozásokat vélték az egyik legfontosabb tényezőnek, amely hatással van a társaság profitjára, addig ma már csak a középmezőnyben szerepel. Ennek hátterében a stabil árfolyam mellett feltehetően az is áll, hogy a vizsgált cégek fele kizárólag hazai piacra termel, és a korábban említett tendencia szerint ez az arány a következő időszakban tovább növekedhet” – mondta Peter Roebben.

„A nagyvállalatok eredményeit meghatározó tényezők sorrendjében a sor végén levő inflációt és a finanszírozási lehetőségek alakulását változatlanul a cégvezetők csupán töredéke tartja fontosnak a rövid távú jövedelmezőség szempontjából. Ez jól mutatja, hogy a vállalatok nem szenvednek hiányt finanszírozási forrásokban, nem ettől függ jövedelmezőségük” – emelte ki a divízióvezető.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik