A határátlépés több helyen az európai uniós csatlakozás előtti időket idézi. A határokon a tehergépjárműveknek hosszasan kell várakozniuk, és a rakomány kiszállítási ideje akár napokkal tolódhat. Az is gondot okoz a sofőröknek, hogy az átkelőknél a schengeni övezet miatt ma már nincsenek kialakítva a megfelelő tisztálkodási, étkezési lehetőségek.
„Azt tudni kell, hogy a kamionok nagy része a vállalatok számára rögtön a futószalagra szállítja az árukat. Vannak úgynevezett ’bookolt’ idők, amikorra oda kell érniük a fuvarozónak, mivel a gyártószalagon az előre megjelölt időpontban már pontosan azokra az alkatrészekre van szükség, amelyeket szállít.
A megszigorított határellenőrzések nyomán viszont ezt nem tudja biztosítani a fuvarozó és emiatt kötbért kell fizetnie. Ez pedig azt jelenti, hogy a fuvardíj jelentős részétől elesik a szállítmányozó cég, és a gépjárművezető jövedelme is csökken” – nyilatkozta a Teherszállítók Európai Szakszervezetének elnöke a Gazdasági Rádiónak.
Gócpontok
Székely Sándor hozzátette: a határátkelőkön várakozó kamionok rakományát is nehezebb biztosítani. A súlyos gócpontnak számító francia-brit határon, Calais-nál pedig az egyik legnagyobb probléma a migránsok bemenetele a raktérbe. Ez már több éve gondot okoz, de az utóbbi időkben eszkalálódott a helyzet.
Az útvonalakat nem biztosítják megfelelően az ottani hatóságok, és már az őrzött parkolók sem biztonságosak, így a fuvarozók továbbra is tehetetlenek a járművekre szálló menekültekkel szemben.
A sofőr által a szállítmány folyamatos ellenőrzése fizikailag lehetetlen és a saját biztonságát is szem előtt kell tartania, viszont a hatóságok a céget és a járművezetőt büntetik meg, ha mégis átvisznek valakit a határon. A Calais-nál való átkelést az utóbbi időben különböző sztrájkok is nehezítették, amelyeket a helyi kompüzemeltető munkásai és a vasutasok tartottak.
Balesetveszély
A szervezet elnöke szerint a menekültválság miatt általánosan problémát jelent, hogy a tranzit- és kereskedelmi utak biztonsága, járhatósága nem megfelelő, emellett az útvonalak helyenként rendkívül balesetveszélyessé váltak, például azért, mert emberek sétálnak az autópálya szélén vagy éjjel átszaladnak az úttesten.