Üzleti tippek

Üzleti praktikák a régióban – Miért kedvetlenednek el a befektetők?

Bár Kelet-Közép-Európának még napjainkban is meg kell küzdenie saját maga elfogadtatásával, de a térség hosszú távon így is a világgazdaság egyik növekedésre ítélt régiója lehet. Ehhez azonban nem árt néhány helyi „játékszabályt” is figyelembe venni.

A rendszerváltás óta több mint két évtized telt el, de régiónk piaci sajátosságai, komplexitása és a kulturális különbségek még ma is fejtörést okozhatnak a döntéshozóknak – véli egyöntetűen Erényi Balázs és Vágó László. A szakértők a rendszerváltástól kezdve nagyvállalati terepen – így például a Shellnél – követték végig Magyarország és a környező államok gazdasági, politikai és társadalmi átalakulását.

Tapasztalataik szerint még napjainkban is kihívást jelent az ideérkező vagy akár már egy-két évtizede itt lévő cégeknek a helyi sajátosságok megértése. Bár mindez nem számít újdonságnak, de a szakemberek úgy látják, a befektetők, döntéshozók számára eddig nem készült olyan gyakorlati régiós útmutató, amelyet a mindennapokban, éles helyzetekben, konfliktusokban is jól kamatoztathatnak. Ezt a hiányosságot kívánja pótolni üzleti könyvük, amely angol nyelven a napokban jelent meg az Amazon e-book kínálatában.

A régiós kihívások jelentős része a generációkon átívelő, akár évszázadok óta jellemző kulturális különbségekből fakad, amelyek felületes ismerete a cégeken belüli kommunikációt is rendkívül megnehezíti. Az üzleti kudarcok 80-90 százaléka abból eredhet, hogy a külföldi befektetői és a helyi üzemeltetői csapat nem tud egymással megfelelően kommunikálni, és nem értik egymás nyelvét – utalt az egyik buktatóra az AxFlow svéd multinacionális vállalat régiós ügyvezetője.

Vágó László a Trend FM-nek adott interjúban hozzátette: a nyugati világban sokkal több a közös nevező a munkavégzés tekintetében, például jellemző, hogy a szenvedély, a siker a motivációja a teljesítménynek. A régiónkban viszont megnehezíti a munkát az a hozzáállás, hogy ösztönösen a negatív, félelemalapú motiváció működik. A kihívásokkal együtt ugyanakkor az ügyvezető úgy véli, hogy a térségben még mindig komoly üzleti lehetőségek vannak, például itt teljesen más piaci réseket találhatnak a cégek, mint Európa más területein.

Erényi Balázs üzletfejlesztéssel foglalkozó tanácsadó és befektető kiemelte: saját sikereik alapján mindenképpen a korszerű, nyugatias vezetői módszerek alkalmazását javasolja a cégeknek – akár a szervezeti felépítés, akár a személyzetfejlesztés területén.

„Nem hiszek a hierarchikus, túlzott kontrollra építő vezetésben, még akkor sem, ha ebben a térségben ennek még mindig nagyobb az elfogadottsága. Fontos, hogy ne azt mondjam meg a munkavállalónak, milyen feladatokat végezzen el, hanem azt, hogy mi is a cél. A kettő között jelentős a különbség, és két nagyon eltérő vezetői szemléletet takar” – mondta az üzletember, aki a Holland-Magyar Kereskedelmi Kamara elnökségi tagja is.

A szakértő arra is kitért, hogy a régiós üzleti sikerekhez elengedhetetlen a reális tervezés:

Tudomásul kell venni, hogy ez a térség sem gazdasági fejlettségben, sem a piaci verseny érettségében, sem a vásárlók tudatosságában nem tart ott, ahol a fejlett nyugat-európai piacgazdaságok. Ezért az újonnan érkezőknek egészen másfajta kihívásokkal kell szembesülniük. Hiába hozzák ide a modern technológiát, a több évtizedes üzleti tudást, a kitűnőséget, azt fogják tapasztalni, hogy bár a várakozásaik szerint gyorsan kellene piacot nyerniük, de ez nem feltétlenül valósul meg – tette hozzá Erényi Balázs.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik