Az M27 Absolvo nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint a régiónkban felvásárlók 56%-át teszik ki tőzsdén jegyzett vagy pénzügyi befektetői, magántőke háttérrel rendelkező cégek, melyeket alapvetően a növekedési kényszer motivál.
A válság hatására drasztikusan csökkent a cégeladások és felvásárlások száma, a biztonság lett a prioritás. Az óvatosság a likviditás megerősítésében csúcsosodott ki, a társaságok rekordnagyságúra növelték a mérlegükben a pénzeszközök mennyiségét. A gazdasági krízist követően viszont újra fellendült a befektetési kedv, a 2015-ös biztató adatok pedig már azt mutatják, hogy a számok meghaladták a válság előtti szintet. A vállalatok döntéshozói pedig egyre kedvezőbben ítélnek meg egy-egy akvizíciós lehetőséget.
A befektetők és a szakértők szerint ez a dinamikusan növekvő aktivitás a jövőben is folytatódik, hiszen láthatóan sok befektetésre váró pénz keresi a helyét, miközben folyamatosan növekszik a kínálat. Ennek erősödéséhez az is hozzájárul, hogy valamivel több, mint 25 évvel a rendszerváltás után az „első generációs” cégek tulajdonosai közül sokan nyugdíjba mennének már és szembesülnek az utódlás problémájával, így vevőt keresnek cégükre.
Az M27 Absolvo legfrissebb elemzésében a közép-kelet-európai (CEE) régióban zajló M&A tranzakciókat, vagyis a cégeladásokat, felvásárlásokat vizsgálta meg 2014 és 2016 májusa között.
- Ebben az időszakban a régiós – így a horvát, cseh, lengyel, román, szerb, szlovák, szlovén és a magyar – piacon 50 millió euró alatt összesen 1138 tranzakció történt, melynek 40%-a Lengyelországban ment végbe.
- Magyarország a tranzakciószámokat tekintve a 4. helyen áll (84 tranzakció, 7%) Csehországot és Romániát követően.
- A régióban zajló cégvásárlások 57%-ban országon belül történtek, mindössze 8%-ban a régió országai között, a fennmaradó 36%-ban pedig régión kívülről érkezett az ajánlattevő.
Kik és miért vásárolnak cégeket?
A felvásárlók több mint kétharmada nagyvállalat, multinacionális cég volt, 25%-ban pedig tőkealapok, pénzügyi vagy magánbefektetői alapok álltak a vevői oldalon. A felvásárló vállalatok közel 60%-a tőzsdén jegyzett vagy valamilyen pénzügyi befektető, private equity alap áll mögötte.
A stratégiai vevő alapvetően olyan szinergiákat keres, amelyek stratégiai előnyökhöz juttatják. Ilyen például a piacszerzés lehetősége, a versenypozíció javítása egy adott piacon, speciális kompetenciához való hozzáférés vagy a méretgazdaságosságból származó előnyök kihasználása.