Think.bdpest néven rendeztek régiós innovációs konferenciát Magyarországon, melynek legfontosabb témája az volt, hogy miként segíthetik a startupok a hazai gazdaság növekedését. Közleményük szerint az itthoni innovációs kultúra egyelőre több sebből vérzik, de az olyan új módszerek, mint a „startup gyár” modell segíthetik a felzárkózást.
A technológiai forradalom néhány éven belül radikálisan változtatja majd meg életünket, elég csak arra gondolni, hogy egyes tanulmányok szerint a közeli jövőben a munkahelyek közel fele szűnhet meg az automatizáció miatt. A világ több pontján – így az Egyesült Államokban, Németországban, Izraelben vagy Szingapúrban – hatékonyan működő startup ökoszisztéma ontja ki magából a nemzetközileg sikeres innovatív cégeket. Ezzel munkahelyeket teremt és elősegíti a gazdasági növekedést.
Hazai buktatók
Szakértők szerint a magyar startup kultúra fejlődésének egyik legnagyobb gátja, hogy hiányzik a kezdeti kockázati tőke, ami egy jó ötlet megvalósításához szükséges.
Az is probléma, hogy a felsőoktatási intézményeknél nincs meg az a tapasztalat és szakértelem, ami a kutatás-fejlesztési eredményeket nemzetközileg is piacképes termékké formálja. Továbbá a finanszírozás terén az is akadály, hogy még a fejlett innovációs ökoszisztémával rendelkező országokban is átlagosan 10 startupból 9 kudarcot vall. Magyarországon pedig emiatt nehéz a megfelelő finanszírozást biztosítani.
A „startup gyárak” csökkentik a kockázatokat
A fentiekre hatékony megoldás lehet a tőlünk nyugatra már bevett módszer. Ennek lényege, hogy egy állandó – fejlesztőkből, projektmenedzserekből, marketingesekből álló – szakértői csapat párhuzamosan több induló vállalkozás építésén dolgozik. Így a kockázatok jelentősen csökkenek, hiszen az ötletekből jóval nagyobb arányban lesz piacképes termék, mint a spontán verbuválódó és az esetleges kudarc esetén szétszéledő cégek esetében.
A modell már Magyarországon is működik. Egyik képviselője, a Drukka stúdió tavaly 12 céget indított el, melyek közül több már befektetést is kapott. A legutóbbi nagy eredmény a Képáruház.hu, mely 2015 decemberében kapott 130 milliónyi tőkét a nemzetközi terjeszkedésre.
A kiszervezett innováció is csábító lehet
Komoly lehetőséget jelent a kiszervezett nagyvállalati innováció is. Nagy, tőkeerős cégek egyre többször döbbennek rá, hogy egyszerűen struktúrájukból fakadóan nem képesek olyan gyorsasággal innoválni, mint a kis, mozgékony startupok.
Az egyik kézenfekvő megoldás az együttműködés. Ebben a felállásban a nagyvállalat biztosítja a tőkét, szakmai ismeretet és a piacot, a kisebb cég pedig a gyors ütemű innovációhoz és piaci validációhoz szükséges attitűdöt, szakértelmet. A konstrukcióval könnyedén növelhető az innovációs „garázsok”, az onnan kikerülő szabadalmak és a sikeres startupok száma.