Több jelzés érkezett a jegybankhoz amiatt, hogy vállalatok kereskedelmi partnereinek nevében hamis kérés, utasítás érkezett hozzájuk az éppen aktuális vagy minden jövőbeni számla kiegyenlítésének módjával kapcsolatosan. Az elkövetők a valódi üzleti partner nevében saját fizetési számlaszámukat jelölték meg, amelyre a jövőben az utalásokat várják. A megtévesztést vagy az üzleti partner elektronikus postacímének feltörésével, vagy az igazival szinte mindenben egyező e-mail cím felhasználásával érték el – írta az MNB közleményében.
Az uniós irányelveken alapuló magyar jogszabályok szerint a pénzforgalmi szolgáltatót nem terheli felelősség, ha az átutalási megbízásban megadott fizetési számlaszám hibás vagy téves volt, így a fizetési művelet nem a fizető fél eredeti szándékának megfelelően teljesült, azonban kötelesek mindent megtenni a fizetési művelet összegének visszaszerzése érdekében, a vonatkozó szabályokat – bank- és üzleti titok, adatvédelmi előírások – is figyelembe véve.
A közlemény szerint bűncselekmény gyanújának kérdésében a nyomozó hatóságok, majd – végsősoron – a bíróság jogosultak dönteni, az érintett pénzforgalmi szolgáltatóknak vagy a jegybanknak nincs hatásköre a gyanú megalapozottságának vizsgálatára. A gyanú szerint a közelmúltban elkövetett csalások vagy egyéb bűncselekmények a bankrendszeren kívül történtek, hiszen kereskedelmi társaságok, s nem pénzügyi szereplők elektronikus postaládáit használhatták fel azokhoz – írják.
A jegybank felhívja a vállalkozások figyelmét arra, hogy még az elektronikus fizetési műveletek megkezdése előtt célszerű körültekintően meggyőződniük arról, valóban partnereik tényleges fizetési számláira utalják-e át kereskedelmi ügyleteik ellenértékét. Különösen érdemes meggyőződni annak az üzleti partnertől érkező információnak a hitelességéről, megbízhatóságáról, amelyik a korábbi fizetési mód vagy számlaszám megváltozásával kapcsolatos kérést, utasítást tartalmaz – áll az MNB közleményében.