A kereskedelmi szektorban bőven van tere a fejlesztéseknek, hiszen a szektor az elmúlt időszakban újra dinamikus növekedési pályára állt, és a kilátásai is meglehetősen kedvezőek. A KSH adatai alapján a január-július periódusban öt százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, és az elemzők várakozásai szerint a növekedés az előttünk álló időszakban is kitart majd.
Ezt a növekedési periódust pedig érdemes kihasználniuk a kisebb méretű vállalkozásoknak is, és fejleszteniük annak érdekében, hogy ki tudják aknázni a bővülésből eredő lehetőségeket. A hitelprogram célja a 300 millió forint alatti éves árbevételű kisvállalatok finanszírozására.
A fejlesztés azért is fontos, mert egyrészt a verseny erősödik a kiskereskedelmi piacon is, másrészt a fogyasztói igények egyre inkább a minőségi kiszolgálás irányába tolódnak el, miközben ez a szektor sem tudja kivonni magát a digitalizáció hatásai alól.
A beruházások terén is trendforduló látható
Több évnyi csökkenést követően az idén ebben az ágazatban is bővülés tapasztalható, az első félévben hozzávetőlegesen 15 százalékkal nőttek a beruházások. „Nem csak ágazati szinten figyelhető meg a növekedés: a CIB Banknál a 2015. január és 2016. augusztus között eltelt időszakban a kereskedelmi vállalkozásoknál dinamikus, 123 százalékos bővülést tapasztaltak a hitelkihelyezésekben, miközben az összes kisvállalat esetében ez 78 százalék. Ezek a tendenciák pedig az előttünk álló időszakban is folytatódnak” – összegezte Bodnár Zoltán, a kisvállalati szegmens vezetője.
A pénzintézet jelenleg is stabil pozíciókkal rendelkezik a szektor kiszolgálásában: közel 51 ezer kisvállalati ügyfele közül hozzávetőlegesen minden tizedik ügyfél a kereskedelemben tevékenykedik. A szektor finanszírozásán belül meghatározó a folyószámlahitelek aránya, ez a kihelyezett mennyiség 72 százaléka. A folyószámlahitelek viszonylag nagy súlyával magyarázható, hogy a kereskedelmi kisvállalkozásoknál valamivel alacsonyabb – 6 millió forint – az egy ügyletre jutó átlagos hitelösszeg, mint a teljes kisvállalati ügyfélkörnél, ahol ez 8 millió forint.