Az alacsony növekedési környezet ellenére rugalmasak és sikeresek az európai családi vállalkozások – derül ki a KPMG European Family Business Barometer felméréséből.
A kutatás alapján erősen bizakodók az európai vállalkozások és rugalmasan kezelik a rájuk nehezedő külső nyomást és a kihívásokat, multinacionális társaikhoz képest ugyanis gyorsabban és robusztusabban regenerálódtak a válságot követő években.
- A családi vállalkozások vezetői számára a legnagyobb kihívást a jó munkaerő megszerzése és megtartása jelenti, aminek egyik kedvezőtlen következménye lehet, hogy alacsonyabban kvalifikált munkavállalók kerülnek magasabb elvárásokat támasztó pozíciókba.
- Hasonló gondot okoz számukra az innováció, hiszen egyre nehezebb új projektötleteket találni.
- A cégek egyre érettebbek, vezetőik célja, hogy vállalkozásukat felkészítsék a jövőre, ami tetteikben is megnyilvánul. Nyitottabbak a hosszú távú stratégiai gondolkozásra is.
„A közelmúlt eseményei ellenére jó eredményekkel büszkélkedhetnek az európai családi vállalkozások, optimisták a jövőt illetően. Úgy tűnik, vezetőik megtalálták a siker kulcsát, erősen kötődnek a hagyományos struktúrákhoz, a kultúrából fakadó előnyökhöz, és folyamatosan tesznek azért, hogy professzionálisabbá tegyék vállalkozásaikat. Érdemes megjegyezni ugyanakkor, hogy a felmérés résztvevői közül sokan adtak munkaerőpiaci nehézségekkel kapcsolatos aggodalmuknak hangot” – összegezte Mádi-Szabó Zoltán, a KPMG szenior menedzsere.
Európában csaknem 14 millió családi vállalkozást tartanak nyílván, melyek összesen több mint 60 millió embernek adnak munkát. A mostani felmérés eredményei szerint továbbra is optimizmus jellemzi a szektort.
- A megkérdezettek 54 százaléka forgalombővülésről számolt be tavaly.
- 83 százalékuk pedig további növekedésre számít a következő évben.
Érdemes azonban megjegyezni, hogy a szektoron belül korántsem egységes a kép. Míg a nagy családi vállalkozások 74 százalékának nőtt a forgalma, addig a közepes társaságoknál már csak 57, a kisvállalkozásoknak pedig mindössze 47 százaléka mondhatta el ugyanezt magáról.
Bár összességében derűlátóak a vállalkozások, 37 százalékuk aggódik a munkaerőpiaci nehézségek miatt. A munkavállalókért folytatott harc olyannyira felerősödött az utóbbi három évben, hogy jelenleg emiatt aggódnak leginkább aggódnak a családi vállalkozások vezetői (ezek a nehézségek 2013-ban még a top5 kockázati tényező között sem szerepeltek). Ez figyelmeztető jel lehet a vállalkozások jövőbeli növekedési lehetőségeire nézve.
A felmérésből az is kiderül, hogy a választott stratégiától függetlenül (eladások növelése, új piacokon való megjelenés vagy felkészülés a vállalkozás átadására) a vállalatvezetők törekednek arra, hogy professzionálisabbá tegyék cégeiket. Így például vezetési struktúrákat hoznak létre (a válaszadók 88 százaléka már rendelkezett formális vezetési struktúrákkal), bevonják a következő generáció tagjait a menedzsmentbe (49%), illetve szükség esetén külső tudást és szakértelmet importálnak (a családi vállalkozások 79 százaléka rendelkezik családon kívüli vezetővel).
A kutatást 2016. május-júniusban 23 európai ország 959 vállalkozás bevonásával készítették. Nagyvállalkozásnak az 50 millió feletti éves forgalommal, közepes vállalkozásnak a 10 és 50 millió euró közötti, kisvállalkozásnak pedig a 10 millió euró alatti éves forgalommal rendelkező vállalatok tekinthetők.